Opettajien käsityksiä mielikuvituksen tukemisesta esiopetuksen pedagogiikassa
Rytsy, Sonja (2020)
Rytsy, Sonja
2020
Varhaiskasvatus, kasvatustieteen maisterin tutkinto - Early Childhood Education, Master of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004163305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004163305
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esikoulussa toimivien opettajien käsityksiä mielikuvituksen tukemisesta esiopetuksen pedagogiikassa. Tutkimus keskittyy mielikuvituksen tukemiseen erityisesti opetustilanteiden aikana, koska mielikuvitus liitetään usein vapaaseen leikkiin ja itseilmaisuun, mutta sen merkitys opetuksessa nähdään usein vieraampana ilmiönä. Mielikuvituksen tukemisella on kuitenkin merkittävä vaikutus lapsen kehitykselle ja oppimisen eri osa-alueille. Mielikuvituksen tukeva opetus vahvistaa erilaisten oppijoiden motivaatiota ja sitoutumista opetukseen, jolloin opettajan on mahdollista luoda oppimiskokemuksia, joilla on vaikutusta pitkälle tulevaisuuteen. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2019 haastattelemalla viittä esiopetuksessa toimivaa opettajaa. Tutkimuksen pääpaino oli litteroiduilla haastatteluilla, joiden tukena toimi kolmen eri oppitunnin havainnointi esiopetuksen opetusaikana. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen fenomenografinen tutkimus, sillä se tarkastelee eri opettajien käsitysten välisiä laadullisia eroja. Tutkimustyö tähtää opetustyössä toimivien tietoisuuden lisäämiseen ja pyrkii ammentamaan aineksia myös jatkotutkimukseen aiheen tiimoilta. Tutkimustulosten mukaan mielikuvituksen merkitys nähtiin merkittävänä osana vapaata leikkiä, tunneilmaisua, ongelmanratkaisua ja luovuutta. Opettajat käsittivät tukevansa mielikuvitusta erityisesti ilmaisullisissa oppisisällöissä. Opettajat kuitenkin erottivat leikin ja opetuksen toisistaan, joka voidaan nähdä aiempien tutkimuksien valossa rajaavan mahdollisuuksia tukea mielikuvitusta opetuksessa. Mielikuvituksen tukemista haastaviksi tekijöiksi kuvattiin taas lapsen yksilölliset erot mielikuvituksen käytössä, haastavan lapsiryhmän tuomat rajoitukset ja tiedon puutteen mielikuvitusta tukevista opetusmenetelmistä. Siitä huolimatta, että opettajat näkivät mielikuvituksen merkityksen teorian tasolla merkittävänä, suurin osa heistä ei kuitenkaan osannut kuvata monia käytännön esimerkkejä, joilla he tukevat mielikuvitusta eri oppisisällöissä. Opettajien ilmaisujen perusteella mielikuvituksen tukeminen etenkin teoreettisissa oppisisällöissä on suurimmalle osalle melko vieras ilmiö. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että opettajat tarvitsevat lisää koulutusta liittyen mielikuvitusta tukevaan opetukseen esiopetuksessa