#NeDaviEdu i #EšʹRossijskoe – Kulʹturnye značeniâ edy v rossijskoj internet-diskussii o sankcionnyh produktah / #ÄläMurskaaRuokaa ja #SyöVenäläistä – Ruoan kulttuuriset merkitykset pakote-elintarvikkeita koskevassa verkkokeskustelussa Venäjällä
Kurikka, Ada (2020)
Kurikka, Ada
2020
Venäjän kielen ja kulttuurin maisteriohjelma - Master's Programme in Russian Language and Culture
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004223512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004223512
Kuvaus
#НеДавиЕду и #ЕшьРоссийское – Культурные значения еды в российской интернет-дискуссии о санкционных продуктах
Tiivistelmä
Venäjä ja länsi ajautuivat pakotekierteeseen Ukrainan kriisin jälkiseurauksena. Vuosina 2014–2015 Venäjän mediassa uutisoitiin aktiivisesti maan asettamasta tuontikiellosta tietyille länsimaisille elintarvikkeille. Erityisesti valtionjohdon päätös tuhota takavarikoituja ruokatuotteita herätti vilkasta keskustelua Venäjän kansalaisten keskuudessa. Tässä tutkielmassa keskityn tutkimaan pakote-elintarvikkeita koskevia kansalaisreaktioita venäjänkielisessä verkossa. Tavoitteenani on selvittää, millaisia kulttuurisia merkityksiä ruoka saa osana pakotekeskustelua Venäjällä. Lähestyn aihetta kahden erillisen tapauksen kautta. Ensimmäiseksi tutkimuskohteeksi valikoitui ruoan tuhoamista vastustava adressi sivustolla Change.org. Adressin allekirjoittajat vaativat maahan salakuljetettujen pakote-elintarvikkeiden luovuttamista vähävaraisille venäläisille. Työssä tarkastelen itse adressitekstiä sekä sataa suosituinta sivustolla julkaistua aloitteen allekirjoittajien kommenttia. Toinen tutkimuskohde on nuorten ”Hrûši protiv” -aktivistiliikkeen alullepanema hanke ”Ešʹ Rossijskoe”, joka kannusti venäläisiä suosimaan kotimaisia elintarvikkeita ja tukemaan täten paikallisia ruoantuottajia sekä Venäjän hallinnon päätöstä vastapakotteista. Analyysiin valitsin kymmenen tekstimuotoista julkaisua (projektin esittelytekstejä sekä pakoteuutisia kommentoivia blogikirjoituksia) hankkeen nettisivuilta ja sosiaalisen median tileiltä. Koska tutkimuskohteiden näkökannat suhteessa elintarvikkeiden tuontikieltoon poikkeavat toisistaan, valitut aineistot palvelevat kahtena erilaisena esimerkkinä pakote-elintarvikkeita koskevasta yhteiskunnallisesta diskurssista Venäjällä vuosina 2014–2015.
Valitsemani tutkimusmenetelmät ovat monitieteellisiä ja laadullisia. Tutkielma lähtee liikkeelle olettamuksesta, että sekä Change.org -adressin allekirjoittajat että nuoret aktivistit ”Ešʹ Rossijskoe” -hankkeen takana pyrkivät vakuuttamaan kohdeyleisönsä. Analyysiin valitut tekstit ovat luonteeltaan argumentatiivisia, joten aineistoa tarkastellaan työssä retoriikan kautta. Varsinaisena tutkimusmetodina hyödynnän teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jonka yhteydessä teen havaintoja aineistosta Chaïm Perelmanin uusretorisen argumentaatioteorian avulla. Aineistosta löytyvät argumentit luokitellaan ensin Perelmanin argumentaatiotekniikkojen mukaisesti, jonka jälkeen tarkastellaan argumenttien takana vaikuttavia Perelmanin esisopimuksia eli yleisön hyväksymiä argumentaation lähtökohtia. Analyysissä kiinnitän erityistä huomiota siihen, millaisten arvojen kautta tekstit pyrkivät vakuuttamaan yleisönsä ja millaisia hallitsevia teemoja hankkeiden retoriikasta nousee. Tulkinnalliseksi viitekehykseksi, jonka kautta avaan ruoan kulttuurisia merkityksiä, olen valinnut näkökulmia niin semiotiikasta, antropologisesta ruokatutkimuksesta kuin myös venäläisestä kulttuurista ja historiasta.
