Reserve Capacity and other Adolescent Pathways in Socioeconomic Inequalities in Mortality and Education: A Three-Generation Study in Finland
Acacio-Claro, Paulyn Jean (2020)
Acacio-Claro, Paulyn Jean
Tampere University
2020
Kansainvälinen epidemiologian ja kansanterveyden tohtoriohjelma, IPPE - Doctoral Programme in Epidemiology and Public Health, IPPE
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2020-05-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1555-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1555-9
Tiivistelmä
Laaja joukko tutkimuksia on osoittanut, kuinka matala sosioekonominen asema (SES) heikentää terveyttä ja kuinka vaikutus kasaantuu ajan myötä näkyen sairastavuudessa ja kuolleisuudessa. Lisäksi on saatu uutta näyttöä siitä, kuinka isovanhempien sosioekonominen pääoma siirtyy jopa lapsenlapsille. Näin voidaan olettaa, että matalan sosioekonomisen aseman siirtyminen yli sukupolvien voi pahentaa sosioekonomisen huono-osaisuuden kierrettä ja siten lisätä terveydellistä ja sosioekonomista eriarvoisuutta.
Tutkimuksessa käytetyssä viitekehyksessä sosioekonomisen aseman ja terveyden välisen yhteyden ajateltiin toteutuvan elämänkulunaikaisten polkujen välityksellä. Nämä polut yhdistävä viitekehys painotti psykososiaalisten resurssien (“reserve capacity”) merkitystä terveyserojen synnyn taustalla. Tässä työssä käytetty englanninkielinen käsite “reserve capacity” käännetään suomenkieliseksi sanaksi “suorituskykyvaranto”. Matalan sosioekonomisen aseman nähdään lisäävän yksilön altistumista ympäristön kuormitustekijöille ja pienentävän yksilön suorituskykyvarantoa. Täten negatiiviset emotionaaliset ja fysiologiset vasteet laukeavat vaikuttaen terveyteen biologisten tai käyttäytymiseen liittyvien muutosten kautta. Samanlaisten prosessien oletetaan vaikuttavan myös yksilön aikuisena saavuttamaan koulutustasoon ja lopulta hänen tulevaan sosioekonomiseen asemaansa. Suorituskykyvarantoa koskeva viitekehys laajenee koskemaan myös terveyttä tukevaa käyttäytymistä, koska myös sen taustalla ymmärretään olevan psykososiaalisia resursseja.
Tutkimuksessa käytettiin Nuorten terveystapatutkimuksen (NTTT) aineistoja, joihin oli liitetty Tilastokeskuksen rekisteritietoa. Yhdistetyn aineiston perusteella tutkittiin kuolleisuuden ja aikuisiässä saavutetun koulutuksen sosioekonomista eriarvoisuutta. Lisäksi arvioitiin suorituskykyvarannon sekä eräiden muiden välittävien polkujen kuten puberteetin ajoittumisen sekä koulumenestyksen roolia tutkituille elämänkulunaikaisille prosesseille. Tutkimuksen kohteena oli myös isovanhempien sosioekonomisen aseman vaikutus lastenlasten sosioekonomisiin asemiin.
NTTT sisälsi koko maata edustavat aineistot 12-18-vuotiaista suomalaisista. Yhdistetty aineisto sisälsi kunkin NTTT:n kyselyihin vastanneen henkilön tietojen lisäksi hänen vanhempiensa ja isovanhempiensa kuolemaa ja sosioekonomista asemaa koskevat tiedot vuoteen 2009 asti. Coxin regressiota, multinomiaalista logistista regressioanalyysia sekä rakenneyhtälömallinnusta käytettiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin.
