Lasten kokemuksia sukupuolitetuista hahmoista Mauri Kunnaksen jouluaiheisessa lastenkirjallisuudessa
Leppäniemi-Vasamaa, Annariina (2020)
Leppäniemi-Vasamaa, Annariina
2020
Varhaiskasvatus, kasvatustieteen maisterin tutkinto - Early Childhood Education, Master of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004233601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004233601
Tiivistelmä
Pro Gradu -tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia lapsilla on Mauri Kunnaksen jouluaiheisten lastenkirjojen sukupuolitetuista hahmoista. Tutkimusta ohjaa fenomenologinen tieteenfilosofinen perinne.
Tutkimuksessa luin esiopetusikäisille lapsille Kunnaksen jouluaiheista tuotantoa, jonka jälkeen keräsin heiltä aineistoa käyttämällä avointa haastattelua. Haastattelussa pyysin heitä vapaasti kuvailemaan kirjoissa esiintyviä hahmoja. Haastattelun lisäksi aineistona oli myös lasten spontaanisti kesken lukutilanteen tuottamia kokemuksia. Analysoin aineistoa sisällönanalyysilla, jossa yhdistyy teoria- ja aineistolähtöisyys.
Analyysin tulokset osoittavat, että lasten kokemuksissa hahmot näyttäytyivät heille näiden luonteen, toiminnan ja ulkonäön kautta. Lapset liittivät kokemuksissaan niin mies- kuin naishahmoihinkin enimmäkseen piirteitä, jotka ilmentävät teorian mukaan tyypillistä naistapaisuutta, tai joita ei yksiselitteisesti voi liittää kumpaankaan sukupuolitapaisuus kategoriaan. Miestapaisuuteen liitettyjä piirteitä lasten kokemuksissa hahmoihin liittyi vähiten. Näin oli siitä huolimatta, että lapset tuottivat paljon enemmän kokemuksia kirjojen mieshahmoista kuin naishahmoista.
Tutkimuksessa luin esiopetusikäisille lapsille Kunnaksen jouluaiheista tuotantoa, jonka jälkeen keräsin heiltä aineistoa käyttämällä avointa haastattelua. Haastattelussa pyysin heitä vapaasti kuvailemaan kirjoissa esiintyviä hahmoja. Haastattelun lisäksi aineistona oli myös lasten spontaanisti kesken lukutilanteen tuottamia kokemuksia. Analysoin aineistoa sisällönanalyysilla, jossa yhdistyy teoria- ja aineistolähtöisyys.
Analyysin tulokset osoittavat, että lasten kokemuksissa hahmot näyttäytyivät heille näiden luonteen, toiminnan ja ulkonäön kautta. Lapset liittivät kokemuksissaan niin mies- kuin naishahmoihinkin enimmäkseen piirteitä, jotka ilmentävät teorian mukaan tyypillistä naistapaisuutta, tai joita ei yksiselitteisesti voi liittää kumpaankaan sukupuolitapaisuus kategoriaan. Miestapaisuuteen liitettyjä piirteitä lasten kokemuksissa hahmoihin liittyi vähiten. Näin oli siitä huolimatta, että lapset tuottivat paljon enemmän kokemuksia kirjojen mieshahmoista kuin naishahmoista.