Tutkimus vahvisti, että ruoka on paljon muutakin kuin ravintoa; sen avulla rakennetaan identiteettejä, ylläpidetään yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tehdään politiikkaa. Change.org -adressin allekirjoittajat vetoavat ensisijaisesti yleisön myötätuntoon, oikeudenmukaisuuteen ja terveeseen järkeen. Ruoka toimii teksteissä sisäpoliittisen keskustelun ja yhteiskunnallisen kritiikin välineenä sekä huolenpidon – tai sen puutteen symbolina. Huomattava osa argumenteista korostaa nälän kokemusta niin nyky-Venäjällä kuin myös menneinä sotavuosina, etenkin Leningradin piirityksessä. Retoriikalla luodaan myös jakoa kansan ja vallanpitäjien välille, ja osassa kommenteista Venäjän omat vastapakotteet nähdään valtion toimena kansaa vastaan. Allekirjoittajat antavat muun muassa esimerkkejä vähävaraisten venäläisten niukasta ruokavaliosta. Myös tuhottaviksi määrättyjen elintarvikkeiden syömäkelpoisuus korostuu argumenteissa. ”Ešʹ Rossijskoe” -hankkeen argumentaatio nojaa puolestaan etenkin yleisön isänmaallisuuteen. Retoriikassa korostuu ajatus kotimaisen ruoan suosimisesta patrioottisen identiteetin rakentajana ja keinona, jonka avulla venäläiset voivat asettua isänmaansa tueksi ja puolustukseksi. Tavoite kotimaisten ruokatuotteiden markkina-aseman kohentumisesta sidotaan voitto-metaforaan ja Venäjän suhteeseen muuhun maailmaan. Argumenteissa kiinnitetään myös huomiota venäläisten elintarvikkeiden korkeaan laatuun suhteessa ulkomaisiin tuotteisiin. Украинский кризис привел к спирали санкций между Россией и Западом. В 2014–2015 годах российские СМИ активно сообщали о запрете на ввоз ряда западных продуктов питания. Особенно решение властей об уничтожении конфискованного продовольствия вызвало оживленную дискуссию в России. Данная дипломная работа посвящена изучению реакций россиян на тему «санкционки» в Рунете. Нашей целью является выяснить, какие культурные значения еда приобретает в дискуссии об ответных санкциях. Тема рассматривается через два отдельных случая. Первый – петиция против уничтожения санкционных продуктов на портале Change.org, требовавшая передачи задержанных партий продуктов нуждающимся категориям граждан. Объектом исследования являются как официальные требования петиции, так и 100 самых популярных комментариев сторонников. Второй – молодежное объединение «Ешь Российское», созданное организацией «Хрюши против». Проект побуждал людей к выбору отечественного продукта с целью поддержки как российских производителей, так и решения властей о продовольственном эмбарго. Для анализа отобраны десять текстовых публикаций (описания проекта и блог-записи, комментирующие новости о санкциях) из разных онлайн-платформ проекта. Поскольку точки зрения обеих кампаний на тему продовольственного эмбарго разные, выбранные источники анализа служат двумя примерами общественного дискурса, связанного с санкционными продуктами в 2014–2015 годах в России.
Теории и методы исследования качественные и междисциплинарные. Мы исходим из предположения, что как у лиц, подписавших петицию, так и у молодых активистов проекта «Ешь Российское» целью является убедить свои целевые аудитории. Выбранные тексты аргументативны по своей природе, поэтому анализ сосредоточивается на риторических приемах. В качестве метода используется ориентированный на теорию контент-анализ, в связи с которым наблюдения сделаны на основе теории аргументативной риторики Хаима Перельмана. Сначала аргументы идентифицируются в текстах согласно «техникам аргументации» Перельмана, затем рассматривается, какие «предметы согласия» между авторами и аудиторией можно найти за риторикой. Анализ уделяет особое внимание тем ценностям, с помощью которых авторы стремятся убедить аудиторию, и доминирующим темам в риторике проектов. К тому же раскрыть культурные значения еды в текстах помогают и интерпретационные рамки исследования – выбранные нами понятия семиотики и антропологии питания и взгляды на символику пищи в русской культуре.
Исследование подтвердило, что еда – нечто более, чем ее питательная ценность; она является инструментом политики и с ее помощью формируется самобытность индивида и поддерживается чувство единства внутри общества. Сторонники петиции на Change.org призывают аудиторию прежде всего к эмпатии, справедливости и здравомыслию. Пища служит в текстах средством социальной критики и общественной дискуссии о внутренней политике и символом заботы – либо ее отсутствия. В аргументах подчеркивается опыт голода как в современной России, так и в военные годы, особенно при блокаде Ленинграда. Риторикой создается также разделение между народом и властью, и в некоторых комментариях продуктовые санкции описываются как акт государства против своих граждан. В аргументах даются примеры скудного повседневного рациона питания малоимущих россиян. Также выдвигается аргумент о пригодности к употреблению санкционных продуктов, предназначенных к уничтожению. Аргументация проекта «Ешь Российское», в свою очередь, основывается по большей части на патриотизме аудитории. Предпочтение отечественной еды выявляется в качестве патриотической идентичности и средства, через которое россияне могут выступить в поддержку и защиту родины. Цель продвижения отечественных продуктов на рынке связывается с метафорой победы и отношениями России с остальным миром. В аргументах также акцентируется качественность российских продуктов питания по сравнению с зарубежными.
