Exercices de comprehension orale dans les materiels scolaires de français precoce Vas-y ! et C'est parti ! : Analyse de contenu sur la realisation du programme national d'enseignement et sur les opinions des enseignants de français
Matero, Lotta (2020)
Matero, Lotta
2020
Ranskan kielen tutkinto-ohjelma, filosofian maisterin tutkinto - Degree Programme in French Language, Master of Arts
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004243667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004243667
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkielmassani kahta varhennetun ranskan oppimateriaalia: Vas-y ! (2018) sekä C’est parti ! (2018). Tutkielmassa keskitytään oppimateriaalien kuullun ymmärtämisen harjoituksiin. Tavoitteena on siis selvittää, kuinka paljon kyseisissä oppimateriaaleissa on kuullun ymmärtämisen tehtäviä, ja millaisia nämä tehtävät ovat luonteeltaan. Tarkastelun lähtökohtana käytän varhennetun kieltenopetukseen tarkoitettua opetussuunnitelman tarkennusta (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 muutokset ja täydennykset koskien A1-kielen opetusta vuosiluokilla 1-2, 2019). Lisäksi selvitän varhennetun ranskan opettajien mielipiteitä kyselylomakkeen avulla tutkittavista oppimateriaaleista sekä käytännön kokemuksia varhennetun ranskan opettamisesta.
Tutkimuksen metodologisena pohjana on sisällön analyysi, jonka kautta tutkin oppimateriaalien sekä kyselylomakkeen olennaisinta ja tutkimukselleni mielenkiintoisinta sisältöä. Tutkimus yhdistelee kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä esitelläkseen mahdollisimman monipuolisen kuvan korpuksesta. Tutkielman teoriaosuudessa käsitellään muun muassa herkkyyskausien, kielitietoisuuden sekä kielen oppimisen ja omaksumisen termejä. Lisäksi pyrin tutkielmassani esittelemään yleisellä tasolla opetussuunnitelman merkitystä suomalaisessa koulujärjestelmässä.
Analyysin perusteella molemmat oppimateriaalit noudattavat suhteellisen tunnollisesti opetussuunnitelman tarkennuksen mukaisesti suositusta korostaa kuullun ymmärtämistä varhennetun ranskan opetuksessa. Oppimateriaali Vas-y ! hyödynsi toista korpuksen oppimateriaalia monipuolisemmin eri menetelmiä ja tapoja teettää kuullun ymmärtämisen harjoituksia, kuten oppilaiden välisiä kommunikatiivisia harjoituksia, kun taas oppimateriaali C’est parti !, joka on täysin digitaalinen oppimateriaali, korosti pelillisiä ominaisuuksiaan. Valitettavasti tutkimukseni aikana jouduin toteamaan, että olisi ollut hyödyllisempää liittää opettajan materiaalit osaksi korpustamme, sillä etenkin C’est parti !-teoksen opettajan materiaali sisältää runsaasti kuullun ymmärtämiselle oleellisia harjoituksia.
Kyselylomakkeen perusteella kahdesta oppimateriaalista vain Vas-y ! oli kyselyyn vastanneille opettajille tuttu. Kyseiset opettajat olivat suhteellisen tyytyväisiä oppimateriaalin sisältöön kokonaisuutena sekä kuullun ymmärtämisen harjoituksiin. Kenties yllättävä tulos oli se, että puolet kyselyyn vastanneista opettajista kertoivat tekevänsä kaikki varhennetun ranskan oppimateriaalinsa itse. Valitettavasti kyselyymme vastasi vain 6 opettajaa, eikä tutkimuksemme vastauksia voida siten pitää yleistettävinä suuremmalla mittakaavalla.
Tutkimuksen metodologisena pohjana on sisällön analyysi, jonka kautta tutkin oppimateriaalien sekä kyselylomakkeen olennaisinta ja tutkimukselleni mielenkiintoisinta sisältöä. Tutkimus yhdistelee kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä esitelläkseen mahdollisimman monipuolisen kuvan korpuksesta. Tutkielman teoriaosuudessa käsitellään muun muassa herkkyyskausien, kielitietoisuuden sekä kielen oppimisen ja omaksumisen termejä. Lisäksi pyrin tutkielmassani esittelemään yleisellä tasolla opetussuunnitelman merkitystä suomalaisessa koulujärjestelmässä.
Analyysin perusteella molemmat oppimateriaalit noudattavat suhteellisen tunnollisesti opetussuunnitelman tarkennuksen mukaisesti suositusta korostaa kuullun ymmärtämistä varhennetun ranskan opetuksessa. Oppimateriaali Vas-y ! hyödynsi toista korpuksen oppimateriaalia monipuolisemmin eri menetelmiä ja tapoja teettää kuullun ymmärtämisen harjoituksia, kuten oppilaiden välisiä kommunikatiivisia harjoituksia, kun taas oppimateriaali C’est parti !, joka on täysin digitaalinen oppimateriaali, korosti pelillisiä ominaisuuksiaan. Valitettavasti tutkimukseni aikana jouduin toteamaan, että olisi ollut hyödyllisempää liittää opettajan materiaalit osaksi korpustamme, sillä etenkin C’est parti !-teoksen opettajan materiaali sisältää runsaasti kuullun ymmärtämiselle oleellisia harjoituksia.
Kyselylomakkeen perusteella kahdesta oppimateriaalista vain Vas-y ! oli kyselyyn vastanneille opettajille tuttu. Kyseiset opettajat olivat suhteellisen tyytyväisiä oppimateriaalin sisältöön kokonaisuutena sekä kuullun ymmärtämisen harjoituksiin. Kenties yllättävä tulos oli se, että puolet kyselyyn vastanneista opettajista kertoivat tekevänsä kaikki varhennetun ranskan oppimateriaalinsa itse. Valitettavasti kyselyymme vastasi vain 6 opettajaa, eikä tutkimuksemme vastauksia voida siten pitää yleistettävinä suuremmalla mittakaavalla.