Mikä motivoi nuoret robotiikan pariin yläkoulussa?
Pitkänen, Elias (2020)
Pitkänen, Elias
2020
Aineenopettaja, kasvatustieteen maisterin tutkinto - Subject Teacher Education, Master of Arts (education)
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004203392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004203392
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää mikä motivoi nuoret robotiikan opiskelun pariin Riihimäen yläkouluissa. Tietoa kerättiin erityisesti robotiikan opetuksen
suunnittelun tueksi tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena Riihimäellä, jossa kaikki kaupungin yläkoulut osallistuivat tutkimukseen. Pääasiallisena aineistonkeruumenetelmänä toimi
sähköinen kyselylomake, johon vastasi 126 oppilasta.
Tutkitun aineiston perusteella merkittävimmät robotiikan pariin motivoivat tekijät
ovat seuraavat: Nuoren oma näkemys robotiikan hyödystä tulevaisuudessa työllistymisen kannalta, nuoren oma näkemys robotiikan hyödyllisyydestä yhteiskunnan
kannalta, robotiikasta kiinnostuneet kaverit sekä mielekkäät oppitunnit. Oppitunneilla erityisen motivoivaa on robotin valmistusprosessi, johon kuuluvat oleellisesti
itse rakentamisen lisäksi omien ideoiden toteuttaminen ja ryhmätyöskentely.
Tähän työhön sisältyy myös matemaattinen osuus, koska opintojeni pääaine on matematiikka. Matematiikka ja robotiikka kytkeytyvätkin monin tavoin toisiinsa. Matemaattisessa osiossa havainnollistan matematiikan ja robotiikan yhteistä rajapintaa
käsittelemällä matriisitranformaatioita.
suunnittelun tueksi tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena Riihimäellä, jossa kaikki kaupungin yläkoulut osallistuivat tutkimukseen. Pääasiallisena aineistonkeruumenetelmänä toimi
sähköinen kyselylomake, johon vastasi 126 oppilasta.
Tutkitun aineiston perusteella merkittävimmät robotiikan pariin motivoivat tekijät
ovat seuraavat: Nuoren oma näkemys robotiikan hyödystä tulevaisuudessa työllistymisen kannalta, nuoren oma näkemys robotiikan hyödyllisyydestä yhteiskunnan
kannalta, robotiikasta kiinnostuneet kaverit sekä mielekkäät oppitunnit. Oppitunneilla erityisen motivoivaa on robotin valmistusprosessi, johon kuuluvat oleellisesti
itse rakentamisen lisäksi omien ideoiden toteuttaminen ja ryhmätyöskentely.
Tähän työhön sisältyy myös matemaattinen osuus, koska opintojeni pääaine on matematiikka. Matematiikka ja robotiikka kytkeytyvätkin monin tavoin toisiinsa. Matemaattisessa osiossa havainnollistan matematiikan ja robotiikan yhteistä rajapintaa
käsittelemällä matriisitranformaatioita.