Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Sellainen, joka aina ajattelee lasten parasta": Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden käsityksiä hyvästä varhaiskasvatuksen opettajasta

Hulmi, Elviira (2020)

 
Avaa tiedosto
HulmiElviira.pdf (590.8Kt)
Lataukset: 



Hulmi, Elviira
2020

Varhaiskasvatus, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Early Childhood Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-24
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004053086
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitukseni oli selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen opiskelijoilla on hyvästä varhaiskasvatuksen opettajasta. Hyvän opettajuuden käsitysten selvittämisen lisäksi tutkin, mitkä ominaisuudet ovat opiskelijoiden mielestä kaikkein tärkeimpiä varhaiskasvatuksen opettajalle. Lisäksi tutkin, onko ominaisuuksien maininnoissa eroja, kun mainintoja tarkastellaan mahdollisen aiemman työkokemuksen ja opiskelijan vuosikurssin kautta. Tutkittaviksi valitsin varhaiskasvatuksen opiskelijat, koska he toimivat tulevaisuudessa opettajina varhaiskasvatuksessa ja näin ollen he ovat vaikuttamassa sen laatuun.
Tutkimukseni aineiston keräsin sähköisellä kyselylomakkeella Tampereen yliopiston varhaiskasvatuksen opiskelijoilta. Sähköinen kyselylomake mahdollisti suuren aineiston keräämisen nopeassa ajassa ja tutkimukseen osallistuikin 129 opiskelijaa kaikista eri tutkinnon vaiheista.
Opiskelijoiden käsityksistä hyvästä varhaiskasvatuksen opettajasta muodostui kolme teemaa: opettajan persoonallisuus, yhteistyötaidot ja opettajan ammattitaito. Opettajan persoonallisuudella oli suuri merkitys hyvän opettajan käsityksessä. Persoonallisuudella opettaja pystyy luomaan lapsiin henkilökohtaiseen suhteen, jossa jokaisella lapsella on turvallista olla. Persoonallisuuteen yhdistettiin myös monenlaisia luonteenpiirteitä sekä taitoja. Yhteistyötaitoja pidettiin myös tärkeänä, koska varhaiskasvatuksen opettaja toimii monen eri tahon kanssa yhteistyössä, kuten esimerkiksi oman tiiminsä ja lasten huoltajien kanssa. Opettajan ammattitaidolla tarkoitettiin sen sijaan koulutuksessa sekä työelämässä saatuja taitoja. Ammattitaitoinen varhaiskasvatuksen opettaja osaa esimerkiksi suunnitella lapsilähtöistä toimintaa, ottaa huomioon jokaisen lapsen yksilölliset tarpeet sekä noudattaa varhaiskasvatusta ohjaavia asiakirjoja.
Kolme opettajan tärkeintä ominaisuutta muodostui yhteistyökyvystä, empaattisuudesta ja kärsivällisyydestä, jotka saivat opiskelijoiden vastauksissa kaikista eniten mainintoja. Opiskelijat olivat melko yksimielisiä tärkeimmistä ominaisuuksista, koska vastauksista ei löytynyt suurta eroavaisuutta edes silloin, kun opiskelijoiden taustamuuttujat otettiin mukaan tarkasteluun.
Tutkimus osoitti, että hyvältä opettajalta vaaditaan monenlaisia asioita. Hyvän opettajan ei silti tarvitse osata kaikkea. Opiskelijoiden vastauksista tuli esille myös se, että hyvä opettaja tekee työtään aina lapsen edun mukaisesti.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [3907]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste