Palvelumuotoilun hyödyntäminen tuotteistamisessa: Case rekrytointivalmennus
Hietala, Fanny (2020)
Hietala, Fanny
2020
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004063090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004063090
Tiivistelmä
Palveluiden muodostaessa yhä suuremman osan teollistuneiden maiden työllisyys- ja tuotantorakenteesta, yrityksille on tullut tarve erottua tuottamillaan palveluilla kilpailijoista. Yhtenä kilpailukeinona voidaan pitää palvelumuotoilua. Palvelumuotoilulla tarkoitetaan ainutlaatuista palvelun kehittämisprosessia, jossa palveluiden kehittämisen lähtökohtana on asiakaslähtöisyys. Asiakas ei näin ollen ole vain lopullisen palvelun käyttäjä, vaan palvelua kehitetään erilaisilla luovilla ja visuaalisilla menetelmillä asiakkaiden kanssa yhteistyössä.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan rekrytointivalmennuksen kehittämisprosessia palvelumuotoilun kontekstissa. Rekrytointivalmennuksella tarkoitetaan yrityksille suunnattua palvelua, jonka tarkoituksena on opettaa ja ohjeistaa yritystä kehittämään omaa rekrytointiprosessiaan. Tutkimuksen tavoite on tutkia ja analysoida, miten palvelumuotoilua hyödynnetään rekrytointivalmennuksen kehittämisprosessissa. Tutkimuksessa pyritään myös tunnistamaan palvelumuotoilun elementtejä, asiakaslähtöisyyden piirteitä ja palvelumuotoilun liiketoiminnallisia vaikutuksia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena rekrytointipalveluja tarjoavassa yrityksessä Rami Räty Oy:ssä. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahta rekrytointivalmennuksen kehitystyöhön osallistunutta henkilöä. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna, jotta haastateltavien oli mahdollista kertoa vapaamuotoisesti kehittämisprosessista. Teemahaastattelun runko laadittiin aiemman kirjallisuuden ja tutkimuskysymysten pohjalta. Haastatteluissa kerätty aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Kerätyn aineiston pohjalta oli mahdollisuus tunnistaa kolme pääluokkaa, jo issa palvelumuotoilu ilmeni rekrytointivalmennuksen kehittämistyössä: palvelun kehittämisprosessi, palvelun vaikutus liiketoimintaan ja asiakaslähtöisyys kehittämistyössä.
Tutkimuksen johtopäätöksissä vastattiin tutkimuskysymyksiin, käyttäen tukena aiempaa kirjallisuutta. Vertaamalla aineistoa aiemmassa kirjallisuudessa määriteltyihin palvelumuotoilun elementteihin, havaittiin, että rekrytointivalmennuksen kehitystyö vastasi palvelumuotoilulle tyypillistä prosessia. Erityisesti esiin nousivat prosessin eri vaiheet, käytetyt työkalut ja asiakaslähtöisyys. Lisäksi tutkimustuloksissa otettiin kantaa palvelumuotoilun liiketoiminnallisiin vaikutuksiin ja havaittiin, että palvelumuotoilun avulla voidaan saavuttaa taloudellista vakautta.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan rekrytointivalmennuksen kehittämisprosessia palvelumuotoilun kontekstissa. Rekrytointivalmennuksella tarkoitetaan yrityksille suunnattua palvelua, jonka tarkoituksena on opettaa ja ohjeistaa yritystä kehittämään omaa rekrytointiprosessiaan. Tutkimuksen tavoite on tutkia ja analysoida, miten palvelumuotoilua hyödynnetään rekrytointivalmennuksen kehittämisprosessissa. Tutkimuksessa pyritään myös tunnistamaan palvelumuotoilun elementtejä, asiakaslähtöisyyden piirteitä ja palvelumuotoilun liiketoiminnallisia vaikutuksia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena rekrytointipalveluja tarjoavassa yrityksessä Rami Räty Oy:ssä. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahta rekrytointivalmennuksen kehitystyöhön osallistunutta henkilöä. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna, jotta haastateltavien oli mahdollista kertoa vapaamuotoisesti kehittämisprosessista. Teemahaastattelun runko laadittiin aiemman kirjallisuuden ja tutkimuskysymysten pohjalta. Haastatteluissa kerätty aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Kerätyn aineiston pohjalta oli mahdollisuus tunnistaa kolme pääluokkaa, jo issa palvelumuotoilu ilmeni rekrytointivalmennuksen kehittämistyössä: palvelun kehittämisprosessi, palvelun vaikutus liiketoimintaan ja asiakaslähtöisyys kehittämistyössä.
Tutkimuksen johtopäätöksissä vastattiin tutkimuskysymyksiin, käyttäen tukena aiempaa kirjallisuutta. Vertaamalla aineistoa aiemmassa kirjallisuudessa määriteltyihin palvelumuotoilun elementteihin, havaittiin, että rekrytointivalmennuksen kehitystyö vastasi palvelumuotoilulle tyypillistä prosessia. Erityisesti esiin nousivat prosessin eri vaiheet, käytetyt työkalut ja asiakaslähtöisyys. Lisäksi tutkimustuloksissa otettiin kantaa palvelumuotoilun liiketoiminnallisiin vaikutuksiin ja havaittiin, että palvelumuotoilun avulla voidaan saavuttaa taloudellista vakautta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]