"Koulu vaikuttaa minun tulevaisuuteen ja työhön.": Tulevaisuusorientaatio kuudesluokkalaisten identiteeteissä
Lottaliina, Savolainen (2020)
Lottaliina, Savolainen
2020
Luokanopettaja, kasvatustieteen maisterin tutkinto - Teacher Education, Master of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004183358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004183358
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää kuudesluokkalaisten oppilaiden tärkeissä sosiaalisissa ja yksilöllisissä identiteeteissä esiintyvät tulevaisuusorientaatiot. Tutkimuksessa on tavoitteena kuulla kuudesluokkalaisten omat kokemukset omista tärkeistä identiteeteistään. Ymmärtämällä oppilaiden omia kokemuksia identiteeteistään voidaan tukea heidän kestävän ja tulevaisuuteen tähtäävän minuutensa kehittymistä. Tutkimuksen tavoitteena on tarjota tietoa ja ymmärrystä kuudesluokkalaisten tulevaisuusorientaatioista, joita voidaan. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu kolmesta identiteettejä käsittelevästä teoriasta, sosiaalisen, yksilöllisen ja etnisen identiteetin teoriasta. Teoriaosuudessa perehdytään lapsen ja nuoren erilaisten identiteettien vaikutukseen minuuden kehityksessä kohti tulevaisuutta. Tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2019 pääkaupunkiseudulla sijaitsevan peruskoulun kahdelta kuudennelta luokalta. Vastaajia oli 27, jotka kirjoittivat avoimet tekstit omista tärkeistä identiteeteistään. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja analyysimenetelmänä käytettiin sisällön analyysiä. Tutkimuksessa ilmeni, että nuoret jakoivat tärkeiksi kokemansa identiteetit tasaisesti sosiaalisten ja yksilöllisten identiteettien välillä. Tulosten perusteella sosiaalisissa identiteeteissä esiintyvät tulevaisuusorientaatiot jaettiin kolmeen teemaan, joita ovat perheen vaikutus moraaliin ja mahdollisuuksiin, sosiaalinen kompetenssi ja yhteiskuntaan kiinnittyminen sekä vertaisten vaikutus itsemäärittelyyn ja empatiakykyyn. Yksilöllisissä identiteeteissä esiintyneet tulevaisuusorientaatiot jakautuivat kolmeen teemaan, joita olivat fyysinen kehitys ja terveys, henkinen kehitys ja taito sekä työelämäorientaatio ja elinikäinen oppiminen. Sosiaalisissa identiteeteissä esiintyi epäsuoria tulevaisuusorientaatioita, jotka liittyivät tulevaisuuteen vaikuttaen tutkittavien luonteeseen ja sosiaalisiin taitoihin. Yksilöllisissä identiteeteissä esiintyi suoria tulevaisuusorientaatioita, jotka viittasivat omien taitojen kehittymiseen tai tulevaisuuden työelämään.