Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Koivu ja tähti osana varhaiskasvatuksen katsomuskasvatusta

Mäkelä, Heidi (2020)

 
Avaa tiedosto
MäkeläHeidi.pdf (406.2Kt)
Lataukset: 



Mäkelä, Heidi
2020

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-27
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003302944
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelin Sakari Topeliuksen satua Koivu ja tähti osana suomalaista varhaiskasvatuksen katsomuskasvatusta. Työni teoriaosuudessa kuvailin katsomuskasvatuksen merkitystä ja tavoitteita varhaiskasvatuksessa, ihmisen katsomuksen muotoutumisen vaiheita ja satujen merkitystä ihmisen kasvulle. Koivu ja tähti -sadusta etsin katsomuksellisia arvoja ja asenteita sisällönanalyysin keinoin ja näitä arvoja tarkastelin varhaiskasvatussuunnitelman arvopohjaan peilaten. Tutkielmani tuloksena sain selville sadun välittämät arvot ja niiden suhteen varhaiskasvatussuunnitelman arvopohjaan. Koivu ja tähti -satu sisältää arvoja, joiden käsittely varhaiskasvatuksessa edistää katsomuskasvatuksen tavoitteita. Sadun käyttöä varhaiskasvatuksessa rajoittaa sadun kristillinen pohjavire. Tutkielmani lukemisesta on apua varhaiskasvatuksen henkilöstölle katsomuskasvatuksen suunnitteluun. Sadun tuominen arvioitavaksi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ajantasaisen sisällön rinnalle auttaa varhaiskasvatuksen henkilöstöä myös muunlaisen varhaiskasvatuksen arjen sisältöjen arvioimisessa katsomuksellisesta näkökulmasta. Käyttämääni sadun analyysitapaa voi soveltaa muidenkin satujen sisällön varhaiskasvatuksen katsomuskasvatukseen soveltuvuuden arvioinnissa.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [4043]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste