Itsestään ajavien autojen havainnointitekniikat kaupunkiympäristössä
Ranta-Ojala, Juha (2020)
Ranta-Ojala, Juha
2020
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Degree Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004233568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004233568
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassani tarkastelen itsestään ajavien autojen toimintaa kaupunkiympäristössä. Jo useita vuosia uusissa autoissa on ollut paljon erilaista automatiikkaa, joka on tehnyt niiden ajamisesta entistä vaivattomampaa. Keskityn tässä tutkielmassani erityisesti auton ympäristön havainnointia käsitteleviin tekniikoihin. Itsestään ajavan auton kuuluu huomioida muita ajoneuvoja, reagoida liikennevaloihin ja -merkkeihin sekä muun muassa jalankulkijoihin.
Itsestään ajava auto käyttää radiotutkaa eli RADAR-järjestelmää etäisten kohteiden ja niiden nopeuden havaitsemiseksi. Valotutkan eli LIDAR-järjestelmän avulla se muodostaa yksityiskohtaisen kartan auton ympärillä olevasta todellisuudesta ja korkearesoluutioiset kamerat poimivat muun visuaalisen tiedon, kuten esimerkiksi liikennevalon vaihtumisen. Autojen erilaiset hahmontunnistamiseen liittyvät tekniikat kehittyvät koko ajan. Pitkälti tekoälyyn perustuvien tekniikkojen pääasiallisena tarkoituksena on parantaa itsestään ajavien autojen turvallisuutta kaupunkiliikenteessä. Tässä tutkielmassani tarkastellaan erityisesti jalankulkijoiden ja liikennemerkkien havaitsemiseen liittyviä tekniikoita. Jalankulkijoiden havaitseminen on tärkein turvallisuutta lisäävä ominaisuus itsestään ajaville autoille kaupunkiympäristössä.
Tutkimusten mukaan yli 90 % liikenteessä aiheutuneista onnettomuuksista johtuvat kuljettajista. Itsestään ajavien autojen kohdalla onnettomuusriski pienenee olennaisesti, koska auto pystyy ihmistä nopeammin reagoimaan eteen tuleviin yllättäviinkin tilanteisiin. Itsestään ajava auto pystyy myös havainnoimaan kuljettajaa tarkemmin ympäristöään. Lisäksi auton havainnointikyky ei myöskään heikkene ajon aikana huonon vireystilan takia kuten ihmisillä. Tutkielmassani käyn läpi nykytilannetta itsestään ajavien autojen osalta liittyen nimenomaan niiden turvallisuuteen. Keskityn tutkielmassani uusimpiin tieteellisiin julkaisuihin, koska itsestään ajavien autojen havainnointitekniikat ovat kehittyneet huimasti viime vuosina.
Itsestään ajava auto käyttää radiotutkaa eli RADAR-järjestelmää etäisten kohteiden ja niiden nopeuden havaitsemiseksi. Valotutkan eli LIDAR-järjestelmän avulla se muodostaa yksityiskohtaisen kartan auton ympärillä olevasta todellisuudesta ja korkearesoluutioiset kamerat poimivat muun visuaalisen tiedon, kuten esimerkiksi liikennevalon vaihtumisen. Autojen erilaiset hahmontunnistamiseen liittyvät tekniikat kehittyvät koko ajan. Pitkälti tekoälyyn perustuvien tekniikkojen pääasiallisena tarkoituksena on parantaa itsestään ajavien autojen turvallisuutta kaupunkiliikenteessä. Tässä tutkielmassani tarkastellaan erityisesti jalankulkijoiden ja liikennemerkkien havaitsemiseen liittyviä tekniikoita. Jalankulkijoiden havaitseminen on tärkein turvallisuutta lisäävä ominaisuus itsestään ajaville autoille kaupunkiympäristössä.
Tutkimusten mukaan yli 90 % liikenteessä aiheutuneista onnettomuuksista johtuvat kuljettajista. Itsestään ajavien autojen kohdalla onnettomuusriski pienenee olennaisesti, koska auto pystyy ihmistä nopeammin reagoimaan eteen tuleviin yllättäviinkin tilanteisiin. Itsestään ajava auto pystyy myös havainnoimaan kuljettajaa tarkemmin ympäristöään. Lisäksi auton havainnointikyky ei myöskään heikkene ajon aikana huonon vireystilan takia kuten ihmisillä. Tutkielmassani käyn läpi nykytilannetta itsestään ajavien autojen osalta liittyen nimenomaan niiden turvallisuuteen. Keskityn tutkielmassani uusimpiin tieteellisiin julkaisuihin, koska itsestään ajavien autojen havainnointitekniikat ovat kehittyneet huimasti viime vuosina.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]