Vaahtolasin käyttö raitiotien siirtymärakenteissa
Koskela, Joona (2020)
Koskela, Joona
2020
Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Degree Programme in Civil Engineering, BSc (Tech)
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004213495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004213495
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä tutkittiin kirjallisuuden perusteella vaahtolasimurskeen ominaisuuksia ja tarkasteltiin tapaustutkimuksena vaahtolasimurskeen käyttöä Tampereen raitiotien rakentamisessa. Vaahtolasimurske tehdään murskatusta keräys- ja kierrätyslasista kuumentamalla ja jäähdyttämällä uunista saatu vaahtolasilaatta. Vaahtolasimurskeen valmistaminen on aloitettu Euroopassa Sveitsissä vuonna 1982. Pohjoismaissa vaahtolasimursketta on valmistettu 1980-luvulta lähtien. Uusioaines Oy on Suomessa ainoa vaahtolasimursketta valmistava yritys. Tuotanto on alkanut vuonna 2011. Vaahtolasimurske on tuotteistettu ja CE-merkitty materiaali. Tuotteistaminen on vaatinut vaahtolasimurskeen laajaa testaamista ja tutkimuksia, minkä vuoksi sen ominaisuuksista on kattavasti tietoa.
Vaahtolasimurskeen lujuus- ja lämmöneristävyysominaisuudet ovat hyvät, sillä sillä on suuri leikkauskestävyyskulma, pieni kiintotiheys ja huokoinen rakenne. Hyvän lämmöneristävyyden vuoksi vaahtolasimurske valikoitui Tampereen raitiotiellä tietyillä alueilla kiintoraidelaatan sivuille siirtymäkiilaan tasaamaan raiteiden alapuolisten rakenteiden ja katualueen välistä routanousueroa. Vaahtolasimurskeesta tehty siirtymäkiila on huomattavasti ohuempi ja pienempi kuin vastaava rakenne suodatinhiekasta rakennettuna, mikä oli tärkeää etenkin rakennettaessa tiiviissä kaupunkiympäristössä, missä tilaa on paikoin hyvin rajoitetusti. Suulakepuristettuun XPS-routaeristelevyyn verrattaessa etuna oli vaahtolasimurskerakenteen helpompi korjattavuus ja vähäisemmät vaatimukset asennusalustan tasaisuudelle.
Vaahtolasilla pystyttiin pienentämään kerrospaksuuksia ja säästämään rahaa Tampereen raitiotien rakentamisessa. Vaahtolasimurskeen rakentamisessa koettiin jokseenkin ongelmalliseksi sen murskautuvuus, tiivistäminen, materiaalin pölyäminen ja ihoärsytys. Toisaalta vaahtolasimurske ei juurikaan lajitu varastoitaessa ja on kevyttä käsitellä.
Vaahtolasimurskeen lujuus- ja lämmöneristävyysominaisuudet ovat hyvät, sillä sillä on suuri leikkauskestävyyskulma, pieni kiintotiheys ja huokoinen rakenne. Hyvän lämmöneristävyyden vuoksi vaahtolasimurske valikoitui Tampereen raitiotiellä tietyillä alueilla kiintoraidelaatan sivuille siirtymäkiilaan tasaamaan raiteiden alapuolisten rakenteiden ja katualueen välistä routanousueroa. Vaahtolasimurskeesta tehty siirtymäkiila on huomattavasti ohuempi ja pienempi kuin vastaava rakenne suodatinhiekasta rakennettuna, mikä oli tärkeää etenkin rakennettaessa tiiviissä kaupunkiympäristössä, missä tilaa on paikoin hyvin rajoitetusti. Suulakepuristettuun XPS-routaeristelevyyn verrattaessa etuna oli vaahtolasimurskerakenteen helpompi korjattavuus ja vähäisemmät vaatimukset asennusalustan tasaisuudelle.
Vaahtolasilla pystyttiin pienentämään kerrospaksuuksia ja säästämään rahaa Tampereen raitiotien rakentamisessa. Vaahtolasimurskeen rakentamisessa koettiin jokseenkin ongelmalliseksi sen murskautuvuus, tiivistäminen, materiaalin pölyäminen ja ihoärsytys. Toisaalta vaahtolasimurske ei juurikaan lajitu varastoitaessa ja on kevyttä käsitellä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]