Individual Innovativeness in Higher Education : Antecedents and Consequences
Aldahdouh, Tahani Z. (2020)
Aldahdouh, Tahani Z.
Tampere University
2020
Kasvatus ja yhteiskunta-tohtoriohjelma - Doctoral programme of Education and Society
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2020-05-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1539-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1539-9
Tiivistelmä
Nykyisin korkeakoulut käyvät kilpailua huippujulkaisujen aikaansaamiseksi, tutkimusrahoituksen hankkimiseksi, tieteellisten patenttien hallitsemiseksi ja uusien teknologioiden seuraamiseksi ja omaksumiseksi muutosten hallitsemisessa. Innovatiivisuudesta on tullut korkeakoulusektorilla iskusana menestyksen ja edistyksen etsimiseen. Innovatiivisuudella viitataan tässä yksilöiden alttiuteen hyväksyä muutoksia, kokeilla uutta, käsitellä epäselvyyttä, ottaa riskejä ja ottaa vastaan uusia ideoita. Digitaalisella aikakaudella henkilökunnan jäsenten kokemukset jatkuvista muutoksista ja niiden avoin hyväksyminen on muodostunut välttämättömyydeksi. Ilman myönteistä suhtautumista he tulevat todennäköisesti saamaan lämpimät läksiäisjuhlat omasta työstään. Yksilön innovatiivisuuden ilmeisestä tärkeydestä huolimatta korkea-asteella on edelleen niukasti tutkimusta yksilöiden innovatiivisuuteen vaikuttajista ja seurauksista.
Väitöstutkimukselle asetettiin kaksi tavoitetta. Ensinnäkin tutkimus pyrki selvittämään niitä psykologisia ja organisationaalisia tekijöitä, jotka vaikuttavat yksilön innovatiivisuuteen. Toiseksi tavoitteena oli tutkia innovatiivisuuden seurauksia ja todentaa ovatko liike-elämän ja johtamisen aloilla sovelletut mallit valideja myös korkeakoulutuksen kontekstissa.
Artikkeliväitöskirja koostuu neljästä osatutkimuksesta. Organisationaalisiin tekijöihin liittyvä tutkimus I selvitti, miten henkilöstön jäsenet näkevät osastonsa/korkeakoulunsa kulttuurin ja kasvun ilmapiirin sekä niiden väliset suhteet. Lisäksi selvitettiin sitä, ilmeneekö henkilöstön jäsenten kulttuurikäsityksissä eroja heidän demografisten taustamuuttujiensa perusteella. Psykologisiin tekijöihin liittyvä tutkimus II selvitti implisiittisen teorian ja tavoiteorientaation roolia yksilön innovatiivisuuden ennustajina. Tutkimus III tarkasteli psykologisten tekijöiden (implisiittinen teoria ja tavoiteorientaatio) ja organisaatiokulttuurin yhteyksien merkitystä ennustettaessa innovatiivisuutta. Tutkimuksella IV oli kaksiosainen tavoite. Se tarkasteli henkilöstön jäsenten teknologioiden, Office 365 -pilvipalvelujen ja sosiaalisen median käyttöä. Samalla myös testattiin yksilön innovatiivisuuden merkitystä teknologian käytön ennustamisessa.
Tutkimus toteutettiin poikkileikkausasetelmaisena korrelaatiotutkimuksena. Tutkimukseen osallistui eri osatutkimuksissa yhteensä 742 Tampereen yliopiston työntekijää. Tutkimusaineisto kerättiin lukuvuosien 2015–16 ja 2016–17 aikana kahdella verkkokyselyllä. Tutkimusaineiston analyysissa käytettiin tilastollisten perusanalyysimenetelmien lisäksi edistyneempiä menetelmiä, kuten rakenneyhtälömallinnusta (SEM) ja monitasoista Bayesilaista polkuanalyysia.
Tehdyt havainnot osoittavat, että yksilön tavoiteorientaatiot ovat kaikkein merkittävin selittävä tekijä yksilön innovatiivisuudelle tai muutostaipumuksille. Täsmällisemmin sanottuna yksilön soveltamat tavoitteiden hallintaorientaatiot (oppimisen ja tietämyksen sekä taitojen kehittämiseksi) ovat todennäköisempiä innovaattoreille, kun taas välttämisorientaation soveltaminen (vältetään epäpätevyyden tai kyvyttömyyden kokemuksia suhteessa toisiin) on vähemmän todennäköistä innovaattoreille. Lisäksi havainnot osoittavat, että hallitseva organisaatiokulttuuri Tampereen korkeakouluissa on ns. klaanikulttuuri, jolle ovat luonteenomaisia tiiviit ryhmäsuhteet henkilökunnan jäsenten välillä ja huomion kiinnittäminen henkilökunnan ammatillisen kehittymisen tukemiseen. Vastoin aiempia tutkimuksia tämä väitöskirja osoittaa, että osasto/tieteenalakulttuurilla ei ole sen paremmin suoraa efektiä innovatiivisuudelle, kuin kohtuullista efektiä psykologisten tekijöiden ja innovatiivisuuden välillä. Tulokset osoittavat, että henkilöstön jäsenet käyttivät teknologiaa tyydyttävästi, vaikkakin heidän ammatillinen käyttönsä oli vähäisempää kuin yksityinen käyttönsä. Havainnot vahvistavat myös sen, että innovatiivisuus on merkittävä positiivinen – vaikkakin heikko – ennustaja henkilöstön käyttämien teknologioiden, ei-akateemisen sosiaalisen median ja instituution Office 365 -palveluiden käytölle. Lisäksi väitöstutkimus osoittaa, että akateemisen sosiaalisen median ja kaupallisten palveluiden varhaiset omaksujat ovat myöhemmin myös instituution Office 365 -palveluiden omaksujia.
