Jaettu johtajuus varhaiskasvatuksessa - Yksityisen päiväkotiorganisaation jaetun johtajuuden tarkastelu
Ilmarinen, Lotta (2020)
Ilmarinen, Lotta
2020
Varhaiskasvatus, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Early Childhood Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004033071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004033071
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkasteltiin jaetun johtajuuden mallia varhaiskasvatuksessa. Johtajuuden tarkastelu keskittyi tarkemmin kahden esimiehen toimintaan. Toinen esimiehistä toimi tutkimuksen aikana päiväkotiorganisaatiossa hallinnollisena johtajana ja toinen puolestaan pedagogisena johtajana. Esimiehillä oli yhdessä johdettavinaan viisi varhaiskasvatusyksikköä. Tutkimuksen tarkoituksena oli pyrkiä osoittamaan hallinnollisen- ja pedagogisen johtajan työnkuvan eroavaisuuksia. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin lähemmin pedagogisen johtajuuden toteutumista johtajan näkökulmasta.
Johtamista tarkasteltiin käsitteiden management ja leadership avulla. Edellä mainitut johtajuuden määrittelyt olivat erinomaisia tukemaan ymmärrystä päiväkodin johtajan työstä, jossa molemmat johtamisen tavat esiintyvät toiminnassa usein samanaikaisesti. Tutkimuksen kannalta keskeisiksi käsitteiksi muodostuivat myös pedagoginen johtaminen sekä jaettu johtajuus.
Tutkimus toteutettiin Pirkanmaalla yhteistyössä erään yksityisen päiväkodin kanssa. Tutkimuksessa käytettiin laadullisen tapaustutkimuksen tutkimussuuntaa, joka pyrkii ymmärtämään johtajuutta tietyssä kontekstissa. Tutkimuksen aineisto koostui kahdesta kyselylomakkeesta, yhdestä haastattelusta sekä asiakirjoista. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Aineiston, siinä käytetyn analyysimenetelmän, sekä kandidaatintutkielman luonteen vuoksi tämä tutkimus ei tuota valmista käytännön toteuksen kaavaa. Se kuitenkin tarjoaa työkaluja varhaiskasvatuksen opettajalle pedagogiseen johtajuuteen, sekä näkökulmia varhaiskasvatuksen johtajalle.
Jaettua johtajuutta toteutettiin tutkimuspäiväkodissa pääasiassa työnkuvan jakamisena. Työnkuva jakautui management ja leadership tyyppisiin johtamisen tehtäviin. Hallinnollinen johtaja osoitti tutkimuksessa sitoutumista ja motivaatiota työhönsä jaetun johtajuuden aikana. Pedagoginen johtajuus oli tutkimuksen mukaan hyvin omaksuttu toimintamalliksi, lisäksi johtaja oli tarvittaessa valmis auttamaan opettajia arjen tilanteissa
Johtamista tarkasteltiin käsitteiden management ja leadership avulla. Edellä mainitut johtajuuden määrittelyt olivat erinomaisia tukemaan ymmärrystä päiväkodin johtajan työstä, jossa molemmat johtamisen tavat esiintyvät toiminnassa usein samanaikaisesti. Tutkimuksen kannalta keskeisiksi käsitteiksi muodostuivat myös pedagoginen johtaminen sekä jaettu johtajuus.
Tutkimus toteutettiin Pirkanmaalla yhteistyössä erään yksityisen päiväkodin kanssa. Tutkimuksessa käytettiin laadullisen tapaustutkimuksen tutkimussuuntaa, joka pyrkii ymmärtämään johtajuutta tietyssä kontekstissa. Tutkimuksen aineisto koostui kahdesta kyselylomakkeesta, yhdestä haastattelusta sekä asiakirjoista. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Aineiston, siinä käytetyn analyysimenetelmän, sekä kandidaatintutkielman luonteen vuoksi tämä tutkimus ei tuota valmista käytännön toteuksen kaavaa. Se kuitenkin tarjoaa työkaluja varhaiskasvatuksen opettajalle pedagogiseen johtajuuteen, sekä näkökulmia varhaiskasvatuksen johtajalle.
Jaettua johtajuutta toteutettiin tutkimuspäiväkodissa pääasiassa työnkuvan jakamisena. Työnkuva jakautui management ja leadership tyyppisiin johtamisen tehtäviin. Hallinnollinen johtaja osoitti tutkimuksessa sitoutumista ja motivaatiota työhönsä jaetun johtajuuden aikana. Pedagoginen johtajuus oli tutkimuksen mukaan hyvin omaksuttu toimintamalliksi, lisäksi johtaja oli tarvittaessa valmis auttamaan opettajia arjen tilanteissa
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8330]