Yritysvastuun hinnoittelu markkinoilla
Härkönen, Viivi (2020)
Härkönen, Viivi
2020
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004203428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004203428
Tiivistelmä
Vuonna 2015 Volkswagen-konsernin laaja päästöhuijaus dieselmoottorien päästötasojen manipuloinnissa paljastui ja Volkswagenin osakekurssi putosi skandaalin seurauksena. Huijaus käynnisti laajat ajoneuvojen tarkastukset ja myöhemmin kävi ilmi, ettei Volkswagen ollut ainoa autonvalmistaja, joka oli huijannut ajoneuvojen päästötasoissa.
Volkswagen on vielä tänäkin päivänä maailman johtavia ajoneuvonvalmistajia epäeettisestä toiminnastaan huolimatta. Tutkimukset ovat osoittaneet, että yritysvastuun epäonnistumisen hinnoittelu markkinoilla vaihtelee ja eri yrityksiä voidaan rangaista samantasoisista rikkeistä hyvin eri tavoin. Skandaalien vaikutukset siirtyvät helposti myös kilpaileviin yrityksiin ja tämän vuoksi yhden yrityksen epäeettisen käyttäytymisen seuraukset voivat heijastua myös saman alan kilpailijoihin negatiivisina vaikutuksina.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten yritysvastuu hinnoitellaan markkinoilla tarkastelemalla Volkswagenin päästöskandaalia.
Tutkimusta varten estimoitiin Volkswagenille, Audille ja niiden suurille eurooppalaisille kilpailijoille CAP-mallin (Capital Asset Pricing Model) mukaisia riskiparametreja päästöhuijauksen aiheuttamien vaikutusten arvioimiseksi. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että osakkeiden tuottojen volatiliteetti kasvaa negatiivisten uutisten seurauksena ja voi heijastua koko osakemarkkinoihin kasvattaen arvopaperien välistä korrelaatiota. Aiempia tutkimustuloksia testattiin analysoimalla seitsemän eri ajoneuvovalmistajan osakkeen tuottosarjoja ja havaittiin Volkswagenin eurooppalaisten kilpailijoiden osaketuottojen volatiliteeteissa vain pientä kasvua päästöhuijauksen paljastumisen jälkeen. Sen sijaan Volkswagenin ja Audin osaketuottojen volatiliteetit kasvoivat päästöhuijauksen paljastumista seuranneina päivinä merkittävästi.
Tehtyjen estimointien perusteella voidaan todeta Volkswagenin osakeriskin kasvaneen päästöhuijauksen paljastumisen seurauksena 92,5 prosenttia 9,8 prosentin merkitsevyystasolla suhteessa markkinaportfolion riskiin. Volkswagenin riskiparametri on palautunut lähes vuoden 2014 tasolle ja Volkswagen on säilyttänyt johtavan markkina-asemansa, joten riskin perusteella voidaan todeta markkinoiden antaneen päästöhuijauksen anteeksi. Volkswagenin osakekurssi ei kuitenkaan ole saavuttanut vuoden 2014 tasoa, joten täysin yrityksen arvostus ei ole palautunut päästöhuijausta edeltäneelle tasolle.
Volkswagen on vielä tänäkin päivänä maailman johtavia ajoneuvonvalmistajia epäeettisestä toiminnastaan huolimatta. Tutkimukset ovat osoittaneet, että yritysvastuun epäonnistumisen hinnoittelu markkinoilla vaihtelee ja eri yrityksiä voidaan rangaista samantasoisista rikkeistä hyvin eri tavoin. Skandaalien vaikutukset siirtyvät helposti myös kilpaileviin yrityksiin ja tämän vuoksi yhden yrityksen epäeettisen käyttäytymisen seuraukset voivat heijastua myös saman alan kilpailijoihin negatiivisina vaikutuksina.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten yritysvastuu hinnoitellaan markkinoilla tarkastelemalla Volkswagenin päästöskandaalia.
Tutkimusta varten estimoitiin Volkswagenille, Audille ja niiden suurille eurooppalaisille kilpailijoille CAP-mallin (Capital Asset Pricing Model) mukaisia riskiparametreja päästöhuijauksen aiheuttamien vaikutusten arvioimiseksi. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että osakkeiden tuottojen volatiliteetti kasvaa negatiivisten uutisten seurauksena ja voi heijastua koko osakemarkkinoihin kasvattaen arvopaperien välistä korrelaatiota. Aiempia tutkimustuloksia testattiin analysoimalla seitsemän eri ajoneuvovalmistajan osakkeen tuottosarjoja ja havaittiin Volkswagenin eurooppalaisten kilpailijoiden osaketuottojen volatiliteeteissa vain pientä kasvua päästöhuijauksen paljastumisen jälkeen. Sen sijaan Volkswagenin ja Audin osaketuottojen volatiliteetit kasvoivat päästöhuijauksen paljastumista seuranneina päivinä merkittävästi.
Tehtyjen estimointien perusteella voidaan todeta Volkswagenin osakeriskin kasvaneen päästöhuijauksen paljastumisen seurauksena 92,5 prosenttia 9,8 prosentin merkitsevyystasolla suhteessa markkinaportfolion riskiin. Volkswagenin riskiparametri on palautunut lähes vuoden 2014 tasolle ja Volkswagen on säilyttänyt johtavan markkina-asemansa, joten riskin perusteella voidaan todeta markkinoiden antaneen päästöhuijauksen anteeksi. Volkswagenin osakekurssi ei kuitenkaan ole saavuttanut vuoden 2014 tasoa, joten täysin yrityksen arvostus ei ole palautunut päästöhuijausta edeltäneelle tasolle.