Tutkimuksen havainnoilla on useita tärkeitä vaikutuksia sekä teorialle ja käytännölle. Teoreettisesti tämä väitöskirja on yksi ensimmäisistä yrityksistä integroida implisiittinen teoria ja tavoiteorientaatio yhteen organisaatiokulttuurin kanssa innovatiivisuutta ennustavassa mallinnuksessa. Malli on myös yksi harvoista, jossa on käytetty monitasoista mallinnustekniikkaa, joka soveltuu paremmin tämänkaltaisen aineiston analyyseille. On huomionarvoista, että monitasomallien analyysitulokset korostavat tavoiteorientaation keskeistä roolia, mutta eivät implisiittistä teoriaa innovatiivisuuden ennustamisessa. Nämä tulokset tarkentavat tavoiteorientaation välittävää roolia implisiittisen teorian ja yksilöiden attribuutioiden välillä ottaen huomioon datan sisäkkäisen rakenteen. Lisäksi tämä väitöstutkimus arvioi uudelleen organisaatiokulttuurin merkitystä ja pyrkii ottamaan huomioon instituution tyypin (akateeminen vs. liiketoiminta). Käytännössä havainnot antavat aihetta useisiin johtopäätöksiin korkeakoulujen johdolle ja toimijoille. Ensinnäkin väitöstutkimus kiinnittää huomion siihen, että henkilöstön joustavuuden, harkinnan ja itsenäisyyden salliminen tukee epäsuorasti heidän ammatillista kasvuaan. Toiseksi johdon ja esimiesten tulisi edistää henkilöstön suuntautumista kohti tavoiteorientaatiota ja vastaavasti ehkäistä heidän suuntautumistaan suorituksen välttämistä koskevia tavoitteita kohti. Esimerkiksi palautteen ja arvioinnin tulisi olla pikemminkin henkilöä itseään koskevaa, kuin muihin vertaamiseen perustuvaa. Suoriutumisen arvioinnin tulisi keskittyä myös mieluummin ponnisteluihin kuin kyvykkyyteen. Kolmanneksi korkeakoulujen olisi tehtävä viisaita ja nopeita päätöksiä teknologian omaksumisesta, koska myöhäinen omaksuminen tarkoittaa implisiittisesti sitä, että henkilöstön jäsenet mieluummin turvautuvat muihin kaupallisiin vaihtoehtoihin.
Väitöstutkimukselle asetettiin kaksi tavoitetta. Ensinnäkin tutkimus pyrki selvittämään niitä psykologisia ja organisationaalisia tekijöitä, jotka vaikuttavat yksilön innovatiivisuuteen. Toiseksi tavoitteena oli tutkia innovatiivisuuden seurauksia ja todentaa ovatko liike-elämän ja johtamisen aloilla sovelletut mallit valideja myös korkeakoulutuksen kontekstissa.
Artikkeliväitöskirja koostuu neljästä osatutkimuksesta. Organisationaalisiin tekijöihin liittyvä tutkimus I selvitti, miten henkilöstön jäsenet näkevät osastonsa/korkeakoulunsa kulttuurin ja kasvun ilmapiirin sekä niiden väliset suhteet. Lisäksi selvitettiin sitä, ilmeneekö henkilöstön jäsenten kulttuurikäsityksissä eroja heidän demografisten taustamuuttujiensa perusteella. Psykologisiin tekijöihin liittyvä tutkimus II selvitti implisiittisen teorian ja tavoiteorientaation roolia yksilön innovatiivisuuden ennustajina. Tutkimus III tarkasteli psykologisten tekijöiden (implisiittinen teoria ja tavoiteorientaatio) ja organisaatiokulttuurin yhteyksien merkitystä ennustettaessa innovatiivisuutta. Tutkimuksella IV oli kaksiosainen tavoite. Se tarkasteli henkilöstön jäsenten teknologioiden, Office 365 -pilvipalvelujen ja sosiaalisen median käyttöä. Samalla myös testattiin yksilön innovatiivisuuden merkitystä teknologian käytön ennustamisessa.
