Kohtaaminen nuorisotyössä. Nuorisotyöntekijät sanoittamassa hiljaista tietoa.
Laine, Anu (2020)
Laine, Anu
2020
Yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004233615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004233615
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on sanoittaa nuorisotyössä olevaa hiljaista tietoa nuorten kohtaamisesta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla yhdeksää nuorisotyön pitkäaikaista ammattilaista. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina vuosina 2018-2019.
Tutkimuksen teoria kytkeytyy kohtaamiseen, dialogiin ja kasvatuksellisuuteen. Tutkimus kohdentuu nuorisotyöntekijöiden ja nuorten välisiin kohtaamisiin, joten nuorisotyö, sen tehtävät ja eetos ovat osa tutkimuksen taustoitusta. Aineiston kautta Honnethin (2014) tunnustusteoria nousi tulkintaa tukevaksi teoriaksi.
Keskeiset tutkimushavainnot esitetään neljän nuorisotyön kohtaamisia kuvaavan näkökulman kautta. Kohtaaminen on hankalasti määriteltävissä, mutta sitä pidetään nuorisotyön ytimenä. Kohtaaminen määrittyy suhteessa olemisen tapana sekä nuorisotyöntekijän asenteena ja asennoitumisena nuorta kohtaan. Asennoitumisen taustalla voidaan nähdä tunnustusteorian mukainen tapa asennoitua nuoreen kunnioittavasti, arvostavasti ja rakkaudellisesti.
Tutkimukseni mukaan kohtaaminen on sekä yksittäinen tapahtuma, että prosessi, jossa jokaisella yksittäisellä kohtaamisella on merkityksensä. Kohtaamisen tasot vaihtelevat prosessin eri vaiheissa ja yksittäisen kohtaamisen aikana. Kohtaamisen käsitettä käytetään kaikista prosessin vaiheista ja erilaisista tasoista. Kohtaaminen toteutuu kasvatuksellisissa prosesseissa, joissa nuorta tuetaan omassa personallisessa kasvussaan ja kehityksessään, sekä yksilönä että yhteiskunnan jäsenenä. Kohtaaminen toteutuu nuorilähtöisesti, mikä näkyy nuoren vapaaehtoisena osallistumisena, avoimuutena ja ennakkoluulottomuutena. Nuoreen asennoidutaan arvokkaana yksilönä, joka tunnistetaan ja tunnustetaan myönteisesti. Nuoret kohdataan yhtäältä tasavertaisina ihmisinä omaa persoonaa hyödyntäen, toisaalta vastuullisina ammattilaisina. Kohtaaminen kytkeytyy vahvasti nuorisotyön tehtäviin ja eetokseen.
Tutkimuksen teoria kytkeytyy kohtaamiseen, dialogiin ja kasvatuksellisuuteen. Tutkimus kohdentuu nuorisotyöntekijöiden ja nuorten välisiin kohtaamisiin, joten nuorisotyö, sen tehtävät ja eetos ovat osa tutkimuksen taustoitusta. Aineiston kautta Honnethin (2014) tunnustusteoria nousi tulkintaa tukevaksi teoriaksi.
Keskeiset tutkimushavainnot esitetään neljän nuorisotyön kohtaamisia kuvaavan näkökulman kautta. Kohtaaminen on hankalasti määriteltävissä, mutta sitä pidetään nuorisotyön ytimenä. Kohtaaminen määrittyy suhteessa olemisen tapana sekä nuorisotyöntekijän asenteena ja asennoitumisena nuorta kohtaan. Asennoitumisen taustalla voidaan nähdä tunnustusteorian mukainen tapa asennoitua nuoreen kunnioittavasti, arvostavasti ja rakkaudellisesti.
Tutkimukseni mukaan kohtaaminen on sekä yksittäinen tapahtuma, että prosessi, jossa jokaisella yksittäisellä kohtaamisella on merkityksensä. Kohtaamisen tasot vaihtelevat prosessin eri vaiheissa ja yksittäisen kohtaamisen aikana. Kohtaamisen käsitettä käytetään kaikista prosessin vaiheista ja erilaisista tasoista. Kohtaaminen toteutuu kasvatuksellisissa prosesseissa, joissa nuorta tuetaan omassa personallisessa kasvussaan ja kehityksessään, sekä yksilönä että yhteiskunnan jäsenenä. Kohtaaminen toteutuu nuorilähtöisesti, mikä näkyy nuoren vapaaehtoisena osallistumisena, avoimuutena ja ennakkoluulottomuutena. Nuoreen asennoidutaan arvokkaana yksilönä, joka tunnistetaan ja tunnustetaan myönteisesti. Nuoret kohdataan yhtäältä tasavertaisina ihmisinä omaa persoonaa hyödyntäen, toisaalta vastuullisina ammattilaisina. Kohtaaminen kytkeytyy vahvasti nuorisotyön tehtäviin ja eetokseen.