Luokanopettajan ääneen lukemisen merkitys lukuinnon ja lukutaidon vahvistamisessa
Järvinen, Rosanna; Raninen, Riina (2020)
Järvinen, Rosanna
Raninen, Riina
2020
Luokanopettaja, kasvatustieteen maisterin tutkinto - Teacher Education, Master of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004223523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004223523
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys luokanopettajan ääneen lukemisella on lukutaidon ja lukuinnon vahvistajana. Lähestyimme tutkimusongelmaa opettajien ja oppilaiden käsitysten ja kokemusten kautta. Tutkimuksen lähtökohtana toimi huoli lasten lukuinnon ja lukutaidon heikkenemisestä, joka on myös todennettu aikaisempien tutkimusten perusteella. Sujuvalla lukutaidolla voidaan nähdä olevan merkitys sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta, sillä yhteiskunnassa pärjääminen vaatii jokaiselta yksilöltä sujuvaa lukutaitoa.
Tutkimus kohdennettiin peruskoulun kolmannen ja neljännen luokan opettajiin ja oppilaisiin. Tutkimuksessa otettiin huomioon lapsinäkökulma. Aineisto kerättiin helmikuussa 2020 haastattelemalla opettajia ja oppilaita, sekä havainnoimalla luokan yhteistä lukuhetkeä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 2 luokanopettajaa ja 32 oppilasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin luokanopettajien pitävän ääneen lukemista tärkeänä toimintana sekä lukuinnon että lukutaidon vahvistamisessa. He asettivat lukuhetkelle useita erilaisia tavoitteita, joista yksi keskeisimmistä oli lukuhetkestä nauttiminen. Luokanopettajien käsityksissä oppilaan tausta, kuten ikä, ei vaikuttanut ääneen lukemisen käytäntöihin koulussa. Ääneen lukemisesta ei kuitenkaan keskusteltu muiden opettajien kanssa, eikä sitä nähty koulun yhteisissä toimissa lukuintoa ja lukutaitoa vahvistavana toimintana. Opettajien ja oppilaiden käsitykset ääneen lukemisesta vastasivat melko hyvin toisiaan. Oppilaat eivät kuitenkaan selvästi ilmaisseet ääneen lukemisen vaikuttavan omaan lukuintoon. Tästä huolimatta suuri osa oppilaista ilmaisi pitävänsä opettajan ääneen lukemisesta. Oppilaille tärkeää oli hyvä kirjavalinta ja opettajan eläytyvä lukeminen. Ääneen luetun kirjan avulla oppilaiden oli mahdollista löytää myös itselleen sopivaa luettavaa.
Tutkimus kohdennettiin peruskoulun kolmannen ja neljännen luokan opettajiin ja oppilaisiin. Tutkimuksessa otettiin huomioon lapsinäkökulma. Aineisto kerättiin helmikuussa 2020 haastattelemalla opettajia ja oppilaita, sekä havainnoimalla luokan yhteistä lukuhetkeä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 2 luokanopettajaa ja 32 oppilasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin luokanopettajien pitävän ääneen lukemista tärkeänä toimintana sekä lukuinnon että lukutaidon vahvistamisessa. He asettivat lukuhetkelle useita erilaisia tavoitteita, joista yksi keskeisimmistä oli lukuhetkestä nauttiminen. Luokanopettajien käsityksissä oppilaan tausta, kuten ikä, ei vaikuttanut ääneen lukemisen käytäntöihin koulussa. Ääneen lukemisesta ei kuitenkaan keskusteltu muiden opettajien kanssa, eikä sitä nähty koulun yhteisissä toimissa lukuintoa ja lukutaitoa vahvistavana toimintana. Opettajien ja oppilaiden käsitykset ääneen lukemisesta vastasivat melko hyvin toisiaan. Oppilaat eivät kuitenkaan selvästi ilmaisseet ääneen lukemisen vaikuttavan omaan lukuintoon. Tästä huolimatta suuri osa oppilaista ilmaisi pitävänsä opettajan ääneen lukemisesta. Oppilaille tärkeää oli hyvä kirjavalinta ja opettajan eläytyvä lukeminen. Ääneen luetun kirjan avulla oppilaiden oli mahdollista löytää myös itselleen sopivaa luettavaa.