Valitsemani tutkimusmenetelmät ovat monitieteellisiä ja laadullisia. Tutkielma lähtee liikkeelle olettamuksesta, että sekä Change.org -adressin allekirjoittajat että nuoret aktivistit ”Ešʹ Rossijskoe” -hankkeen takana pyrkivät vakuuttamaan kohdeyleisönsä. Analyysiin valitut tekstit ovat luonteeltaan argumentatiivisia, joten aineistoa tarkastellaan työssä retoriikan kautta. Varsinaisena tutkimusmetodina hyödynnän teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jonka yhteydessä teen havaintoja aineistosta Chaïm Perelmanin uusretorisen argumentaatioteorian avulla. Aineistosta löytyvät argumentit luokitellaan ensin Perelmanin argumentaatiotekniikkojen mukaisesti, jonka jälkeen tarkastellaan argumenttien takana vaikuttavia Perelmanin esisopimuksia eli yleisön hyväksymiä argumentaation lähtökohtia. Analyysissä kiinnitän erityistä huomiota siihen, millaisten arvojen kautta tekstit pyrkivät vakuuttamaan yleisönsä ja millaisia hallitsevia teemoja hankkeiden retoriikasta nousee. Tulkinnalliseksi viitekehykseksi, jonka kautta avaan ruoan kulttuurisia merkityksiä, olen valinnut näkökulmia niin semiotiikasta, antropologisesta ruokatutkimuksesta kuin myös venäläisestä kulttuurista ja historiasta.
Tutkimus vahvisti, että ruoka on paljon muutakin kuin ravintoa; sen avulla rakennetaan identiteettejä, ylläpidetään yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tehdään politiikkaa. Change.org -adressin allekirjoittajat vetoavat ensisijaisesti yleisön myötätuntoon, oikeudenmukaisuuteen ja terveeseen järkeen. Ruoka toimii teksteissä sisäpoliittisen keskustelun ja yhteiskunnallisen kritiikin välineenä sekä huolenpidon – tai sen puutteen symbolina. Huomattava osa argumenteista korostaa nälän kokemusta niin nyky-Venäjällä kuin myös menneinä sotavuosina, etenkin Leningradin piirityksessä. Retoriikalla luodaan myös jakoa kansan ja vallanpitäjien välille, ja osassa kommenteista Venäjän omat vastapakotteet nähdään valtion toimena kansaa vastaan. Allekirjoittajat antavat muun muassa esimerkkejä vähävaraisten venäläisten niukasta ruokavaliosta. Myös tuhottaviksi määrättyjen elintarvikkeiden syömäkelpoisuus korostuu argumenteissa. ”Ešʹ Rossijskoe” -hankkeen argumentaatio nojaa puolestaan etenkin yleisön isänmaallisuuteen. Retoriikassa korostuu ajatus kotimaisen ruoan suosimisesta patrioottisen identiteetin rakentajana ja keinona, jonka avulla venäläiset voivat asettua isänmaansa tueksi ja puolustukseksi. Tavoite kotimaisten ruokatuotteiden markkina-aseman kohentumisesta sidotaan voitto-metaforaan ja Venäjän suhteeseen muuhun maailmaan. Argumenteissa kiinnitetään myös huomiota venäläisten elintarvikkeiden korkeaan laatuun suhteessa ulkomaisiin tuotteisiin.
Теории и методы исследования качественные и междисциплинарные. Мы исходим из предположения, что как у лиц, подписавших петицию, так и у молодых активистов проекта «Ешь Российское» целью является убедить свои целевые аудитории. Выбранные тексты аргументативны по своей природе, поэтому анализ сосредоточивается на риторических приемах. В качестве метода используется ориентированный на теорию контент-анализ, в связи с которым наблюдения сделаны на основе теории аргументативной риторики Хаима Перельмана. Сначала аргументы идентифицируются в текстах согласно «техникам аргументации» Перельмана, затем рассматривается, какие «предметы согласия» между авторами и аудиторией можно найти за риторикой. Анализ уделяет особое внимание тем ценностям, с помощью которых авторы стремятся убедить аудиторию, и доминирующим темам в риторике проектов. К тому же раскрыть культурные значения еды в текстах помогают и интерпретационные рамки исследования – выбранные нами понятия семиотики и антропологии питания и взгляды на символику пищи в русской культуре.
Исследование подтвердило, что еда – нечто более, чем ее питательная ценность; она является инструментом политики и с ее помощью формируется самобытность индивида и поддерживается чувство единства внутри общества. Сторонники петиции на Change.org призывают аудиторию прежде всего к эмпатии, справедливости и здравомыслию. Пища служит в текстах средством социальной критики и общественной дискуссии о внутренней политике и символом заботы – либо ее отсутствия. В аргументах подчеркивается опыт голода как в современной России, так и в военные годы, особенно при блокаде Ленинграда. Риторикой создается также разделение между народом и властью, и в некоторых комментариях продуктовые санкции описываются как акт государства против своих граждан. В аргументах даются примеры скудного повседневного рациона питания малоимущих россиян. Также выдвигается аргумент о пригодности к употреблению санкционных продуктов, предназначенных к уничтожению. Аргументация проекта «Ешь Российское», в свою очередь, основывается по большей части на патриотизме аудитории. Предпочтение отечественной еды выявляется в качестве патриотической идентичности и средства, через которое россияне могут выступить в поддержку и защиту родины. Цель продвижения отечественных продуктов на рынке связывается с метафорой победы и отношениями России с остальным миром. В аргументах также акцентируется качественность российских продуктов питания по сравнению с зарубежными.