Tutkimustulokset osoittivat kuolleisuuden ja aikuisiän koulutuksen sosioekonomisen eriarvoisuuden käytetyssä aineistossa. Lisäksi osoitettiin, että suorituskykyvaranto ja koulumenestys olivat voimakkaita ja toisistaan riippumattomia kuolemanriskin ja aikuisiän koulutuksen ennustajia. Ensimmäisessä osatyössä korkea suoritusvaranto ja hyvä koulumenestys vähensivät kuolemanriskiä. Pojilla nämä lisäksi lievensivät matalan sosioekonomisen aseman vaikutusta kuolleisuuteen. Toisessa osatyössä suorituskykyvaranto ja koulumenestys toisistaan riippumatta ennustivat aikuisiän koulutustasoa, ja näiden kautta välittyi myös perheen sosioekonomisen aseman vaikutus aikuisuuden koulutustasoon. Lisäksi osoitettiin, kuinka isovanhempien sosioekonomiset olosuhteet ennustivat lastenlasten koulutusta, mikä antoi näyttöä sosioekonomisen eriarvoisuuden syntymekanismeista.
Suorituskykyvarannon ja koulumenestyksen suorasta vaikutuksesta aikuisiän koulutukseen saatiin näyttöä kolmannessa osatyössä. Osoitettiin myös, että puberteetin ajoittuminen oli eräs mahdollinen biologinen polku, joka vaikutti nuoren koulu-uraan. Lisäksi epäsuorat polut perheen sosioekonomisesta asemasta aikuisiän koulutustasoon kulkivat suorituskykyvarannon ja koulumenestyksen kautta.
Tutkimus osoitti myös, että perheen matala sosioekonominen asema lisäsi matalan suorituskykyvarannon, myöhäisen puberteetin ja heikon koulumenestyksen mahdollisuutta.
Aikaisempien tutkimusten kanssa yhtäpitävästi saatiin näyttöä siitä, että perheen sosioekonominen asema vaikuttaa suoraan terveyteen ja lapsen tulevaan koulutukseen. Kuitenkin nuoruudessa tärkeät mekanismit, nimittäin suorituskykyvaranto, puberteetin ajoitus ja menestys koulussa, välittävät perheen sosioekonomisen aseman ja lopputulosten välisiä yhteyksiä. Vaikka perheen sosioekonomisen aseman merkitystä ei voida unohtaa, suorituskykyvaranto ja menestys koulussa ovat asioita, joihin poliittisin toimin ja terveyspoliittisin keinoin voidaan vaikuttaa. Näin tekemällä voidaan vähentää terveysriskejä ja kuolleisuutta ja parantaa tulevien sukupolvien sosioekonomista asemaa. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että sosioekonomisia terveys- ja koulutuseroja voidaan todennäköisesti vähentää tukemalla suorituskykyvarannon kehittymistä sekä perheissä yli sukupolvien että kouluissa (esim. parantamalla koettua terveyttä, kannustamalla terveyttä edistävään käyttäytymiseen ja tarjoamalla sosiaalista tukea) ja tukemalla nuorten koulumenestystä, erityisesti heidän jotka tulevat huono-osaisista perheistä.
Tutkimuksessa käytetyssä viitekehyksessä sosioekonomisen aseman ja terveyden välisen yhteyden ajateltiin toteutuvan elämänkulunaikaisten polkujen välityksellä. Nämä polut yhdistävä viitekehys painotti psykososiaalisten resurssien (“reserve capacity”) merkitystä terveyserojen synnyn taustalla. Tässä työssä käytetty englanninkielinen käsite “reserve capacity” käännetään suomenkieliseksi sanaksi “suorituskykyvaranto”. Matalan sosioekonomisen aseman nähdään lisäävän yksilön altistumista ympäristön kuormitustekijöille ja pienentävän yksilön suorituskykyvarantoa. Täten negatiiviset emotionaaliset ja fysiologiset vasteet laukeavat vaikuttaen terveyteen biologisten tai käyttäytymiseen liittyvien muutosten kautta. Samanlaisten prosessien oletetaan vaikuttavan myös yksilön aikuisena saavuttamaan koulutustasoon ja lopulta hänen tulevaan sosioekonomiseen asemaansa. Suorituskykyvarantoa koskeva viitekehys laajenee koskemaan myös terveyttä tukevaa käyttäytymistä, koska myös sen taustalla ymmärretään olevan psykososiaalisia resursseja.
