Laki vakuutusten tarjoamisesta – vaikutukset vakuutusyhtiön toimintaan ja vahinkovakuutusten myyntiprosessiin vakuutusyhtiön näkökulmasta: Case: Keskinäinen vakuutusyhtiö Turva
Alaperä, Aino-Elina (2020)
Alaperä, Aino-Elina
2020
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004123196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004123196
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkitaan vuonna 2018 voimaan tulleen vakuutusten tarjoamisesta annetun lain vaikutuksia vakuutusyhtiön toimintaan. Tutkimus toteutetaan tapaustutkimuksena ja sen kohteena on Keskinäinen vakuutusyhtiö Turva. Tutkielman tavoitteena on selvittää mitä laki vakuutusten tarjoamisesta velvoittaa vahinkovakuutusyhtiöitä sekä erityisesti, miten laki on vaikuttanut Turvan toimintaan sekä sen vakuutusten myyntiprosessiin. Tutkielman taustateoria koottiin vakuutusten tarjoamisesta annetun lain sekä hallituksen esityksen pohjalta. Vahinkovakuutusten myyntiprosessin pohjana käytettiin Pellikan, Peilimön, Puntarin & Vaitomaan (2020) vakuutuksen elinkaaren mallia. Tutkimuksen tulkintateoriana on yritysnäkökulma eli tutkittavan vakuutusyhtiön näkökulma.
Laki vakuutusten tarjoamisesta toi merkittäviä muutoksia vakuutusyhtiöiden toimintaan. Uuden lain taustalla oli kuluttajansuojan ja asiakkaiden luottamuksen parantaminen vakuutusalalla sekä vakuutusten vertailtavuuden helpottaminen. Kyseessä oleva laki asetti voimaan IDD-direktiivinä tunnetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin vakuutusten tarjoamisesta sekä samalla kumosi vakuutusedustuksesta annetun lain. Vakuutustentarjoajan ja vakuutusedustajan kannalta keskeistä uudessa laissa on asiakkaansuojan pa-rantaminen sekä ammattipätevyyden ja hyvämaineisuuden varmistaminen.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua tutkittavassa vakuutusyhtiössä, Turvassa. Ennen haastatteluja perehdyttiin uuden lain tuomiin velvoitteisiin sekä sen tavoitteisiin. Tämän jälkeen päätutkimusaineisto kerättiin haastatteluiden avulla. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelun avulla ja tämän jälkeen muodostettiin tutkimustulokset.
Tutkimustulosten mukaan laki vakuutusten tarjoamisesta on vaikuttanut vahinkovakuutusyhtiöiden toimintaan lisäämällä vakuutusyhtiöiden ja vakuutusedustajien tiedonantovelvollisuutta, vakuutuksia tarjoavien ammattipätevyyttä ylläpitävää kouluttautumista sekä lisännyt huomiota asiakkaan edun mukaan toimimiseen. Uuden lain velvoitteiden toteutumisen seurannasta, raportoinnista ja valvonnasta on tullut merkittävä osa case-yrityksen toimintaa. Case-yrityksen vahinkovakuutusten myyntiprosessiin on tulosten mukaan vaikuttanut tiedonantovelvollisuuksien lisääntyminen. Lisäksi tutkimustulosten mukaan case-yritys Turva on ottanut asiakkaan edun mukaan toimimisen toimintatavoissansa kilpailue-tua antavaksi elementiksi. Turvan työkalut ja toimintatavat ovat kuitenkin osaltaan pidentäneet vakuutusten myyntiprosessia ja jopa jäykistäneet sitä.
Laki vakuutusten tarjoamisesta toi merkittäviä muutoksia vakuutusyhtiöiden toimintaan. Uuden lain taustalla oli kuluttajansuojan ja asiakkaiden luottamuksen parantaminen vakuutusalalla sekä vakuutusten vertailtavuuden helpottaminen. Kyseessä oleva laki asetti voimaan IDD-direktiivinä tunnetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin vakuutusten tarjoamisesta sekä samalla kumosi vakuutusedustuksesta annetun lain. Vakuutustentarjoajan ja vakuutusedustajan kannalta keskeistä uudessa laissa on asiakkaansuojan pa-rantaminen sekä ammattipätevyyden ja hyvämaineisuuden varmistaminen.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua tutkittavassa vakuutusyhtiössä, Turvassa. Ennen haastatteluja perehdyttiin uuden lain tuomiin velvoitteisiin sekä sen tavoitteisiin. Tämän jälkeen päätutkimusaineisto kerättiin haastatteluiden avulla. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelun avulla ja tämän jälkeen muodostettiin tutkimustulokset.
Tutkimustulosten mukaan laki vakuutusten tarjoamisesta on vaikuttanut vahinkovakuutusyhtiöiden toimintaan lisäämällä vakuutusyhtiöiden ja vakuutusedustajien tiedonantovelvollisuutta, vakuutuksia tarjoavien ammattipätevyyttä ylläpitävää kouluttautumista sekä lisännyt huomiota asiakkaan edun mukaan toimimiseen. Uuden lain velvoitteiden toteutumisen seurannasta, raportoinnista ja valvonnasta on tullut merkittävä osa case-yrityksen toimintaa. Case-yrityksen vahinkovakuutusten myyntiprosessiin on tulosten mukaan vaikuttanut tiedonantovelvollisuuksien lisääntyminen. Lisäksi tutkimustulosten mukaan case-yritys Turva on ottanut asiakkaan edun mukaan toimimisen toimintatavoissansa kilpailue-tua antavaksi elementiksi. Turvan työkalut ja toimintatavat ovat kuitenkin osaltaan pidentäneet vakuutusten myyntiprosessia ja jopa jäykistäneet sitä.