Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosiaalinen mikroyrittäjäidentiteetti: Laadullinen tutkimus mikroyrittäjäidentiteetin rakentumisesta ja sille annetuista merkityksistä

Huttunen, Karla (2020)

 
Avaa tiedosto
HuttunenKarla.pdf (808.3Kt)
Lataukset: 



Huttunen, Karla
2020

Yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-06
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004143222
Tiivistelmä
Yrittäjyyttä arvostetaan suomalaisessa yhteiskunnassa, ja yrittäjyyteen kannustavat tukitoimet ovatkin olleet viime vuosina esillä esimerkiksi poliittisessa päätöksenteossa. Tässä tutkielmassa olen kiinnostunut mikroyrittäjyydestä identiteetin käsitteen näkökulmasta. Tutkielmassa selvitetään, kuinka suomalaiset mikroyrittäjät mikroyrittäjäidentiteettiään rakentavat ja millaisia merkityksiä identiteetille annetaan yrittäjyyden näkökulmasta. Tutkielmassa vastataan kahteen tutkimuskysymykseen, jotka ovat: Miten haastateltavat rakentavat yrittäjäidentiteettiä haastatteluaineistossa? ja Millaisista tekijöistä haastateltavien mikroyrittäjien yrittäjäidentiteetti muodostuu?

Tutkielma on tehty aineistolähtöisesti Työterveyslaitoksen sekä Oulun, Tampereen ja Kölnin yliopistojen Evidence-based health promotion@work -hankkeeseen kerätyn aineiston pohjalta ja tutkielman aineistona on ollut 30 suomalaisen mikroyrittäjän haastattelua. Tutkielman aineiston analyysi on tehty diskurssianalyysia metodina hyödyntäen. Erilaisista mikroyrittäjyyden merkityksellistämisen tavoista jäsentyi diskursiivisia muodostumia, jotka muodostavat tutkielman tulosluvun. Tutkielman teoreettinen viitekehys perustuu sosiaalisen identiteetin teoriaan sekä aikaisempaan yrittäjä- ja identiteettitutkimukseen.

Aineistossa mikroyrittäjäidentiteettiä ja yrittäjyyttä toimintana jäsennettiin mikroyrittäjien toimesta hyvin moninaisesti, ja tutkielman tulokset on aineiston analyysin perusteella koottu viiteen diskursiiviseen ryhmään. Nämä ryhmät ovat 1. Mikroyrittäjyys elämäntavan ja työnteon mahdollistajana, 2. Sosiaalinen mikroyrittäjyys, 3. Yhteiskunnallinen mikroyrittäjyys, 4. Vapaus sekä mikroyrittäjyyden sitovuus ja 5. Epävarmuus ja kokemus kyvykkyydestä oman mikroyrityksen suhteen. Mikroyrittäjäidentiteettiä tuotettiin aineistossa haastateltujen mikroyrittäjien toimesta muun muassa vastadiskurssien, kuten mikroyrittäjyyteen liitetyn vapauden ja sitovuuden, kautta sekä vertailemalla mikroyrittäjyyttä palkkatyön tekemiseen.

Suomalaisista yrityksistä suurin osa on mikroyrityksiä. Mikroyrittäjäidentiteettiä on tästä huolimatta tutkittu suomalaisessa kontekstissa hyvin vähän, ja tutkielma tarjoaa näkökulmia mikroyrittäjäidentiteetin ja mikroyrittäjyyden ymmärtämiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40001]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste