Liveroolipelin hyödyntäminen uskonnonopetuksessa: Tapaustutkimus lukiossa
Lepistö, Taru (2020)
Lepistö, Taru
2020
Master's Degree Programme in Game Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004133202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004133202
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan eduliveroolipelaamisen käyttämistä opetusmetodina uskonnonopetuksessa tapaustutkimuksen kautta. Tavoitteena oli tutkia voiko pelaamisen kautta opettaa empatiaa ja uskontojen ymmärtämistä, ja sitä, millaiselta opetusmetodia oppilaista tuntui. Samalla tarkasteltiin millaista työtä pelin järjestäminen opettajalta vaatii, ja olisiko tapa työmäärään nähden sopiva. Eduliveroolipelit uskonnonopetuksessa tukisivat opetussuunnitelmaa, johon kuuluu toisen uskontojen, vakaumuksien ja erilaisten kulttuurien
ymmärtäminen.
Tutkielmassa aihepiiriä lähestytään kognitiivisen oppimiskäsityksen ja ymmärtävän uskonnontutkimuksen kautta. Eduliveroolipelejä määritellään pelin ja leikin sekä pelioppimisen kautta. Lähteinä on aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia eduliveroolipeleistä ja pelaamalla oppimisesta.
Tutkimus toteutettiin Viherlaakson lukiossa keväällä 2018, jota edelsi muutaman kuukauden suunnitteluaika. Pelaajia oli opettaja mukaan lukien 13 ja oppilaat olivat kaikki vapaaehtoisia. Oppilaita oli monelta eri kurssilta. Pelin tarkoitus oli käydä läpi uskonnollisia konflikteja ja yrittää selvittää niitä pelaajahahmojen kesken. Aineistoa kerättiin peliä havainnoimalla, lopussa pidetyllä ryhmähaastattelulla, myöhemmin palautetuilla kyselylomakkeilla ja opettajan henkilökohtaisella haastattelulla. Puolistrukturoiduista haastatteluista ryhmähaastattelut kuvattiin ja yksilöhaastattelu äänitettiin.
Eduliveroolipelaaminen laittoi oppilaat pohtimaan mistä uskonnolliset konfliktit kumpuavat. Vastauksissa oppilaat ilmoittivat ymmärtävänsä paremmin erilaisuutta ja vastauksissa ilmeni, että hahmoista pohdittiin myös luonteenpiirteitä. Yleisesti pelaamisesta pidettiin ja se koettiin hauskana metodina, ja vain yksi vastaajista ei kokenut pelaamista itselleen sopivaksi tavaksi oppia. Tulevaisuutta ajatellen, oppilaiden taustoituksen tekoon tulisi varata lisää aikaa, sillä sen puute vaikutti eniten oppilaiden pelaamiseen. Opettaja koki työnpainon olevan hyvin erilainen kuin normaalisti, mutta lopulta työmäärältään sopiva. Siinä vaiheessa, kun ymmärtää eduliveroolipelaamisen idean, on pelien järjestäminen huomattavasti helpompaa.
Eduliveroolipeli koettiin tämän tutkimuksen pohjalta hyväksi lisäksi uskonnonopetukseen, ja vaatii alkuun eniten työtä opettajalta. Pelaaminen oli mukava ja opettava tapa, jonka kautta pääsi kokeilemaan uutta.
ymmärtäminen.
Tutkielmassa aihepiiriä lähestytään kognitiivisen oppimiskäsityksen ja ymmärtävän uskonnontutkimuksen kautta. Eduliveroolipelejä määritellään pelin ja leikin sekä pelioppimisen kautta. Lähteinä on aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia eduliveroolipeleistä ja pelaamalla oppimisesta.
Tutkimus toteutettiin Viherlaakson lukiossa keväällä 2018, jota edelsi muutaman kuukauden suunnitteluaika. Pelaajia oli opettaja mukaan lukien 13 ja oppilaat olivat kaikki vapaaehtoisia. Oppilaita oli monelta eri kurssilta. Pelin tarkoitus oli käydä läpi uskonnollisia konflikteja ja yrittää selvittää niitä pelaajahahmojen kesken. Aineistoa kerättiin peliä havainnoimalla, lopussa pidetyllä ryhmähaastattelulla, myöhemmin palautetuilla kyselylomakkeilla ja opettajan henkilökohtaisella haastattelulla. Puolistrukturoiduista haastatteluista ryhmähaastattelut kuvattiin ja yksilöhaastattelu äänitettiin.
Eduliveroolipelaaminen laittoi oppilaat pohtimaan mistä uskonnolliset konfliktit kumpuavat. Vastauksissa oppilaat ilmoittivat ymmärtävänsä paremmin erilaisuutta ja vastauksissa ilmeni, että hahmoista pohdittiin myös luonteenpiirteitä. Yleisesti pelaamisesta pidettiin ja se koettiin hauskana metodina, ja vain yksi vastaajista ei kokenut pelaamista itselleen sopivaksi tavaksi oppia. Tulevaisuutta ajatellen, oppilaiden taustoituksen tekoon tulisi varata lisää aikaa, sillä sen puute vaikutti eniten oppilaiden pelaamiseen. Opettaja koki työnpainon olevan hyvin erilainen kuin normaalisti, mutta lopulta työmäärältään sopiva. Siinä vaiheessa, kun ymmärtää eduliveroolipelaamisen idean, on pelien järjestäminen huomattavasti helpompaa.
Eduliveroolipeli koettiin tämän tutkimuksen pohjalta hyväksi lisäksi uskonnonopetukseen, ja vaatii alkuun eniten työtä opettajalta. Pelaaminen oli mukava ja opettava tapa, jonka kautta pääsi kokeilemaan uutta.