Sosiaalista läsnäoloa tukeva etäopetuksen malli: Samanaikaista etäopetusta sulautuvissa oppimisympäristöissä
Kurki, Emma; Saari, Tuomas (2020)
Kurki, Emma
Saari, Tuomas
2020
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies, Lifelong Learning and Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004213488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004213488
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää samanaikaisen etäopetuksen malli yhteistyössä erään eteläsuomalaisen kaupungin opetushenkilöstön edustajien kanssa. Malli oli suunnattu ensisijaisesti tutkimuksen kohdekoulun ja -kaupungin käyttöön. Kehitettävän mallin tavoitteena oli tukea vuorovaikutusta ja etäoppilaan sosiaalista läsnäoloa etäopetustilanteissa. Tutkimuksessa haettiin vastausta kysymykseen: Millainen samanaikaisen etäopetuksen malli vahvistaa yläkouluikäisen etäoppilaan sosiaalista läsnäoloa?
Tutkimus sijoittui sulautuvan oppimisen viitekehykseen, ja siinä kiinnitettiin erityisesti huomiota samanaikaiseen etäopetukseen. Kohdekoulussa toteutettiin sulautuvaa opetusta suurelta osin etäyhteyden avulla, verkkokokousjärjestelmää käyttäen. Laajassa kuvassa tutkimuksen taustalla on monesta syystä lisääntyvä etäopetuksen tarve perusopetuksessa valtakunnallisella tasolla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena design-tutkimuksen menetelmällä. Tutkimuksen aineisto koostuu kartoittavista kyselyistä, haastatteluista ja etäopetustilanteiden havainnoinneista. Haastateltavia oli kouluyhteisön ja kaupungin opetustoimen edustajien lisäksi eräästä kohdekaupungissa toimivasta yrityksestä, jonka kaksi työntekijää työskentelee toisessa kaupungissa ja on etäyhteyden avulla säännöllisesti yhteydessä muuhun henkilöstöön.
Aineiston pohjalta mallia rakennettiin sykleittäin. Tutkimuksen tuloksena on toisen syklin etäopetuksen toteuttamiseen ohjaava dynaaminen malli ja kolmannen syklin ihanteellisen sulautuvan opetuksen malli. Tutkimuksessa todettiin, että sosiaalista vuorovaikutusta tukeva samanaikainen etäopetus voi toteutua, kun tarvittavat resurssit ovat olemassa ja sidosryhmät ovat motivoituneita toimintaan. Etäoppimistilanteet vaativat oppijalta enemmän itsenäisyyttä ja oma-aloitteisuutta kuin lähiopetukseen osallistuminen. Toimijoiden lähtötilanne tulisi kartoittaa realistisesti etäopetuksen suunnittelussa. Kartoituksen perusteella edetään sopivin askelin kohti sosiaalisesti läsnäoloa tukevaa etäopetusta niin opetuksen käytäntöjen kuin teknologiankin osalta. Kun sulautuvissa oppimisympäristöissä tapahtuva samanaikainen etäopetus toimii hyvin, se mahdollistaa vuorovaikutusta ja sosiaalista läsnäoloa etäoppilaille erityistilanteissa.
Tutkimuksen aikana todettiin, että design-tutkimus on varsin laaja tutkimusote, jonka vuoksi tietomäärä paisuu helposti pro gradu -tutkielman vaatimuksia suuremmaksi. Lisätutkimusta aiheesta tarvitaankin erityisesti perusopetusikäisten etä- ja lähioppilaiden kokemusten ja oppimistulosten näkökulmasta.
Tutkimus sijoittui sulautuvan oppimisen viitekehykseen, ja siinä kiinnitettiin erityisesti huomiota samanaikaiseen etäopetukseen. Kohdekoulussa toteutettiin sulautuvaa opetusta suurelta osin etäyhteyden avulla, verkkokokousjärjestelmää käyttäen. Laajassa kuvassa tutkimuksen taustalla on monesta syystä lisääntyvä etäopetuksen tarve perusopetuksessa valtakunnallisella tasolla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena design-tutkimuksen menetelmällä. Tutkimuksen aineisto koostuu kartoittavista kyselyistä, haastatteluista ja etäopetustilanteiden havainnoinneista. Haastateltavia oli kouluyhteisön ja kaupungin opetustoimen edustajien lisäksi eräästä kohdekaupungissa toimivasta yrityksestä, jonka kaksi työntekijää työskentelee toisessa kaupungissa ja on etäyhteyden avulla säännöllisesti yhteydessä muuhun henkilöstöön.
Aineiston pohjalta mallia rakennettiin sykleittäin. Tutkimuksen tuloksena on toisen syklin etäopetuksen toteuttamiseen ohjaava dynaaminen malli ja kolmannen syklin ihanteellisen sulautuvan opetuksen malli. Tutkimuksessa todettiin, että sosiaalista vuorovaikutusta tukeva samanaikainen etäopetus voi toteutua, kun tarvittavat resurssit ovat olemassa ja sidosryhmät ovat motivoituneita toimintaan. Etäoppimistilanteet vaativat oppijalta enemmän itsenäisyyttä ja oma-aloitteisuutta kuin lähiopetukseen osallistuminen. Toimijoiden lähtötilanne tulisi kartoittaa realistisesti etäopetuksen suunnittelussa. Kartoituksen perusteella edetään sopivin askelin kohti sosiaalisesti läsnäoloa tukevaa etäopetusta niin opetuksen käytäntöjen kuin teknologiankin osalta. Kun sulautuvissa oppimisympäristöissä tapahtuva samanaikainen etäopetus toimii hyvin, se mahdollistaa vuorovaikutusta ja sosiaalista läsnäoloa etäoppilaille erityistilanteissa.
Tutkimuksen aikana todettiin, että design-tutkimus on varsin laaja tutkimusote, jonka vuoksi tietomäärä paisuu helposti pro gradu -tutkielman vaatimuksia suuremmaksi. Lisätutkimusta aiheesta tarvitaankin erityisesti perusopetusikäisten etä- ja lähioppilaiden kokemusten ja oppimistulosten näkökulmasta.