Kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden kiinnittyminen korkeakouluopintoihin Suomessa: Sosiaalisten prosessien vaikutus Suomessa opiskelevien kansainvälisten opiskelijoiden opintoihin kiinnittymiseen
Mäkelä, Iina (2020)
Mäkelä, Iina
2020
Elinikäinen oppiminen ja kasvatus, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Lifelong Learning and Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004213454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004213454
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa opiskelevien kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden opintoihin kiinnittymistä. Opintoihin kiinnittyminen on prosessi, jonka rakentuu akateemisista ja sosiaalisista prosesseista. Onnistuessaan opintoihin kiinnittyminen edistää oppimista ja aktiivisen kansalaisuuden toteutumista sekä suojaa opiskelijaa opiskelustressiltä ja opintojen lykkääntymiseltä. Opintoihin kiinnittymistä tarkasteltiin tässä tutkimuksessa sosiaalisten prosessien ja verkostojen näkökulmasta. Tämän vuoksi tutkimuksessa selvitettiin myös kansainvälisten opiskelijoiden sosiaalisten verkostojen kokonaisuutta sekä sen vaikutusta opintoihin.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea Tampereen yliopistossa opiskelevaa kansainvälistä kasvatustieteen tutkinto-opiskelijaa loppuvuodesta 2019. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa selvitettiin kansainvälisten opiskelijoiden sosiaalisia verkostoja Suomessa, ja toisessa osassa analysoitiin opiskelijoiden opintoihin kiinnittymistä Vesa Korhosen kiinnittymismalliin peilaten. Korhosen mallissa opintoihin kiinnittyminen rakentuu yksilöllisen prosessin ja yhteisöllisen prosessin vuorovaikutuksessa. Näiden prosessien päälle syntyy kolmas, kiinnittävä prosessi. Tässä tutkimuksessa analyysi keskittyi kiinnittymisen yhteisöllisiin prosesseihin.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että opintoihin liittyvät sosiaaliset prosessit vaikuttavat merkittävästi kansainvälisten opiskelijoiden kokemukseen opintojen mielekkyydestä. Etenkin kansainvälisten opiskelijoiden omat vertaisryhmät vaikuttivat positiivisesti opintoihin kiinnittymiseen sekä akateemisella että sosiaalisella tasolla. Sen sijaan suomalaisen yliopiston ohjauksen sosiaaliset käytännöt saattoivat osalla opiskelijoista hankaloittaa opintoihin kiinnittymistä, sillä itsenäinen ja vapaamuotoinen opetus- ja ohjauskulttuuri ei välttämättä ollut opiskelijoille ennestään tuttu. Kuulumisen tunne suhteessa yliopistoyhteisöön kietoutui identiteettiin kansainvälisenä opiskelijana. Tunne yliopistoyhteisöön kuulumisesta vahvisti kiinnittymistä opintoihin.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea Tampereen yliopistossa opiskelevaa kansainvälistä kasvatustieteen tutkinto-opiskelijaa loppuvuodesta 2019. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa selvitettiin kansainvälisten opiskelijoiden sosiaalisia verkostoja Suomessa, ja toisessa osassa analysoitiin opiskelijoiden opintoihin kiinnittymistä Vesa Korhosen kiinnittymismalliin peilaten. Korhosen mallissa opintoihin kiinnittyminen rakentuu yksilöllisen prosessin ja yhteisöllisen prosessin vuorovaikutuksessa. Näiden prosessien päälle syntyy kolmas, kiinnittävä prosessi. Tässä tutkimuksessa analyysi keskittyi kiinnittymisen yhteisöllisiin prosesseihin.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että opintoihin liittyvät sosiaaliset prosessit vaikuttavat merkittävästi kansainvälisten opiskelijoiden kokemukseen opintojen mielekkyydestä. Etenkin kansainvälisten opiskelijoiden omat vertaisryhmät vaikuttivat positiivisesti opintoihin kiinnittymiseen sekä akateemisella että sosiaalisella tasolla. Sen sijaan suomalaisen yliopiston ohjauksen sosiaaliset käytännöt saattoivat osalla opiskelijoista hankaloittaa opintoihin kiinnittymistä, sillä itsenäinen ja vapaamuotoinen opetus- ja ohjauskulttuuri ei välttämättä ollut opiskelijoille ennestään tuttu. Kuulumisen tunne suhteessa yliopistoyhteisöön kietoutui identiteettiin kansainvälisenä opiskelijana. Tunne yliopistoyhteisöön kuulumisesta vahvisti kiinnittymistä opintoihin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]