Kaupunkipelien arvioinnin ja suunnittelun malli
Jaatinen, Sini (2020)
Jaatinen, Sini
2020
Hallintotieteiden maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004183359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004183359
Tiivistelmä
Kysymys siitä miten saada kansalaiset osallistumaan heitä koskevaan päätöksentekoon, on noussut keskeiseksi länsimaissa. Perinteiset osallistumismentelmät, kuten äänestykset ja kuulemistilaisuudet, eivät tässä onnistu ja kansalaisosallistumisessa on alettu etsiä uusia toteutustapoja, joista yksi on pelit. Näistä peleistä voidaan käyttää nimitystä kaupunkipelit. Käsite pitää sisällään kansalaisosallistumisessa hyödynnettävien pelien lisäksi myös kaupunkitilassa olevat leikkisät ja pelilliset ratkaisut sekä pelilliset sovellukset, joiden on tarkoitus tiedottaa kansalaisia.
Suunniteltaessa ja arvioitaessa kansalaisosallistumista varten tehtyjä pelejä ei riitä, että tämä tehdään pelkästään pelien tai kansalaisosallistumisen lähtökohdista, vaan tarvitaan kummankin aihe-alueen näkökantoja. Kaupunkipelien suunnitteluun ja arviointiin onkin luotu malleja, mutta ne eivät usein ota tarpeeksi huomioon kansalaisosallistumisen vaatimuksia. Tämän tutkimuksen tavoite oli luoda monipuolisempi ja tasapainoisempi malli kaupunkipelien arviointiin ja suunnitteluun konstruktiivisella tutkimusotteella. Tutkimusongelmat olivat Millainen pelien arviointi- ja suunnittelumalli vastaa julkisen hallinnon ja kansalaisosallistumisen tarpeita? ja Kuinka hyvin luotu malli soveltuu olemassa olevien kaupunkipelien arviointiin?.
Luotu malli on rakennettu yhdistelemällä kansalaisosallistumisen näkökantoja pelien suunnittelu- ja analyysimenetelmiin. Näitä on täydennetty kaupunkipelien, kansalaisosallistumisen pelillisten ratkaisujen sekä hyötypelien arviointi- ja suunnittelumalleilla. Luotu malli on nimeltään Model for Urban Games’ Evaluation and Design – MUGED (suomennettuna Malli kaupunkipelien arviointiin ja suunnitteluun). Mallissa on kuusi osa-aluetta, jotka ovat asiayhteys ja tavoite, kohderyhmä, mekaniikka, sisältö, kokemukset sekä vaikutukset. Näistä sisältö jakautuu kolmeen alakohtaan, jotka ovat kertomus, ympäristö ja toimintojen ilmentymät. Kokemuksia mallissa on puolestaan seitsemän, ja ne ovat yhteenkuuluvuus, empatia, haasteellisuus, uppoutuminen, tutkiminen, oppiminen ja päätökseen saattaminen.
Luodulla MUGED-mallilla analysoitiin viittä kaupunkipeliä sen toimivuuden tutkimiseksi. Malli toimi pelien analysoinnissa antaen kokonaiskuvan siitä miten peli on rakentunut, sekä mitkä asiat oli mietitty loppuun asti ja mitkä ei. Mallia tulee vielä kuitenkin kehittää ja tutkia jatkossa. Nyt sillä ei esimerkiksi suunniteltu kaupunkipeliä, joten mallin toimivuutta suunnittelussa ei voida osoittaa täysin. Lisäksi mallilla tulisi analysoida useampia kaupunkipelejä osa-alueiden selkeyttämistä ja tarkentamista varten.
Suunniteltaessa ja arvioitaessa kansalaisosallistumista varten tehtyjä pelejä ei riitä, että tämä tehdään pelkästään pelien tai kansalaisosallistumisen lähtökohdista, vaan tarvitaan kummankin aihe-alueen näkökantoja. Kaupunkipelien suunnitteluun ja arviointiin onkin luotu malleja, mutta ne eivät usein ota tarpeeksi huomioon kansalaisosallistumisen vaatimuksia. Tämän tutkimuksen tavoite oli luoda monipuolisempi ja tasapainoisempi malli kaupunkipelien arviointiin ja suunnitteluun konstruktiivisella tutkimusotteella. Tutkimusongelmat olivat Millainen pelien arviointi- ja suunnittelumalli vastaa julkisen hallinnon ja kansalaisosallistumisen tarpeita? ja Kuinka hyvin luotu malli soveltuu olemassa olevien kaupunkipelien arviointiin?.
Luotu malli on rakennettu yhdistelemällä kansalaisosallistumisen näkökantoja pelien suunnittelu- ja analyysimenetelmiin. Näitä on täydennetty kaupunkipelien, kansalaisosallistumisen pelillisten ratkaisujen sekä hyötypelien arviointi- ja suunnittelumalleilla. Luotu malli on nimeltään Model for Urban Games’ Evaluation and Design – MUGED (suomennettuna Malli kaupunkipelien arviointiin ja suunnitteluun). Mallissa on kuusi osa-aluetta, jotka ovat asiayhteys ja tavoite, kohderyhmä, mekaniikka, sisältö, kokemukset sekä vaikutukset. Näistä sisältö jakautuu kolmeen alakohtaan, jotka ovat kertomus, ympäristö ja toimintojen ilmentymät. Kokemuksia mallissa on puolestaan seitsemän, ja ne ovat yhteenkuuluvuus, empatia, haasteellisuus, uppoutuminen, tutkiminen, oppiminen ja päätökseen saattaminen.
Luodulla MUGED-mallilla analysoitiin viittä kaupunkipeliä sen toimivuuden tutkimiseksi. Malli toimi pelien analysoinnissa antaen kokonaiskuvan siitä miten peli on rakentunut, sekä mitkä asiat oli mietitty loppuun asti ja mitkä ei. Mallia tulee vielä kuitenkin kehittää ja tutkia jatkossa. Nyt sillä ei esimerkiksi suunniteltu kaupunkipeliä, joten mallin toimivuutta suunnittelussa ei voida osoittaa täysin. Lisäksi mallilla tulisi analysoida useampia kaupunkipelejä osa-alueiden selkeyttämistä ja tarkentamista varten.