Tiedonsiirtoverkot ajoneuvotekniikassa
Väisänen, Toni (2020)
Väisänen, Toni
2020
Automaatiotekniikan DI-tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Automation Engineering, MSc (Tech)
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003262897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003262897
Tiivistelmä
Ajoneuvojen lisävarusteet ja sähköjärjestelmät alkoivat kehittyä 80-luvulla. Kasvava määrä sovelluksia toi eteen ongelmia johdotuksen määrän kanssa. Haasteisiin vastaamaan kehitettiin tiedonsiirtoverkko Controller Area Network (CAN). CAN-väylä on ollut käytössä tähän päivään saakka, mutta tällä hetkellä ajoneuvoteknologia on tilanteessa, jossa nykyisten verkkojen ominaisuudet eivät pysty vastaamaan tulevaisuuden teknologioiden, kuten autonomisen ajamisen, vaatimuksiin. Tässä diplomityössä luodaan katsaus ajoneuvojen tiedonsiirtoverkkoihin, niiden nykytilaan ja tulevaisuuteen. Ensimmäiseksi työssä käsitellään ensimmäisen ajoneuvojen tiedonsiirto-väylän, CAN-väylän toimintaa ja rakennetta. CAN-väylä toimii edelleen 40 vuotta kehittämisensä jälkeen ajoneuvojen tiedonsiirrossa, minkä takia sen toimintaan on perehdytty syvemmin. Seuraavaksi työ käsittelee muita yleisimpiä käytössä olevia tiedonsiirtoverkkoja, sekä niiden käyttökohteita. Esittelyn jälkeen työ käsittelee nykyisten teknologioiden haasteita, sekä tulevaisuuden ajoneuvoteknologiaa, sekä sen väylille asettamia vaatimuksia. Selvityksen perusteella nykyiset verkot ovat liian kapeita kaistanleveydeltään ja liian hitaita. Ajoneuvojen teknologian eteenpäin mennessä tarvitaan parannusta tiedonsiirtoverkkojen joka osa-alueella. Tällä hetkellä paras vaihtoehto on Automotive Ethernet, joka pystyy vastaamaan tulevaisuuden vaatimuksiin.