Luottamuksen syntyminen vertaisverkkokaupassa
Karvonen, Joonas (2020)
Karvonen, Joonas
2020
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004213440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004213440
Tiivistelmä
Alustat mahdollistavat luottamuksen syntymisen ajasta ja paikasta riippumatta. Luottamusta tarvitaan sosiaalisissa tilanteissa ja sen rooli korostuu erityisesti sosiaalisesti etäisissä suhteissa, joissa kommunikaatio on rajoittunutta. Vertaisverkkokauppa on esimerkki alasta, jossa alusta mahdollistaa luottamuksen syntymisen kahden toisilleen tuntemattoman yksilön välille. Luottamuksen ansiosta vertaisverkkokauppa on mahdollista.
Tutkimuksessa tutkitaan luottamuksen syntymistä vertaisverkkokaupassa. Teoreettinen viitekehys on synteesi sosiologiasta ja psykologiasta peräisin olevista luottamuksen teorioista, joita on hyödynnetty monissa eri kontekstien luottamustutkimuksissa. Tutkimuksen lähes 1400 vastaajan aineisto kerättiin internetkyselyn avulla tori.fi - alustalta. Tutkimuksessa vahvistetaan sekä laajennetaan aiempaa teoriaa. Aineisto analysoidaan faktori- ja regressioanalyyseilla, joiden avulla vastataan neljään tutkimushypoteesiin.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että luottamuksen syntymiselle vertaisverkkokaupassa keskeistä ovat yksilön asennoituminen luottamukseen ja tilanteen normaalius. Luottamuksen taustavaikuttajina toimivat usko ihmisyyteen ja rakenteelliset varmuustekijät. Alustakohtaisilla luottamusmekanismeilla on mahdollista tukea luottamuksen syntymistä, mutta luottamuksen syntyminen ei ole riippuvainen niistä. Tuloksien pohjalta luotiin malli luottamuksen syntymisestä vertaisverkkokaupassa.
Tutkimuksen tieteellinen kontribuutio syntyy täsmentämällä eri luottamuskonstruktioiden välistä roolia luottamuksen syntymisessä vertaisverkkokaupassa. Tämän huomioonottaminen on tärkeää myös lainsäätäjille, koska lakien yhtenä tehtävänä on lisätä luottamusta. Näin ollen yhteiskunnallinen implikaatio syntyy lainsäätämisen helpottamisesta. Liikkeenjohdon implikaationa tutkimuksesta esiin nousee huomio, että luottamuksen syntyminen ei välttämättä ole riippuvainen alustakohtaisista luottamusmekanismeista.
Tutkimuksessa tutkitaan luottamuksen syntymistä vertaisverkkokaupassa. Teoreettinen viitekehys on synteesi sosiologiasta ja psykologiasta peräisin olevista luottamuksen teorioista, joita on hyödynnetty monissa eri kontekstien luottamustutkimuksissa. Tutkimuksen lähes 1400 vastaajan aineisto kerättiin internetkyselyn avulla tori.fi - alustalta. Tutkimuksessa vahvistetaan sekä laajennetaan aiempaa teoriaa. Aineisto analysoidaan faktori- ja regressioanalyyseilla, joiden avulla vastataan neljään tutkimushypoteesiin.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että luottamuksen syntymiselle vertaisverkkokaupassa keskeistä ovat yksilön asennoituminen luottamukseen ja tilanteen normaalius. Luottamuksen taustavaikuttajina toimivat usko ihmisyyteen ja rakenteelliset varmuustekijät. Alustakohtaisilla luottamusmekanismeilla on mahdollista tukea luottamuksen syntymistä, mutta luottamuksen syntyminen ei ole riippuvainen niistä. Tuloksien pohjalta luotiin malli luottamuksen syntymisestä vertaisverkkokaupassa.
Tutkimuksen tieteellinen kontribuutio syntyy täsmentämällä eri luottamuskonstruktioiden välistä roolia luottamuksen syntymisessä vertaisverkkokaupassa. Tämän huomioonottaminen on tärkeää myös lainsäätäjille, koska lakien yhtenä tehtävänä on lisätä luottamusta. Näin ollen yhteiskunnallinen implikaatio syntyy lainsäätämisen helpottamisesta. Liikkeenjohdon implikaationa tutkimuksesta esiin nousee huomio, että luottamuksen syntyminen ei välttämättä ole riippuvainen alustakohtaisista luottamusmekanismeista.