Tutkimus toteutettiin poikkileikkausasetelmaisena korrelaatiotutkimuksena. Tutkimukseen osallistui eri osatutkimuksissa yhteensä 742 Tampereen yliopiston työntekijää. Tutkimusaineisto kerättiin lukuvuosien 2015–16 ja 2016–17 aikana kahdella verkkokyselyllä. Tutkimusaineiston analyysissa käytettiin tilastollisten perusanalyysimenetelmien lisäksi edistyneempiä menetelmiä, kuten rakenneyhtälömallinnusta (SEM) ja monitasoista Bayesilaista polkuanalyysia.
Tehdyt havainnot osoittavat, että yksilön tavoiteorientaatiot ovat kaikkein merkittävin selittävä tekijä yksilön innovatiivisuudelle tai muutostaipumuksille. Täsmällisemmin sanottuna yksilön soveltamat tavoitteiden hallintaorientaatiot (oppimisen ja tietämyksen sekä taitojen kehittämiseksi) ovat todennäköisempiä innovaattoreille, kun taas välttämisorientaation soveltaminen (vältetään epäpätevyyden tai kyvyttömyyden kokemuksia suhteessa toisiin) on vähemmän todennäköistä innovaattoreille. Lisäksi havainnot osoittavat, että hallitseva organisaatiokulttuuri Tampereen korkeakouluissa on ns. klaanikulttuuri, jolle ovat luonteenomaisia tiiviit ryhmäsuhteet henkilökunnan jäsenten välillä ja huomion kiinnittäminen henkilökunnan ammatillisen kehittymisen tukemiseen. Vastoin aiempia tutkimuksia tämä väitöskirja osoittaa, että osasto/tieteenalakulttuurilla ei ole sen paremmin suoraa efektiä innovatiivisuudelle, kuin kohtuullista efektiä psykologisten tekijöiden ja innovatiivisuuden välillä. Tulokset osoittavat, että henkilöstön jäsenet käyttivät teknologiaa tyydyttävästi, vaikkakin heidän ammatillinen käyttönsä oli vähäisempää kuin yksityinen käyttönsä. Havainnot vahvistavat myös sen, että innovatiivisuus on merkittävä positiivinen – vaikkakin heikko – ennustaja henkilöstön käyttämien teknologioiden, ei-akateemisen sosiaalisen median ja instituution Office 365 -palveluiden käytölle. Lisäksi väitöstutkimus osoittaa, että akateemisen sosiaalisen median ja kaupallisten palveluiden varhaiset omaksujat ovat myöhemmin myös instituution Office 365 -palveluiden omaksujia.
Tutkimuksen havainnoilla on useita tärkeitä vaikutuksia sekä teorialle ja käytännölle. Teoreettisesti tämä väitöskirja on yksi ensimmäisistä yrityksistä integroida implisiittinen teoria ja tavoiteorientaatio yhteen organisaatiokulttuurin kanssa innovatiivisuutta ennustavassa mallinnuksessa. Malli on myös yksi harvoista, jossa on käytetty monitasoista mallinnustekniikkaa, joka soveltuu paremmin tämänkaltaisen aineiston analyyseille. On huomionarvoista, että monitasomallien analyysitulokset korostavat tavoiteorientaation keskeistä roolia, mutta eivät implisiittistä teoriaa innovatiivisuuden ennustamisessa. Nämä tulokset tarkentavat tavoiteorientaation välittävää roolia implisiittisen teorian ja yksilöiden attribuutioiden välillä ottaen huomioon datan sisäkkäisen rakenteen. Lisäksi tämä väitöstutkimus arvioi uudelleen organisaatiokulttuurin merkitystä ja pyrkii ottamaan huomioon instituution tyypin (akateeminen vs. liiketoiminta). Käytännössä havainnot antavat aihetta useisiin johtopäätöksiin korkeakoulujen johdolle ja toimijoille. Ensinnäkin väitöstutkimus kiinnittää huomion siihen, että henkilöstön joustavuuden, harkinnan ja itsenäisyyden salliminen tukee epäsuorasti heidän ammatillista kasvuaan. Toiseksi johdon ja esimiesten tulisi edistää henkilöstön suuntautumista kohti tavoiteorientaatiota ja vastaavasti ehkäistä heidän suuntautumistaan suorituksen välttämistä koskevia tavoitteita kohti. Esimerkiksi palautteen ja arvioinnin tulisi olla pikemminkin henkilöä itseään koskevaa, kuin muihin vertaamiseen perustuvaa. Suoriutumisen arvioinnin tulisi keskittyä myös mieluummin ponnisteluihin kuin kyvykkyyteen. Kolmanneksi korkeakoulujen olisi tehtävä viisaita ja nopeita päätöksiä teknologian omaksumisesta, koska myöhäinen omaksuminen tarkoittaa implisiittisesti sitä, että henkilöstön jäsenet mieluummin turvautuvat muihin kaupallisiin vaihtoehtoihin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4864]