Avoimet oppimisympäristöt opettajien ja oppilaiden kokemina
Lehtinen, Jasmi (2020)
Lehtinen, Jasmi
2020
Luokanopettaja, kasvatustieteen maisterin tutkinto - Teacher Education, Master of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003272917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003272917
Tiivistelmä
Viime vuosien aikana koulujen oppimisympäristöt ovat muuttuneet kohti avoimempia oppimisympäristöjä, joiden on nähty tukevan opetussuunnitelman tavoitteita ja auttavan tulevaisuuden taitojen kehittymistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena avoin oppimisympäristö näyttäytyy opettajien ja oppilaiden näkökulmasta sekä miten samanaikaisopetus koetaan tilassa. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä tapaustutkimuksena, jossa tiedonkeruuna toimi avoimissa oppimistiloissa työskentelevien opettajien haastattelu ja oppilaille suunnattu kyselylomake. Tutkimuksella pyrittiin ymmärtämään käyttäjien kokemuksia ajankohtaisesta aiheesta, josta tutkimustietoa ei ole vielä riittävästi. Aineisto kerättiin kahdesta eri koulusta alkuvuonna 2019. Tutkimukseen osallistuvien opettajien teemahaastatteluissa käytiin läpi opetukseen ja oppimiseen liittyviä teemoja mahdollisuuksien ja haasteiden näkökulmasta. Oppilaille suunnattu sähköinen strukturoitu kyselylomake piti sisällään Likert-asteikollisia muuttujia kolmesta eri teemasta, jotka käsittelivät viihtymistä, digitaalisuutta ja samanaikaisopetusta avoimissa oppimistiloissa. Lisäksi heillä oli mahdollisuus vastata avoimeen kysymykseen. Aineistot analysoitiin laadullisin ja määrällisin menetelmin. Uusien mahdollisuuksien ja toimintatapojen näkökulmasta tutkimuksen keskeisenä tuloksena voidaan pitää ympäristön monipuolisuutta niin opettamisessa kuin oppimisessa. Monipuolisuuteen vaikuttivat kaluste- ja laiteratkaisut sekä oppimisympäristön eri oppimisvyöhykkeet. Käyttäjät kuvasit pääosin viihtyvänsä kodikkaissa tiloissa, mutta osa vastaajista kertoi viihtymättömyydestä. Viihtymistä haastoi isot lapsiryhmät, äänenvoimakkuus, oman turvallisen työskentelypaikan puuttuminen sekä puuttuvat materiaalit. Toimintatapa avoimissa oppimisympäristössä ei palvellut kaikkien opettajien käsitystä opettamisesta ja oppimisesta. Vastaavia havaintoja nousi esiin joidenkin oppilaiden vastauksissa. Samanaikaisopetus näyttäytyi myös merkittävänä tilan tuomana mahdollisuutena, jonka opettajat kokivat tuovan opetukseen ja oppimiseen lisää luonnollista vuorovaikutusta sekä tukevan omaa työssäjaksamista. Haasteiksi kuvailtiin yhteisen suunnitteluajan löytämistä ja vieraan työparin kanssa työn aloittamista, jolla saattaisi olla erilaiset tavat ja arvot opettamiseen. Oppilaat kuvasivat keskimäärin pitävänsä siitä, että heitä opetti tilassa myös toinen opettaja. Viihtyvyys, useamman opettajan ja teknologian läsnäolo tilassa näyttivät korreloivan keskenään. Tulokset antavat suuntaa vallalla olevan suuntauksen toimivuudesta käyttäjien näkökulmasta. Käyttäjien kokemukset ovat merkittävässä roolissa suunniteltaessa tulevaisuuden kouluja ja oppimisympäristöjä.