Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ärsyttääkö ohjailu?: Fenomenografinen analyysi käyttäjien kokemasta ohjailusta verkkopalveluissa

Strömberg, Miklos (2020)

 
Avaa tiedosto
StrömbergMiklos.pdf (1.621Mt)
Lataukset: 



Strömberg, Miklos
2020

Ihmisen ja teknologian vuorovaikutuksen maisteriohjelma, FM (engl) - Master's Degree Programme in Human-Technology Interaction
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-09
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004063112
Tiivistelmä
Verkkopalveluilla ja mobiilisovelluksilla on suuri merkitys ihmisten elämässä. Koska verkkopalvelut kilpailevat keskenään käyttäjien ajasta ja taloudellisista resursseista, ne pyrkivät ohjailemaan ja sitouttamaan käyttäjiään. Ihmisiä ohjailevaa ja heidän päätöksiinsä vaikuttamaan pyrkivää teknologiaa kutsutaan suostuttelevaksi teknologiaksi. Tutkielmassa keskitytään sen piiriin kuuluviin käsitteisiin nudge ja pelillistäminen. Englanninkieliselle sanalle nudge (tönäisy, tuuppaus) ei vielä vakiintunutta suomennosta löydy, mutta sillä viitataan käyttäjien hienovaraiseen ohjailuun.
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään käyttäjien suhtautumista verkkopalveluiden ohjailuun. Ydinkysymyksenä oli selvittää tiedostavatko käyttäjät ohjailua ja vaikuttaako sen tiedostaminen käyttäjien toimintaan. Tämän lisäksi tutkittiin, koetaanko nudget ja pelillistämismekanismit ohjailun tai sitouttamisen välineinä vai oleellisina osina palvelun tai sovelluksen ydintoiminnallisuutta.
Käyttäjien suhtautumista pelillistämiseen tutkittiin Untappd-sovelluksen ja nudgeihin Hotels.com-palvelun avulla. Empiiristä aineistoa kerättiin haastatteluilla ja käyttäjätesteillä. Tutkimukseen osallistui 7 olutharrastukseen liittyvän Untappd-sovelluksen käyttäjää, jotka osallistuvat myös hotellinvaraussivuston ohjailua koskevaan tutkimuksen osaan. Tutkimusmenetelmäksi valittiin fenomenografia, jonka avulla pystyttiin systemaattisesti kartoittamaan ihmisten kokemuksia ja mielipiteitä tutkittavasta ilmiöstä.
Fenomenografisen analyysin tulokset viittaavat siihen, ettei ohjailuyrityksiä juurikaan tunnisteta, vaan ainoastaan suora ja aggressiivinen vaikuttaminen koetaan ohjailuksi. Ohjailua koettiin enemmän Hotels.com-palvelussa, jossa käyttäjät osaavat siihen myös paremmin varautua. Ohjailun tunnistamisella ei kuitenkaan ollut vaikutusta käyttäjien toimintaan. Käyttäjien on hankala erottaa ohjailumekanismeja, erityisesti pelillistämistä, palvelun ydintoiminnallisuudesta. Tämä saattaa johtua Untappd-sovelluksen kohdalla sen käytön omaehtoisuudesta. Hotels.com-palvelulta käyttäjä osaa odottaa jatkuvaa ohjailua, eikä siksi välttämättä kiinnitä huomiota yksittäisiin ohjailumekanismeihin.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36347]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste