Työnohjaus oppimisen väylänä: Näkökulmia oppimiseen työnohjausprosessissa
Ohrala, Teija (2020)
Ohrala, Teija
2020
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-02-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004063110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004063110
Tiivistelmä
Tämä tutkielma selvittää työnohjauksen ammattilaisten näkemyksiä ja kuvauksia työnohjauksessa tapahtuvasta oppimisesta. Tutkielma tuottaa kvalitatiivisen, aineistolähtöisen tutkimuksen konstruktivistisen ja kontekstuaalisen oppimiskäsityksen piirteiden esiintymisestä työnohjausta esittelevissä ja kuvaavissa artikkeleissa ja muissa julkaisuissa. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teoriasidonnaista sisällönanalyysia.
Keskeiseksi näkökulmaksi kuvausten perusteella nousi työnohjausprosessin ja siinä käytettävien menetelmien merkitys yksilön ammatillisten valmiuksien kehittämisessä. Työnohjaajat kuvaavat oppimista niin konstruktivistisen kuin kontekstuaalisen oppimiskäsityksen mukaisena prosessina. Konstruktivistinen oppiminen näkyy kuvausten mukaan erityisesti ohjattavan henkilökohtaisena kehittymisenä ja muutosprosessina. Kontekstuaalisen oppimisprosessista työnohjauksessa tekee sen vaikuttavuus yksilön toimintaan ja sitä kautta työyhteisöön sekä ryhmätyönohjauksessa kokemusten jakamisen kautta tapahtuvassa ammatillisessa kehittymisessä
Keskeiseksi näkökulmaksi kuvausten perusteella nousi työnohjausprosessin ja siinä käytettävien menetelmien merkitys yksilön ammatillisten valmiuksien kehittämisessä. Työnohjaajat kuvaavat oppimista niin konstruktivistisen kuin kontekstuaalisen oppimiskäsityksen mukaisena prosessina. Konstruktivistinen oppiminen näkyy kuvausten mukaan erityisesti ohjattavan henkilökohtaisena kehittymisenä ja muutosprosessina. Kontekstuaalisen oppimisprosessista työnohjauksessa tekee sen vaikuttavuus yksilön toimintaan ja sitä kautta työyhteisöön sekä ryhmätyönohjauksessa kokemusten jakamisen kautta tapahtuvassa ammatillisessa kehittymisessä
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8314]