Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä elokuvien käytöstä päiväkotiryhmässä
Lappeteläinen, Tatu; Vainionpää, Jenni (2020)
Lappeteläinen, Tatu
Vainionpää, Jenni
2020
Varhaiskasvatus, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Early Childhood Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003272916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003272916
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää elokuvien käytön yleisyyttä sekä tapoja varhaiskasvatuksessa päiväkotiryhmissä. Elokuvien käyttöä varhaiskasvatuksessa ei ole juurikaan tutkittu aiemmin, ja tämän tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa elokuvien käytön yleisyyttä sekä tapoja varhaiskasvatuksen tukena.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisia kysymyksiä. Kyselylomake oli kohdennettu varhaiskasvatuksen opettajille. Aineistoksi muodostui lomakkeella saadut vastaukset, joita oli yhteensä 57 kappaletta. Kyselylomake sisälsi taustatietojen lisäksi seuraavat kysymykset: ”Kuinka monta kertaa lukuvuodessa käytät elokuvia työssäsi?”, ”Millä perusteella valitset ryhmässänne katsottavat elokuvat?”, ”Millä tavoilla tarkastelette lasten kanssa katsottavia elokuvia?”, ”Millaisia elokuvien katsomistilanteet ovat?” sekä ”Miksi käytät/miksi et käytä elokuvia päiväkotiryhmässänne?” Ensimmäiseen kysymykseen oli valmiit vastausvaihtoehdot, ja neljä muuta kysymystä olivat avoimia. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä, jonka avulla kerätty aineisto teemoiteltiin.
Tutkimuksen tulosten perusteella elokuvien käyttäjien määrä jakautui puoliksi heihin, jotka käyttävät elokuvia vähintään kerran lukuvuodessa, sekä heihin, jotka eivät käytä elokuvia ollenkaan. Elokuvat valittiin useimmiten meneillään olevan teeman tai lasten päätöksen mukaan, mutta myös pedagogiset perusteet vaikuttivat valintaan. Suurin osa vastaajista tarkasteli elokuvia jälkikäteen keskustelemalla. Myös erilaiset taiteen keinot olivat mukana elokuvien käsittelemisessä. Elokuvien katsomistilanteiden kerrottiin olevan yleensä positiivisia kokemuksia, sekä niistä oli haluttu luoda elämyksellisiä sekä arjesta poikkeavia hetkiä. Elokuvia käytettiin ryhmissä usein sekä huvin vuoksi että opetustarkoituksessa. Elokuvien käyttämättömyyttä tai harvemmin käyttämistä perusteltiin lasten suurella ruutuajalla kotona.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisia kysymyksiä. Kyselylomake oli kohdennettu varhaiskasvatuksen opettajille. Aineistoksi muodostui lomakkeella saadut vastaukset, joita oli yhteensä 57 kappaletta. Kyselylomake sisälsi taustatietojen lisäksi seuraavat kysymykset: ”Kuinka monta kertaa lukuvuodessa käytät elokuvia työssäsi?”, ”Millä perusteella valitset ryhmässänne katsottavat elokuvat?”, ”Millä tavoilla tarkastelette lasten kanssa katsottavia elokuvia?”, ”Millaisia elokuvien katsomistilanteet ovat?” sekä ”Miksi käytät/miksi et käytä elokuvia päiväkotiryhmässänne?” Ensimmäiseen kysymykseen oli valmiit vastausvaihtoehdot, ja neljä muuta kysymystä olivat avoimia. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä, jonka avulla kerätty aineisto teemoiteltiin.
Tutkimuksen tulosten perusteella elokuvien käyttäjien määrä jakautui puoliksi heihin, jotka käyttävät elokuvia vähintään kerran lukuvuodessa, sekä heihin, jotka eivät käytä elokuvia ollenkaan. Elokuvat valittiin useimmiten meneillään olevan teeman tai lasten päätöksen mukaan, mutta myös pedagogiset perusteet vaikuttivat valintaan. Suurin osa vastaajista tarkasteli elokuvia jälkikäteen keskustelemalla. Myös erilaiset taiteen keinot olivat mukana elokuvien käsittelemisessä. Elokuvien katsomistilanteiden kerrottiin olevan yleensä positiivisia kokemuksia, sekä niistä oli haluttu luoda elämyksellisiä sekä arjesta poikkeavia hetkiä. Elokuvia käytettiin ryhmissä usein sekä huvin vuoksi että opetustarkoituksessa. Elokuvien käyttämättömyyttä tai harvemmin käyttämistä perusteltiin lasten suurella ruutuajalla kotona.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]