Kiertolaispanimon liiketoimintamahdollisuudet Suomessa
Ruotsalainen, Leena (2020)
Ruotsalainen, Leena
2020
Johtamisen ja tietotekniikan DI-tutkinto-ohjelma, Pori - Degree Programme in Management and Information Technology, MSc (Tech), Pori
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004023052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004023052
Tiivistelmä
Liiketoimintamallin luominen on yrityksen perustamisen alkuvaiheessa tärkeimmistä tehtävistä. Vaikka jokaisella yrityksellä tulisi olla liiketoimintamalli, on sen suunnitteluprosessi aina uniikki ja jokainen yritys kohtaa sen luomisessa omat haasteensa. Liiketoimintamallin avulla yritys määrittelee tarpeen olemassaololleen ja esittelee tavan, kuinka se luo arvoa asiakkaille ja houkuttelee asiakkaat maksamaan tästä arvosta. Liiketoimintamallin voidaankin ajatella olevan eräänlainen arkkitehtuurikuvaus, joka kuvaa, kuinka arvoa luodaan, markkinoidaan ja tuo-tetaan yrityksen ja yhteistyöverkoston avulla, tavoitteena saada aikaan kestävää, kannattavaa tulovirtaa. Tässä tutkimuksessa luotiin liiketoimintamalli aloittavalle panimoalan yritykselle. Liiketoimintamallin luomisessa keskeisenä työvälineenä käytettiin Lean Canvas -kanvaasityökalua.
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia, millainen liiketoimintamalli olisi sopiva kiertolaispanimona toimivalle yritykselle. Tutkimus pyrkii kuvaamaan kiertolaispanimon liiketoimintaa laadullisen tutkimuksen keinoin sekä luomaan sille teoreettisen tulkinnan. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksen ja haastattelututkimuksen keinoin. Haastattelututkimuksessa haastateltiin neljää Suomessa toimivaa kiertolaispanimoa, joilla kaikilla oli hieman toisistaan poikkeava tapa luoda liiketoimintaa. Tapaustutkimus toteutettiin tutkimuksen kohdeyrityksen kanssa työpajoina. Ensimmäinen työpaja pidettiin ennen kiertolaispanimoiden haastattelututkimusta ja työpa-jassa luotiin kohdeyritykselle ensimmäinen liiketoimintamalli Lean Canvas -kanvaasityökalua hyödyntäen. Haastatteluosuuden jälkeen järjestettiin toinen työpaja, jossa käytiin läpi ensimmäisessä työpajassa luotu liiketoimintamalli ja sen pohjalta sekä haastattelututkimukseen osallistuneiden kiertolaispanimoiden kokemuksiin ja havaintoihin pohjautuen luotiin kohdeyritykselle uusi liiketoimintamalli.
Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia ovat erilaiset panimotyypit ja mitä erityisesti tarkoittaa kiertolaispanimo. Tutkimuksessa esitellään erilaisia panimotyyppejä ja luodaan katsaus pienpanimotrendin historiaan ja nykytilanteeseen kansainvälisellä tasolla. Tutkimuksessa luotiin kiertolaispanimolle käännöksiin ja epävirallisiin kuvauksiin pohjautuva määritelmä. Kiertolaispanimo on panimoteollisuuden yksi mahdollinen liiketoimintamalli, jonka toiminta perustuu siihen, että kiertolaispanimo ei omista oluen valmistamiseen käytettäviä laitteita ja valmistaa kaupalliseen tarkoitukseen tuotteita esimerkiksi vuokraamalla tuotantokapasiteettia ja osaamista fyysisiltä panimoilta. Lisäksi työssä tutkittiin kiertolaispanimon liiketoimintaympäristön ominaisuuksia sekä sitä, minkälainen liiketoimintamalli kiertolaispanimolla voi Suomessa olla.
Panimoalalla on kansainvälisesti erittäin ankara kilpailu, joka tulee ottaa huomioon kierto-laispanimon liiketoimintamallia suunnitellessa. Lisäksi panimoalaa luonnehtivat tunnistetusti hyvin alhaiset myyntikatteet. Liiketoiminnassa tuleekin erityisesti huomioida liiketoiminnan kustannukset suhteessa tuotteiden hinnoitteluun, jotta myyntikate pysyy positiivisena ja liiketoiminta kokonaisuudessaan terveellä, kannattavalla tasolla. Lisätutkimukset aiheesta voivat auttaa ymmärtämään syvällisemmin kiertolaispanimoiden liiketoimintaa.
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia, millainen liiketoimintamalli olisi sopiva kiertolaispanimona toimivalle yritykselle. Tutkimus pyrkii kuvaamaan kiertolaispanimon liiketoimintaa laadullisen tutkimuksen keinoin sekä luomaan sille teoreettisen tulkinnan. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksen ja haastattelututkimuksen keinoin. Haastattelututkimuksessa haastateltiin neljää Suomessa toimivaa kiertolaispanimoa, joilla kaikilla oli hieman toisistaan poikkeava tapa luoda liiketoimintaa. Tapaustutkimus toteutettiin tutkimuksen kohdeyrityksen kanssa työpajoina. Ensimmäinen työpaja pidettiin ennen kiertolaispanimoiden haastattelututkimusta ja työpa-jassa luotiin kohdeyritykselle ensimmäinen liiketoimintamalli Lean Canvas -kanvaasityökalua hyödyntäen. Haastatteluosuuden jälkeen järjestettiin toinen työpaja, jossa käytiin läpi ensimmäisessä työpajassa luotu liiketoimintamalli ja sen pohjalta sekä haastattelututkimukseen osallistuneiden kiertolaispanimoiden kokemuksiin ja havaintoihin pohjautuen luotiin kohdeyritykselle uusi liiketoimintamalli.
Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia ovat erilaiset panimotyypit ja mitä erityisesti tarkoittaa kiertolaispanimo. Tutkimuksessa esitellään erilaisia panimotyyppejä ja luodaan katsaus pienpanimotrendin historiaan ja nykytilanteeseen kansainvälisellä tasolla. Tutkimuksessa luotiin kiertolaispanimolle käännöksiin ja epävirallisiin kuvauksiin pohjautuva määritelmä. Kiertolaispanimo on panimoteollisuuden yksi mahdollinen liiketoimintamalli, jonka toiminta perustuu siihen, että kiertolaispanimo ei omista oluen valmistamiseen käytettäviä laitteita ja valmistaa kaupalliseen tarkoitukseen tuotteita esimerkiksi vuokraamalla tuotantokapasiteettia ja osaamista fyysisiltä panimoilta. Lisäksi työssä tutkittiin kiertolaispanimon liiketoimintaympäristön ominaisuuksia sekä sitä, minkälainen liiketoimintamalli kiertolaispanimolla voi Suomessa olla.
Panimoalalla on kansainvälisesti erittäin ankara kilpailu, joka tulee ottaa huomioon kierto-laispanimon liiketoimintamallia suunnitellessa. Lisäksi panimoalaa luonnehtivat tunnistetusti hyvin alhaiset myyntikatteet. Liiketoiminnassa tuleekin erityisesti huomioida liiketoiminnan kustannukset suhteessa tuotteiden hinnoitteluun, jotta myyntikate pysyy positiivisena ja liiketoiminta kokonaisuudessaan terveellä, kannattavalla tasolla. Lisätutkimukset aiheesta voivat auttaa ymmärtämään syvällisemmin kiertolaispanimoiden liiketoimintaa.