ESKO Siili –ryhmien vaikuttavuus esikouluikäisten lasten lukivalmiuksien kehitykseen
Luume, Matti (2020)
Luume, Matti
2020
Psykologian maisteriohjelma - Master's Programme in Psychology
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003252868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003252868
Tiivistelmä
Lukivaikeudet ovat ongelmia lukemisen ja kirjoittamisen oppimisessa ja hallinnassa ja ne vaikuttavat laajasti lapsen kaikkeen oppimiseen. Usein lukivaikeuksien taustalla ovat ongelmat lukivalmiuksissa, eli lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen kannalta tärkeissä taidoissa. Tampereen kaupungissa toteutetussa lukivalmiusinterventiossa, ESKO Siili -ryhmissä, tuettiin esikouluikäisiä lapsia, jotka tarvitsivat lukivalmiuksiensa vahvistamista. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ESKO Siili -ryhmien vaikuttavuutta lasten lukivalmiustaitojen kehitykseen erityisesti kirjaintuntemuksen ja fonologisten taitojen osalta.
Tutkimukseen osallistui 147 tamperelaista esikouluikäistä lasta. Lapset arvioitiin Lukiva-arviointimenetelmällä, jonka perusteella 92 lasta osallistui lukivalmiuksia vahvistaviin ryhmiin. Ryhmiä toteutettiin kahtena ajankohtana esikouluvuoden keväällä. Alkukeväästä ryhmiin osallistuneista lapsista muodostettiin interventioryhmä A ja loppukeväästä ryhmiin osallistuneista lapsista odottava vertailuryhmä B. 55 lasta muodosti lukivalmiuksiltaan tavanomaisesti kehittyvien vertailuryhmän C. Ryhmien keskeisinä tavoitteina oli lukemisen taustavalmiuksien vahvistaminen ja motivaation herättäminen kirjaimiin ja lukemiseen. Ryhmien sisällön ja toteutuksen olivat suunnitelleet yhteistyössä Tampereen kaupungin lasten neuropsykologi ja Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen erityisopettajat. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat ohjasivat ryhmiä. Tutkimukseen osallistuneiden lasten lukivalmiustaitojen kehittymistä arvioitiin esikouluvuoden aikana kolme kertaa Lukivan kirjaintuntemustehtävällä sekä Sanat Paloiksi –arviointimenetelmällä, jolla arvioitiin lapsen taitoja fonologisen prosessoinnin eri osa-alueilla.
Tutkimuksessa todettiin lasten hyötyneen lukivalmiusinterventioryhmiin osallistumisesta. Lasten kirjaintuntemus kehittyi intervention aikana nopeammin verrattuna toisena ajankohtana toteutettuun interventioryhmään, sekä tavanomaisesti kehittyvien lasten vertailuryhmään. Myös fonologisissa taidoissa oli nähtävissä edistymistä intervention aikana. Tämän tutkimuksen perusteella lapset, joiden lukivalmiustaidoissa esikouluiässä on havaittavissa pulmia, hyötyvät järjestelmällisestä lukivalmiustaitojen harjoittelemisesta ESKO Siili -ryhmissä.
Tutkimukseen osallistui 147 tamperelaista esikouluikäistä lasta. Lapset arvioitiin Lukiva-arviointimenetelmällä, jonka perusteella 92 lasta osallistui lukivalmiuksia vahvistaviin ryhmiin. Ryhmiä toteutettiin kahtena ajankohtana esikouluvuoden keväällä. Alkukeväästä ryhmiin osallistuneista lapsista muodostettiin interventioryhmä A ja loppukeväästä ryhmiin osallistuneista lapsista odottava vertailuryhmä B. 55 lasta muodosti lukivalmiuksiltaan tavanomaisesti kehittyvien vertailuryhmän C. Ryhmien keskeisinä tavoitteina oli lukemisen taustavalmiuksien vahvistaminen ja motivaation herättäminen kirjaimiin ja lukemiseen. Ryhmien sisällön ja toteutuksen olivat suunnitelleet yhteistyössä Tampereen kaupungin lasten neuropsykologi ja Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen erityisopettajat. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat ohjasivat ryhmiä. Tutkimukseen osallistuneiden lasten lukivalmiustaitojen kehittymistä arvioitiin esikouluvuoden aikana kolme kertaa Lukivan kirjaintuntemustehtävällä sekä Sanat Paloiksi –arviointimenetelmällä, jolla arvioitiin lapsen taitoja fonologisen prosessoinnin eri osa-alueilla.
Tutkimuksessa todettiin lasten hyötyneen lukivalmiusinterventioryhmiin osallistumisesta. Lasten kirjaintuntemus kehittyi intervention aikana nopeammin verrattuna toisena ajankohtana toteutettuun interventioryhmään, sekä tavanomaisesti kehittyvien lasten vertailuryhmään. Myös fonologisissa taidoissa oli nähtävissä edistymistä intervention aikana. Tämän tutkimuksen perusteella lapset, joiden lukivalmiustaidoissa esikouluiässä on havaittavissa pulmia, hyötyvät järjestelmällisestä lukivalmiustaitojen harjoittelemisesta ESKO Siili -ryhmissä.