Sosiaalinen media osana markkinointistrategiaa: Kansainvälisillä B2C-markkinoilla
Nieppola, Elsa (2020)
Nieppola, Elsa
2020
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004203404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004203404
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintyö pyrkii kartoittamaan sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia yrityksen markkinointistrategialle kansainvälisillä kuluttajamarkkinoilla. Työ perustuu pääosin markkinointistrategian, sosiaalisen median sekä sosiaalisen median markkinoinnin tieteelliseen kirjallisuuteen, joita ollaan sovellettu huomioiden työn tarkoitus ja konteksti. Työ on jaettu kolmeen osaan, jotka ovat markkinointistrategian ja sosiaalisen median käsitteet ja taustateoriat sekä varsinainen käsittelyosuus, jossa näitä teorioita hyödynnetään kartoittamaan sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia osana markkinointistrategiaa.
Työssä markkinointistrategialla tarkoitetaan niitä suunnitelmallisia ja pitkän aikavälin toimia, joilla yritys pyrkii edistämään myyntiään. Se jakautuu segmentointiin ja markkinointimixiin, joka puolestaan koostuu neljästä osasta: tuote, hinta, kommunikointi sekä jakelu. Nämä neljä kategoriaa sisältävät myös yrityksen brändipääoman elementit. Sosiaalisella medialla puolestaan tarkoitetaan web 2.0 mahdollistamaa alustaa, joka koostuu pääosin käyttäjiensä luomasta sisällöstä (UGC) ja jonka avulla voidaan jakaa sisältöä nopeasti, tehokkaasti ja reaaliaikaisesti muille käyttäjille. Työssä sosiaalista mediaa käsitellään viidessä pääryhmässä: blogit, sosiaaliset verkostoitumissivustot, sisältöyhteisöt, yhteisprojektit sekä virtuaalimaailmat.
Työn tulososiossa käydään yksitellen läpi markkinointistrategian osa-alueet ja niihin sovelletaan sosiaalisen median eri tyyppejä ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia. Tällöin saadaan kattava kuva siitä, millä eri tavoilla sosiaalista mediaa voidaan markkinointistrategiassa hyödyntää ottaen samalla yrityksen brändipääoma huomioon. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että sosiaalinen media tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia yrityksen markkinointistrategialle. Nämä mahdollisuudet keskittyvät pääosin markkinatilanteen kartoittamiseen, mainostamiseen sekä massakommunikointiin. Tuloksista huomataan, että kommunikoinnin kannalta tehokkainta on yhdessä kuluttajien kanssa luotu sisältö, jossa paras lopputulos saavutetaan, kun markkinoivalla kuluttajalla on laaja verkosto, joka luottaa kyseisen kuluttajan mielipiteeseen.
Saatuja tuloksia voidaan soveltaa uuden markkinointistrategian luomisessa tai vanhan kehittämisessä kansainvälisillä kuluttajamarkkinoilla, kun halutaan kartoittaa eri markkinointimahdollisuuksia. Lukijan on kuitenkin syytä huomioida, ettei työ ota kantaa siihen, mikä markkinointistrategia on paras tai mitkä sosiaalisen median kanavat ovat markkinoinnissa tehokkaimpia. Sosiaalisen median markkinointia ei myöskään olla tässä työssä verrattu reaalimaailmassa tapahtuvaan markkinointiin, joten tuloksia ei voida pitää suosituksina tehokkaalle markkinointistrategialle. This bachelor’s thesis is written to scan different ways social media can be used as a part of the marketing strategy in the international consumer market. This paper is based mainly on sci- entific literature regarding marketing strategy and social media, which are being viewed in this paper’s context. The thesis has been divided into three parts, which are a marketing strategy and social media as concepts and the theory behind them and the actual reading, which uses these concepts to scan the possibilities social media has to offer for a company’s marketing strategy.
In this paper marketing strategy is perceived as all systematic long term activities a firm uses to promote its sellings. It can be divided into segmentation and marketing mix, which consists of four parts: product, price, communication, and distribution. These parts include also the elements of brand equity. Social media, on the other hand, means a platform that is enabled by web 2.0 and consists mainly of user-generated content (UGC). Social media enables its users to share content rapidly, efficiently and in real-time to other users. In this paper, social media is handled in five categories: blogs, social networking sites, content communities, collaborative projects, and virtual worlds.
