Kuormansuunnitteluprosessin kehittäminen kolmannen osapuolen hoitamassa jakelukanavassa
Rautiainen, Lauri (2020)
Rautiainen, Lauri
2020
Tietojohtamisen DI-tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Information and Knowledge Management, MSc (Tech)
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004093179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004093179
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena oli tutkia kohdeyrityksen kuormansuunnitteluprosessia jakelukanavassa, jonka operatiivisesta toiminnasta kokonaisuudessaan vastaa ulkoinen logistiikkayritys, alkaen runkokuljetuksien lastauksesta asiakkaille toimitukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata sekä määritellä kohdeyrityksen nykyinen kuormansuunnitteluprosessi ja tunnistaa nykytilanteesta mahdolliset kehityskohteet. Tutkimus rajattiin koskemaan terminaalijakelun kuljetustensuunnittelua sekä kohdeyritykseltä asiakkaille lähteviä toimitusvirtoja.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, koska se soveltuu parhaiten yksittäisen prosessin kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen sekä tutkimuskysymyksiin, jotka liittyvät läheisesti kontekstiinsa sekä tilanteisiin. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa pyrittiin muodostamaan käsitys toimitusketjun hallinnasta, kuljetuslogistiikasta sekä toimitusketjussa käytettävistä informaatiojärjestelmistä keräämällä tietoa aihealueisiin liittyvästä kirjallisuudesta sekä tutkimuksista. Empiirisessä osuudessa aineistoa kerättiin suorittamalla tutkittavaan prosessiin liittyville henkilöille avoimia sekä puoliavoimia haastatteluita, jonka lisäksi aineistoa kerättiin havainnoimalla tutkittavaa kohdetta.
Työn keskeisinä tuloksina nykyisestä prosessista tunnistettiin työvaiheisiin liittyviä haasteita, joiden seurauksena prosessi sisältää runsaasti arvoa lisäämättömiä työvaiheita. Tunnistetut haasteet ovat seurausta siitä, että suunnitteluprosessissa käytettävä kuormansuunnittelujärjestelmä ei sopinut nykyisen toimitusprosessin kuormansuunnitteluun. Tunnistettujen haasteiden pohjalta tutkimuksessa kohdeyritykselle luotiin sekä lyhyen että pitkän aikavälin kehitysehdotuksia. Lyhyen aikavälin kehitysehdotuksina esitetyt toimenpiteet ovat sellaisia, jotka yritys voi halutessaan implementoida nopealla aikataululla ilman merkittäviä investointeja. Pitkän aikavälin kehitysehdotuksina esitetyt toimenpiteet vaativat tietojärjestelmien kehittämistä, joita ei voida implementoida nopealla aikataululla ja vaativat rahallisia investointeja toteutuakseen.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, koska se soveltuu parhaiten yksittäisen prosessin kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen sekä tutkimuskysymyksiin, jotka liittyvät läheisesti kontekstiinsa sekä tilanteisiin. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa pyrittiin muodostamaan käsitys toimitusketjun hallinnasta, kuljetuslogistiikasta sekä toimitusketjussa käytettävistä informaatiojärjestelmistä keräämällä tietoa aihealueisiin liittyvästä kirjallisuudesta sekä tutkimuksista. Empiirisessä osuudessa aineistoa kerättiin suorittamalla tutkittavaan prosessiin liittyville henkilöille avoimia sekä puoliavoimia haastatteluita, jonka lisäksi aineistoa kerättiin havainnoimalla tutkittavaa kohdetta.
Työn keskeisinä tuloksina nykyisestä prosessista tunnistettiin työvaiheisiin liittyviä haasteita, joiden seurauksena prosessi sisältää runsaasti arvoa lisäämättömiä työvaiheita. Tunnistetut haasteet ovat seurausta siitä, että suunnitteluprosessissa käytettävä kuormansuunnittelujärjestelmä ei sopinut nykyisen toimitusprosessin kuormansuunnitteluun. Tunnistettujen haasteiden pohjalta tutkimuksessa kohdeyritykselle luotiin sekä lyhyen että pitkän aikavälin kehitysehdotuksia. Lyhyen aikavälin kehitysehdotuksina esitetyt toimenpiteet ovat sellaisia, jotka yritys voi halutessaan implementoida nopealla aikataululla ilman merkittäviä investointeja. Pitkän aikavälin kehitysehdotuksina esitetyt toimenpiteet vaativat tietojärjestelmien kehittämistä, joita ei voida implementoida nopealla aikataululla ja vaativat rahallisia investointeja toteutuakseen.