Näkö- ja kuulorajoitteisten nuorten kokemuksia kiusaamisesta
Rantanen, Annika (2020)
Rantanen, Annika
2020
Hoitotieteen maisteriohjelma - Master's Programme in Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003312997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003312997
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma muodostuu kahdesta osasta. Tutkielman ensimmäinen osa on kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena oli kuvata toimintarajoitteisten nuorten, erityisesti näkö- ja kuulorajoitteisten nuorten kiusaamiskokemuksia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä aikaisemman tutkimustiedon avulla. Tiedonhaku tehtiin kansallisista ja kansainvälisistä tietokannoista, sekä manuaalihakuna. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin 20 vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia.
Katsauksen tulokset osoittivat, että toimintarajoitteiset nuoret, niin kuin myös näkö- ja kuulorajoitteiset nuoret olivat erityisen alttiita joutua kiusaamisen kohteeksi. Kiusaamiskokemukset olivat samantapaisia eri toimintarajoiteryhmissä. Myös taustatekijöillä kuten perhetekijöillä, sosioekonomisella statuksella, toimintarajoitteisuudella tai pitkäaikaissairaudella ja vähemmistöryhmään kuulumisella oli yhteys kiusaamiseen.
Pro gradu -tutkielman toinen osa oli tutkimusartikkelikäsikirjoitus. Artikkelissa raportoidun tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kiusaamiskokemuksia on näkö- ja kuulorajoitteisilla nuorilla ja miten näkö- ja kuulorajoitteisuus ja taustatekijät ovat yhteydessä kiusaamiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa nuorten kiusaamisen ehkäisemiseksi, nuorten parissa työskentelevien koulutuksen kehittämiseksi sekä oppilashuoltotyön suunnittelemiseksi ja kehittämiseksi. Tutkimuksen aineistona käytettiin vuoden 2019 Kouluterveyskyselyä, johon olivat vastanneet peruskoulun 8.- ja 9.-luokkalaiset nuoret. Aineistoa kuvattiin frekvensseillä ja prosenttiosuuksilla. Muuttujien välisiä yhteyksiä tarkasteltiin ristiintaulukoinnilla ja khiin neliötestillä, jonka jälkeen tehtiin logistinen regressioanalyysi.
Tutkimuksen tulosten mukaan näkö- ja kuulorajoitteisuus oli yhteydessä suurempaan kiusaamisen esiintymiseen. Myös sukupuoli, luokka-aste, syntyperä, vanhempien koulutustausta, perherakenne ja koettu terveydentila olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä kiusaamiseen näkö- ja kuulorajoitteisilla nuorilla. Kiusaaminen oli tutkimuksen tulosten mukaan yleisempää näkö- ja kuulorajoitteisilla nuorilla kuin muilla nuorilla.
Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena saatiin ajankohtaista tietoa näkö- ja kuulorajoitteisten nuorten kiusaamiskokemuksista ja kiusaamiseen yhteydessä olevista tekijöistä. Kirjallisuuskatsaus kokosi kansainvälistä tutkimustietoa toimintarajoitteisten nuorten kiusaamisesta. Kiusaaminen on kansainvälinen ongelma ja etenkin toimintarajoitteiset nuoret altistuvat herkästi kiusaamiselle. Lisää tutkimustietoa tarvitaan toimintarajoitteisten nuorten ja erityisesti näkö- ja kuulorajoitteisten nuorten kokemasta kiusaamisesta ja kiusaamiseen yhteydessä olevista taustatekijöistä, jotta nuorten hyvinvointia ja turvallisuutta koulussa voitaisiin parantaa. This Master's thesis consists of two parts. The first part of the thesis is a literature review aimed at describing bullying experiences and related factors in young people with functional disabilities, especially those with visual and hearing impairments, based on earlier research. The information was searched from domestic and international databases, as well as by manual search. Twenty peer-reviewed scientific articles were selected for the literature review.
The results of the review showed that young people with disabilities, as well as young people with visual and hearing impairments were particularly vulnerable to bullying. Experiences of bullying were similar across groups of people with disabilities. Background factors such as family factors, socio-economic status, disability or long-term illness, and belonging to a minority group also had a connection with bullying.
The second part of the Master's thesis is a manuscript of a research article. The purpose of the study reported in the article was to find out what kinds of bullying experiences young people with visual and hearing impairments have, and how visual and hearing impairments and background factors are related to bullying. The aim of the study was to produce information to prevent bullying among young people, to improve the education of those working with young people, and to plan and develop student support work. The research material was the 2019 School Health Survey, which was answered by 8th and 9th grade secondary school pupils. The data was described with frequencies and percentages. Relationships between variables were examined by cross-tabulation and chi-square test followed by logistic regression analysis.
According to the results of the study, visual and hearing impairment was associated with a higher prevalence of bullying. There was also a statistically significant association between gender, grade, background, parenting background, family structure, and perceived health status in bullying-impaired young people. The study found that bullying was more common within young people with visual and hearing impairments than in other young people.