The actual purpose of this paper is being fulfilled by going through the different parts of the marketing strategy and viewing them in the light of social media. Thus we can form a comprehen- sive image of the different ways social media can be used in a marketing strategy. In conclusion, this paper found, that social media can be used in multiple ways in marketing strategy, but mainly on market research, advertising, and mass communication. The most efficient way to communi- cate via social media is to cooperate with consumers and especially with those with a wide and trusting network.
The findings of this thesis can be used when creating a new or developing an old marketing strategy for international consumer markets. However, the findings only present different possi- bilities in which social media can be used, but do not suggest any specific marketing strategies nor take a stand on how efficient different social media platforms are regarding marketing. These findings have also not been compared to real-life marketing, so the results cannot be perceived as suggestions for efficient marketing strategy.
Työssä markkinointistrategialla tarkoitetaan niitä suunnitelmallisia ja pitkän aikavälin toimia, joilla yritys pyrkii edistämään myyntiään. Se jakautuu segmentointiin ja markkinointimixiin, joka puolestaan koostuu neljästä osasta: tuote, hinta, kommunikointi sekä jakelu. Nämä neljä kategoriaa sisältävät myös yrityksen brändipääoman elementit. Sosiaalisella medialla puolestaan tarkoitetaan web 2.0 mahdollistamaa alustaa, joka koostuu pääosin käyttäjiensä luomasta sisällöstä (UGC) ja jonka avulla voidaan jakaa sisältöä nopeasti, tehokkaasti ja reaaliaikaisesti muille käyttäjille. Työssä sosiaalista mediaa käsitellään viidessä pääryhmässä: blogit, sosiaaliset verkostoitumissivustot, sisältöyhteisöt, yhteisprojektit sekä virtuaalimaailmat.
Työn tulososiossa käydään yksitellen läpi markkinointistrategian osa-alueet ja niihin sovelletaan sosiaalisen median eri tyyppejä ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia. Tällöin saadaan kattava kuva siitä, millä eri tavoilla sosiaalista mediaa voidaan markkinointistrategiassa hyödyntää ottaen samalla yrityksen brändipääoma huomioon. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että sosiaalinen media tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia yrityksen markkinointistrategialle. Nämä mahdollisuudet keskittyvät pääosin markkinatilanteen kartoittamiseen, mainostamiseen sekä massakommunikointiin. Tuloksista huomataan, että kommunikoinnin kannalta tehokkainta on yhdessä kuluttajien kanssa luotu sisältö, jossa paras lopputulos saavutetaan, kun markkinoivalla kuluttajalla on laaja verkosto, joka luottaa kyseisen kuluttajan mielipiteeseen.
Saatuja tuloksia voidaan soveltaa uuden markkinointistrategian luomisessa tai vanhan kehittämisessä kansainvälisillä kuluttajamarkkinoilla, kun halutaan kartoittaa eri markkinointimahdollisuuksia. Lukijan on kuitenkin syytä huomioida, ettei työ ota kantaa siihen, mikä markkinointistrategia on paras tai mitkä sosiaalisen median kanavat ovat markkinoinnissa tehokkaimpia. Sosiaalisen median markkinointia ei myöskään olla tässä työssä verrattu reaalimaailmassa tapahtuvaan markkinointiin, joten tuloksia ei voida pitää suosituksina tehokkaalle markkinointistrategialle.
In this paper marketing strategy is perceived as all systematic long term activities a firm uses to promote its sellings. It can be divided into segmentation and marketing mix, which consists of four parts: product, price, communication, and distribution. These parts include also the elements of brand equity. Social media, on the other hand, means a platform that is enabled by web 2.0 and consists mainly of user-generated content (UGC). Social media enables its users to share content rapidly, efficiently and in real-time to other users. In this paper, social media is handled in five categories: blogs, social networking sites, content communities, collaborative projects, and virtual worlds.
The actual purpose of this paper is being fulfilled by going through the different parts of the marketing strategy and viewing them in the light of social media. Thus we can form a comprehen- sive image of the different ways social media can be used in a marketing strategy. In conclusion, this paper found, that social media can be used in multiple ways in marketing strategy, but mainly on market research, advertising, and mass communication. The most efficient way to communi- cate via social media is to cooperate with consumers and especially with those with a wide and trusting network.
The findings of this thesis can be used when creating a new or developing an old marketing strategy for international consumer markets. However, the findings only present different possi- bilities in which social media can be used, but do not suggest any specific marketing strategies nor take a stand on how efficient different social media platforms are regarding marketing. These findings have also not been compared to real-life marketing, so the results cannot be perceived as suggestions for efficient marketing strategy.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7051]