Y-sukupolven henkilöstö yrityksen voimavarana - Tapaustutkimus osaamisen kehittämisen mahdollisuuksista sähkötekniikka-alan yrityksessä
Heinonen, Iina (2020)
Heinonen, Iina
2020
Elinikäinen oppiminen ja kasvatus, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Lifelong Learning and Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004163322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004163322
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Y-sukupolven eli 1980–1990-luvulla syntynyt henkilöstö kokee osaamisen kehittämisen eräässä sähkötekniikka-alan organisaatiossa, jossa he työskentelevät. Osaamisen kehittäminen on noussut tärkeään arvoon organisaatioiden toiminnassa liiketoiminnan kannalta ja sitä on määritelty tutkimuskirjallisuudessa monin eri tavoin. Osaamisen kehittäminen liittyy vahvasti oppimisen käsitteeseen, johon sisältyy oppimisen monet tavat, jonka lisäksi osaamisen kehittämistä määrittelee yhteiskunnallinen tilanne. Oppimisessa korostuu se, miten ja missä oppimista tapahtuu ja millaiseksi oppiminen koetaan. Organisaatiolähtöisessä oppimisessa ja osaamisen kehittämisessä tärkeää on pureutua samoihin kysymyksiin. Koska kyseessä on monitahoinen ilmiö, osaamisen kehittäminen voidaan hahmottaa monin eri tavoin. Tutkimuksen kohdeorganisaatiossa oli tehty strategiatyötä osaamisen kehittämistä ja ylläpitämistä varten. Tämän tutkimuksen yhtenä tarkoituksena oli tuottaa tietoa, joka voisi olla hyödyksi tutkimuksessa mukana olleessa organisaatiossa.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla tutkimusorganisaation henkilöstöhallinnon edustajaa sekä organisaation Y-sukupolven työntekijöitä alkuvuodesta 2020. Aineisto koostui yhteensä yhdestä henkilöstöhallinnon edustajan yksilöhaastattelusta sekä yhdestä kolmen hengen organisaation työntekijöiden ryhmähaastattelusta. Osaamisen kehittämisen luonteen vuoksi tutkimusotteeksi valikoitui fenomenologia, joka keskittyy todellisuuden ilmenemiseen ihmisen kokemusmaailman kautta.
Tutkimuksen tuloksena laadittiin aineiston pohjalta jatkuvan osaamisen kehämalli, joka ilmentää osaamisen kehittämisen kytkeytymistä organisaation toimintaan kolmella eri tasolla. Osaamisen kehittäminen organisaatiossa hahmottuu moniulotteiseksi kokonaisuudeksi, joka toteutuakseen tarvitsee monen osa-alueen toimintaa. Se hahmottuu tutkimuksen mukaan ilmiönä, jonka toteutuminen voidaan nähdä prosessimaisena kokonaisuutena. Osaamisen kehittämisen kannalta aineistosta nousi esiin viisi teemaa, jotka koettiin osaamisen kehittymisen kannalta merkityksellisiksi. Näitä olivat teknologian kehittyminen, liiketoiminnan ymmärrys, hiljainen tieto, itseohjautuvuus ja vuorovaikutus, jotka kaikki osiltaan vaikuttavat osaamisen kehittymiseen.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla tutkimusorganisaation henkilöstöhallinnon edustajaa sekä organisaation Y-sukupolven työntekijöitä alkuvuodesta 2020. Aineisto koostui yhteensä yhdestä henkilöstöhallinnon edustajan yksilöhaastattelusta sekä yhdestä kolmen hengen organisaation työntekijöiden ryhmähaastattelusta. Osaamisen kehittämisen luonteen vuoksi tutkimusotteeksi valikoitui fenomenologia, joka keskittyy todellisuuden ilmenemiseen ihmisen kokemusmaailman kautta.
Tutkimuksen tuloksena laadittiin aineiston pohjalta jatkuvan osaamisen kehämalli, joka ilmentää osaamisen kehittämisen kytkeytymistä organisaation toimintaan kolmella eri tasolla. Osaamisen kehittäminen organisaatiossa hahmottuu moniulotteiseksi kokonaisuudeksi, joka toteutuakseen tarvitsee monen osa-alueen toimintaa. Se hahmottuu tutkimuksen mukaan ilmiönä, jonka toteutuminen voidaan nähdä prosessimaisena kokonaisuutena. Osaamisen kehittämisen kannalta aineistosta nousi esiin viisi teemaa, jotka koettiin osaamisen kehittymisen kannalta merkityksellisiksi. Näitä olivat teknologian kehittyminen, liiketoiminnan ymmärrys, hiljainen tieto, itseohjautuvuus ja vuorovaikutus, jotka kaikki osiltaan vaikuttavat osaamisen kehittymiseen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]