Toimintaroolipelin käyttöliittymäsuunnittelu pelikehityksessä
Heikkinen, Arttu (2020)
Heikkinen, Arttu
2020
Tieto- ja sähkötekniikan kandidaattiohjelma - Degree Programme in Computing and Electrical Engineering, BSc (Tech)
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-02-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003262896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003262896
Tiivistelmä
Tässä työssä käsitellään toimintaroolipelien graafista käyttöliittymää eli heads-up displaytä (lyh. HUD) käytettävyyden kantilta. HUD:illa tässä työssä tarkoitetaan näkymää, jossa on visuaalisesti esitettynä pelaajan pisteet, kestävyys ja muuta tietoa. Työssä tutkitaan muiden saman genren pelien ratkaisuja ilmoittaa pelaajalle kriittistä informaatiota, kuten pelaajan kestävyys tai miten lähellä pelaaja on saavuttaa kehityspisteen. Tavoitteena työssä on saada kuva siitä, miten informaation välitys pelaajalle on selkeää ja käyttäjäystävällistä. Työssä toteutetaan tutkimuksen mukainen HUD peliprojektiin.
Työssä keskitytään kuvaamaan erityisesti toimintaroolipelejä ja roguelike-pelejä. Käyttöliittymäsuunnittelu ja käytettävyys keskitytään kuvaamaan näiden genrejen pohjalta olevaan hybridipeliin. Toteutetussa peliprojektissa olevat HUD-elementit jaotellaan pysyviin ja väliaikasiin indikaattoreihin ja ne käydään läpi erikseen.
Työssä keskitytään kuvaamaan erityisesti toimintaroolipelejä ja roguelike-pelejä. Käyttöliittymäsuunnittelu ja käytettävyys keskitytään kuvaamaan näiden genrejen pohjalta olevaan hybridipeliin. Toteutetussa peliprojektissa olevat HUD-elementit jaotellaan pysyviin ja väliaikasiin indikaattoreihin ja ne käydään läpi erikseen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]