Tutkimuksessa käytettiin Nuorten terveystapatutkimuksen (NTTT) aineistoja, joihin oli liitetty Tilastokeskuksen rekisteritietoa. Yhdistetyn aineiston perusteella tutkittiin kuolleisuuden ja aikuisiässä saavutetun koulutuksen sosioekonomista eriarvoisuutta. Lisäksi arvioitiin suorituskykyvarannon sekä eräiden muiden välittävien polkujen kuten puberteetin ajoittumisen sekä koulumenestyksen roolia tutkituille elämänkulunaikaisille prosesseille. Tutkimuksen kohteena oli myös isovanhempien sosioekonomisen aseman vaikutus lastenlasten sosioekonomisiin asemiin.
NTTT sisälsi koko maata edustavat aineistot 12-18-vuotiaista suomalaisista. Yhdistetty aineisto sisälsi kunkin NTTT:n kyselyihin vastanneen henkilön tietojen lisäksi hänen vanhempiensa ja isovanhempiensa kuolemaa ja sosioekonomista asemaa koskevat tiedot vuoteen 2009 asti. Coxin regressiota, multinomiaalista logistista regressioanalyysia sekä rakenneyhtälömallinnusta käytettiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin.
Tutkimustulokset osoittivat kuolleisuuden ja aikuisiän koulutuksen sosioekonomisen eriarvoisuuden käytetyssä aineistossa. Lisäksi osoitettiin, että suorituskykyvaranto ja koulumenestys olivat voimakkaita ja toisistaan riippumattomia kuolemanriskin ja aikuisiän koulutuksen ennustajia. Ensimmäisessä osatyössä korkea suoritusvaranto ja hyvä koulumenestys vähensivät kuolemanriskiä. Pojilla nämä lisäksi lievensivät matalan sosioekonomisen aseman vaikutusta kuolleisuuteen. Toisessa osatyössä suorituskykyvaranto ja koulumenestys toisistaan riippumatta ennustivat aikuisiän koulutustasoa, ja näiden kautta välittyi myös perheen sosioekonomisen aseman vaikutus aikuisuuden koulutustasoon. Lisäksi osoitettiin, kuinka isovanhempien sosioekonomiset olosuhteet ennustivat lastenlasten koulutusta, mikä antoi näyttöä sosioekonomisen eriarvoisuuden syntymekanismeista.
Suorituskykyvarannon ja koulumenestyksen suorasta vaikutuksesta aikuisiän koulutukseen saatiin näyttöä kolmannessa osatyössä. Osoitettiin myös, että puberteetin ajoittuminen oli eräs mahdollinen biologinen polku, joka vaikutti nuoren koulu-uraan. Lisäksi epäsuorat polut perheen sosioekonomisesta asemasta aikuisiän koulutustasoon kulkivat suorituskykyvarannon ja koulumenestyksen kautta.
Tutkimus osoitti myös, että perheen matala sosioekonominen asema lisäsi matalan suorituskykyvarannon, myöhäisen puberteetin ja heikon koulumenestyksen mahdollisuutta.
Aikaisempien tutkimusten kanssa yhtäpitävästi saatiin näyttöä siitä, että perheen sosioekonominen asema vaikuttaa suoraan terveyteen ja lapsen tulevaan koulutukseen. Kuitenkin nuoruudessa tärkeät mekanismit, nimittäin suorituskykyvaranto, puberteetin ajoitus ja menestys koulussa, välittävät perheen sosioekonomisen aseman ja lopputulosten välisiä yhteyksiä. Vaikka perheen sosioekonomisen aseman merkitystä ei voida unohtaa, suorituskykyvaranto ja menestys koulussa ovat asioita, joihin poliittisin toimin ja terveyspoliittisin keinoin voidaan vaikuttaa. Näin tekemällä voidaan vähentää terveysriskejä ja kuolleisuutta ja parantaa tulevien sukupolvien sosioekonomista asemaa. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että sosioekonomisia terveys- ja koulutuseroja voidaan todennäköisesti vähentää tukemalla suorituskykyvarannon kehittymistä sekä perheissä yli sukupolvien että kouluissa (esim. parantamalla koettua terveyttä, kannustamalla terveyttä edistävään käyttäytymiseen ja tarjoamalla sosiaalista tukea) ja tukemalla nuorten koulumenestystä, erityisesti heidän jotka tulevat huono-osaisista perheistä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4966]