As a result of this Master's thesis, up-to-date information on bullying experiences and factors related to bullying among young people with visual and hearing impairments was obtained. The literature review gathered international research data on bullying of young people with disabilities. Bullying is an international problem and young people with disabilities are particularly vulnerable to bullying. More research is needed on bullying experienced by young people with disabilities, and especially those with visual and hearing disabilities, and the underlying factors involved in improving the well-being and safety of young people at school.
Katsauksen tulokset osoittivat, että toimintarajoitteiset nuoret, niin kuin myös näkö- ja kuulorajoitteiset nuoret olivat erityisen alttiita joutua kiusaamisen kohteeksi. Kiusaamiskokemukset olivat samantapaisia eri toimintarajoiteryhmissä. Myös taustatekijöillä kuten perhetekijöillä, sosioekonomisella statuksella, toimintarajoitteisuudella tai pitkäaikaissairaudella ja vähemmistöryhmään kuulumisella oli yhteys kiusaamiseen.
Pro gradu -tutkielman toinen osa oli tutkimusartikkelikäsikirjoitus. Artikkelissa raportoidun tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kiusaamiskokemuksia on näkö- ja kuulorajoitteisilla nuorilla ja miten näkö- ja kuulorajoitteisuus ja taustatekijät ovat yhteydessä kiusaamiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa nuorten kiusaamisen ehkäisemiseksi, nuorten parissa työskentelevien koulutuksen kehittämiseksi sekä oppilashuoltotyön suunnittelemiseksi ja kehittämiseksi. Tutkimuksen aineistona käytettiin vuoden 2019 Kouluterveyskyselyä, johon olivat vastanneet peruskoulun 8.- ja 9.-luokkalaiset nuoret. Aineistoa kuvattiin frekvensseillä ja prosenttiosuuksilla. Muuttujien välisiä yhteyksiä tarkasteltiin ristiintaulukoinnilla ja khiin neliötestillä, jonka jälkeen tehtiin logistinen regressioanalyysi.
Tutkimuksen tulosten mukaan näkö- ja kuulorajoitteisuus oli yhteydessä suurempaan kiusaamisen esiintymiseen. Myös sukupuoli, luokka-aste, syntyperä, vanhempien koulutustausta, perherakenne ja koettu terveydentila olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä kiusaamiseen näkö- ja kuulorajoitteisilla nuorilla. Kiusaaminen oli tutkimuksen tulosten mukaan yleisempää näkö- ja kuulorajoitteisilla nuorilla kuin muilla nuorilla.
Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena saatiin ajankohtaista tietoa näkö- ja kuulorajoitteisten nuorten kiusaamiskokemuksista ja kiusaamiseen yhteydessä olevista tekijöistä. Kirjallisuuskatsaus kokosi kansainvälistä tutkimustietoa toimintarajoitteisten nuorten kiusaamisesta. Kiusaaminen on kansainvälinen ongelma ja etenkin toimintarajoitteiset nuoret altistuvat herkästi kiusaamiselle. Lisää tutkimustietoa tarvitaan toimintarajoitteisten nuorten ja erityisesti näkö- ja kuulorajoitteisten nuorten kokemasta kiusaamisesta ja kiusaamiseen yhteydessä olevista taustatekijöistä, jotta nuorten hyvinvointia ja turvallisuutta koulussa voitaisiin parantaa.
The results of the review showed that young people with disabilities, as well as young people with visual and hearing impairments were particularly vulnerable to bullying. Experiences of bullying were similar across groups of people with disabilities. Background factors such as family factors, socio-economic status, disability or long-term illness, and belonging to a minority group also had a connection with bullying.
The second part of the Master's thesis is a manuscript of a research article. The purpose of the study reported in the article was to find out what kinds of bullying experiences young people with visual and hearing impairments have, and how visual and hearing impairments and background factors are related to bullying. The aim of the study was to produce information to prevent bullying among young people, to improve the education of those working with young people, and to plan and develop student support work. The research material was the 2019 School Health Survey, which was answered by 8th and 9th grade secondary school pupils. The data was described with frequencies and percentages. Relationships between variables were examined by cross-tabulation and chi-square test followed by logistic regression analysis.
According to the results of the study, visual and hearing impairment was associated with a higher prevalence of bullying. There was also a statistically significant association between gender, grade, background, parenting background, family structure, and perceived health status in bullying-impaired young people. The study found that bullying was more common within young people with visual and hearing impairments than in other young people.
As a result of this Master's thesis, up-to-date information on bullying experiences and factors related to bullying among young people with visual and hearing impairments was obtained. The literature review gathered international research data on bullying of young people with disabilities. Bullying is an international problem and young people with disabilities are particularly vulnerable to bullying. More research is needed on bullying experienced by young people with disabilities, and especially those with visual and hearing disabilities, and the underlying factors involved in improving the well-being and safety of young people at school.