Esiopettajat kokonaisvaltaisen ohjatun liikunnan toteuttajina
Leppänen, Tiia (2020)
Leppänen, Tiia
2020
Varhaiskasvatus, kasvatustieteen maisterin tutkinto - Early Childhood Education, Master of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004063099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004063099
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten esiopettajat kokevat valmiutensa toteuttaa lasten kokonaisvaltaista kehitystä edistävää ohjattua liikuntaa ja miten esiopettajien valmiuksien kokemiseen voidaan lisäkoulutuksella vaikuttaa. Lapsen kokonaisvaltainen kehitys pitää sisällään fyysisen, psyykkisen, sosioemotionaalisen sekä kognitiivisen kehityksen. Esiopettajan valmiuksiin kuuluvat ymmärrys lapsen kokonaisvaltaisesta kehityksestä sekä tietotaito toteuttaa käytännössä kokonaisvaltaista kehitystä edistävää ohjattua liikuntaa. Esiopettajien kokemukset valmiuksistaan tukea lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ohjatun liikunnan avulla vaikuttavat esiopetuksessa toteutettavaan ohjattuun liikuntaan, ja tätä kautta myös lasten kasvuun ja kehitykseen. Esiopettaja on myös pedagogisessa vastuussa esiopetuksen sisältöjen toteuttamisesta, joten esiopettajien valmiuksia ja niiden myönteistä kokemista on tärkeää tukea.
Tässä tutkimuksessa pyrittiin vaikuttamaan toimintatutkimuksen keinoin esiopettajien valmiuksien kokemiseen. Muutosinterventiona toimi lisäkoulutus, johon kuului myös kokeilujakso sekä alku- ja loppukysely. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisillä kyselylomakkeilla, jotka kerättiin vuoden 2019 lokakuun ja vuoden 2020 tammikuun välisenä aikana. Tutkimustulosten pohdinnassa on hyödynnetty myös lisäkoulutuksen pohjalta koostettua havaintopäiväkirjaa. Tutkimukseen osallistui viisi esiopettajaa tutkittavalta palvelualueelta.
Teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla aineistosta pystyttiin muodostamaan teemoja, jotka kuvaavat esiopettajien valmiuksien kokemista sekä muutosta valmiuksien kokemisessa lisäkoulutuksen myötä. Tutkimustulosten mukaan esiopettajat kokevat valmiutensa toteuttaa lasten kokonaisvaltaista kehitystä edistävää ohjattua liikuntaa myönteisesti ja yhteneväisesti. Tulosten mukaan esiopettajat kokevat valmiuksissa olevan myös kehitettävää. Erityisesti välineenkäsittelytaitojen harjoittamiseen sekä yksittäisten liikuntamuotojen toteuttamiseen toivottiin lisää koulutusta. Lisäkoulutuksella koettiin olevan myönteinen vaikutus valmiuksien kokemiseen, sillä sen koettiin lisäävän tietoisuutta kokonaisvaltaisen kehityksen edistämisestä, ja antavan uusia ideoita ohjatun liikunnan toteuttamiseen. Tutkimustulosten perusteella esiopettajat kokevat täydennyskouluttautumisen lisäksi myös fyysiseen toimintaympäristöön liittyvät tukitoimet tarpeellisina valmiuksien myönteisen kokemisen tukemiseksi ja kokonaisvaltaisen ohjatun liikunnan toteuttamiseksi. Tarvitaan kuitenkin lisää tutkimuksia, jotta tutkimustulokset olisivat yleistettävissä laajempaan joukkoon. Lisätutkimusta tarvittaisiin tulosten perusteella myös fyysiseen toimintaympäristöön liittyvien tukitoimien kohdentamiseksi.
Tässä tutkimuksessa pyrittiin vaikuttamaan toimintatutkimuksen keinoin esiopettajien valmiuksien kokemiseen. Muutosinterventiona toimi lisäkoulutus, johon kuului myös kokeilujakso sekä alku- ja loppukysely. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisillä kyselylomakkeilla, jotka kerättiin vuoden 2019 lokakuun ja vuoden 2020 tammikuun välisenä aikana. Tutkimustulosten pohdinnassa on hyödynnetty myös lisäkoulutuksen pohjalta koostettua havaintopäiväkirjaa. Tutkimukseen osallistui viisi esiopettajaa tutkittavalta palvelualueelta.
Teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla aineistosta pystyttiin muodostamaan teemoja, jotka kuvaavat esiopettajien valmiuksien kokemista sekä muutosta valmiuksien kokemisessa lisäkoulutuksen myötä. Tutkimustulosten mukaan esiopettajat kokevat valmiutensa toteuttaa lasten kokonaisvaltaista kehitystä edistävää ohjattua liikuntaa myönteisesti ja yhteneväisesti. Tulosten mukaan esiopettajat kokevat valmiuksissa olevan myös kehitettävää. Erityisesti välineenkäsittelytaitojen harjoittamiseen sekä yksittäisten liikuntamuotojen toteuttamiseen toivottiin lisää koulutusta. Lisäkoulutuksella koettiin olevan myönteinen vaikutus valmiuksien kokemiseen, sillä sen koettiin lisäävän tietoisuutta kokonaisvaltaisen kehityksen edistämisestä, ja antavan uusia ideoita ohjatun liikunnan toteuttamiseen. Tutkimustulosten perusteella esiopettajat kokevat täydennyskouluttautumisen lisäksi myös fyysiseen toimintaympäristöön liittyvät tukitoimet tarpeellisina valmiuksien myönteisen kokemisen tukemiseksi ja kokonaisvaltaisen ohjatun liikunnan toteuttamiseksi. Tarvitaan kuitenkin lisää tutkimuksia, jotta tutkimustulokset olisivat yleistettävissä laajempaan joukkoon. Lisätutkimusta tarvittaisiin tulosten perusteella myös fyysiseen toimintaympäristöön liittyvien tukitoimien kohdentamiseksi.