Osakkeen hinnassa tapahtuva muutos ennen tulosjulkistusta: Markkinoiden ennustuskyky
Viitala, Kalle (2020)
Viitala, Kalle
2020
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004163321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004163321
Tiivistelmä
Yrityksen kvartaalitalous muodostuu neljännesvuosittaisista jaksoista, joista raportoidaan tulosjulkistuksin. Tulosjulkistukset sisältävät informaatiota, jota saatetaan ensimmäistä kertaa markkinaosapuolien tietoon. Ne sisältävät informaatiota tuloksen muodostumisesta sekä tietoa menneistä että tulevista tapahtumista. Tulosjulkistuksilla saattaa olla merkittävä vaikutus osakkeen hintaan, joten ne tarjoavat markkinaosapuolille mahdollisuuden hyödyntää tulosjulkistuksista aiheutuvia nopeita kurssiliikkeitä. Osakkeen hinta perustuu pörssissä tehtyjen toimeksiantojen kysyntään ja tarjontaan, joten kysynnän kasvaessa osake kallistuu. Tarjonnan kasvaessa osake puolestaan halpenee. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään pystyvätkö markkinat ennakoimaan tulevia tulosjulkistuksia, selvittämällä kasvaako vai väheneekö osakkeeseen kohdistuva ostopaine ennen tulosjulkistuksien julkaisuja.
Tutkimusaineisto muodostuu suomalaisista pörssiyhtiöistä ja niiden laskemien osakkeiden hintadatasta. Tutkimusaineisto kattaa 30 Helsingin pörssissä noteerattujen yritysten tulosjulkistukset vuosilta 2015–2019. Havaintoaineisto sisältää havaintoja eri kokoluokan yrityksistä. Tuloksia analysoitiin kahdeksan kaupankäyntipäivän mittaisessa tapahtumaikkunassa, jossa viimeinen päivä oli tulosjulkistuksen julkaisuajankohta. Tutkimuksen sisältämät 540 havaintoa jaettiin positiivisiin ja negatiivisiin tulosyllätyksiin.
Tutkimuksen empiiristen löytöjen perusteella havainnot eivät tue ajatusta siitä, että markkinat osaisivat ennakoida tulevan tulosjulkistuksen tulosyllätyksen. Tuloksista voidaan selvästi nähdä, että ostajat ovat keskimäärin kiinnostuneempia ostamaan kuin myyjät myymään osakkeita ennen tulosjulkistusta. Ilmiö on voimakkain etenkin pienien yrityksien kohdalla, sillä pienten yritysten positiiviset epänormaalit tuotot kasvoivat huomattavasti ennen tulosjulkistusten julkaisua, riippumatta tulevan tulosjulkistuksen luonteesta. Keskikokoisten ja pienten yritysten osakkeiden kurssiliikkeet olivat suhteellisen samanlaisia omien havaintoaineistoidensa sisällä. Eroja muodostui suurien yritysten kohdalla, jossa osakkeiden kurssiliikkeet olivat vastakkaissuuntaisia tulosyllätyksen kanssa ennen tulosjulkistusta. Merkittävimmät epänormaalit tuotot tapahtuivat suurien yrityksien negatiivisien tulosjulkistuksien aineistossa, jossa tuotto oli +1,2% ennen tulosjulkistusta.
Tutkimusaineisto muodostuu suomalaisista pörssiyhtiöistä ja niiden laskemien osakkeiden hintadatasta. Tutkimusaineisto kattaa 30 Helsingin pörssissä noteerattujen yritysten tulosjulkistukset vuosilta 2015–2019. Havaintoaineisto sisältää havaintoja eri kokoluokan yrityksistä. Tuloksia analysoitiin kahdeksan kaupankäyntipäivän mittaisessa tapahtumaikkunassa, jossa viimeinen päivä oli tulosjulkistuksen julkaisuajankohta. Tutkimuksen sisältämät 540 havaintoa jaettiin positiivisiin ja negatiivisiin tulosyllätyksiin.
Tutkimuksen empiiristen löytöjen perusteella havainnot eivät tue ajatusta siitä, että markkinat osaisivat ennakoida tulevan tulosjulkistuksen tulosyllätyksen. Tuloksista voidaan selvästi nähdä, että ostajat ovat keskimäärin kiinnostuneempia ostamaan kuin myyjät myymään osakkeita ennen tulosjulkistusta. Ilmiö on voimakkain etenkin pienien yrityksien kohdalla, sillä pienten yritysten positiiviset epänormaalit tuotot kasvoivat huomattavasti ennen tulosjulkistusten julkaisua, riippumatta tulevan tulosjulkistuksen luonteesta. Keskikokoisten ja pienten yritysten osakkeiden kurssiliikkeet olivat suhteellisen samanlaisia omien havaintoaineistoidensa sisällä. Eroja muodostui suurien yritysten kohdalla, jossa osakkeiden kurssiliikkeet olivat vastakkaissuuntaisia tulosyllätyksen kanssa ennen tulosjulkistusta. Merkittävimmät epänormaalit tuotot tapahtuivat suurien yrityksien negatiivisien tulosjulkistuksien aineistossa, jossa tuotto oli +1,2% ennen tulosjulkistusta.