Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Liimaus liittämismenetelmänä merivesisovelluksissa: Vaatimukset ja käyttö vesiajoneuvo- sekä offshore-sovelluksissa

Nurmi, Nonna (2020)

 
Avaa tiedosto
NurmiNonna.pdf (1.091Mt)
Lataukset: 



Nurmi, Nonna
2020

Teknisten tieteiden kandidaattiohjelma - Degree Programme in Engineering Sciences, BSc (Tech)
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-14
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004143209
Tiivistelmä
Liimausta voidaan käyttää materiaalien yhteen liittämiseen laajasti eri teollisuuden aloilla. Me-rivesisovelluksissa liimauksen avulla voidaan keventää rakenteita ja näin tehdä ekonomisempia rakennusratkaisuja. Lisäksi voidaan lisätä työskentelyturvallisuutta välttämällä esimerkiksi hitsaustyöskentelyä. Liimojen käyttö merivesisovelluksissa on lisääntymässä, mutta meriympäristö vaatii liimalta ja liimaliitokselta paljon. Haasteena oli kartoittaa, mitä vaatimuksia meriolosuhteet asettavat liimalle sekä liimaliitokselle ja miten liimoja käytetään tällä hetkellä vesiajoneuvo- ja offshore-sovelluksissa.

Tämä kandidaatintyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Työssä tutustutaan adheesioteorioiden ja liimaluokitusten kautta merivesisovelluksiin soveltuviin liimoihin. Lisäksi selvitetään merivesisovellusten käyttökohteiden kautta, mitä liimalta ja liimaliitokselta vaaditaan meriolosuhteissa. Lopuksi pohditaan myös, mihin suuntaan merisovellusliimojen käytön kehitys on nykyään suuntautumassa.

Ennen käyttöönottoa liiman täytyy läpäistä laaja-alaiset testit käyttölupia varten. Liimaliitoksen täytyy kohdesovelluksesta riippuen kestää vesiupotusta, höyrymäistä kosteutta, tuulikuormaa, aaltoja, virtauksia, veden suolapitoisuutta, mikrobeja, lämpötilavaihteluita sekä sovelluksen tuomia staattisia ja syklisiä rasituksia. Liiman täytyy olla ympäristöystävällinen ja käyttöturvallinen, helposti asennettavissa ja yhteensopiva erilaisten materiaalien liittämiseen. Liitoksen kestävyyteen vaikuttaa merkittävästi myös liimattavien materiaalien esikäsittely. Haasteena on, että käyttölupatestit eivät aina sovellu kohdesovelluksen simulointiin ja liiman pitkäaikaiskestävyyden arviointiin. Sovelluksen kokemia rasituksia voi olla erittäin vaikea ennustaa ja mallintaa.

Nykyään eri liimoja yhdistellään paljon niiden parhaiden ominaisuuksien käytön mahdollistamiseksi. Yhdistelmäliimat, eli hybridiliimat, mahdollistavat liiman räätälöimisen tietyn sovelluksen tarpeisiin. Hybridiliimoja merivesisovelluksiin kehitetäänkin erityisesti epokseista, akryyleistä, polyuretaanista ja silikonista. Tulevaisuuden liimakehitystä ajavat ponnistelut ekologisempien ja taloudellisempien liimausratkaisujen löytämiseksi.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9897]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste