Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ESKO Siili –ryhmien vaikuttavuus esikouluikäisten lasten lukivalmiuksien kehitykseen

Luume, Matti (2020)

 
Avaa tiedosto
LuumeMatti.pdf (759.5Kt)
Lataukset: 



Luume, Matti
2020

Psykologian maisteriohjelma - Master's Programme in Psychology
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-08
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003252868
Tiivistelmä
Lukivaikeudet ovat ongelmia lukemisen ja kirjoittamisen oppimisessa ja hallinnassa ja ne vaikuttavat laajasti lapsen kaikkeen oppimiseen. Usein lukivaikeuksien taustalla ovat ongelmat lukivalmiuksissa, eli lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen kannalta tärkeissä taidoissa. Tampereen kaupungissa toteutetussa lukivalmiusinterventiossa, ESKO Siili -ryhmissä, tuettiin esikouluikäisiä lapsia, jotka tarvitsivat lukivalmiuksiensa vahvistamista. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ESKO Siili -ryhmien vaikuttavuutta lasten lukivalmiustaitojen kehitykseen erityisesti kirjaintuntemuksen ja fonologisten taitojen osalta.
Tutkimukseen osallistui 147 tamperelaista esikouluikäistä lasta. Lapset arvioitiin Lukiva-arviointimenetelmällä, jonka perusteella 92 lasta osallistui lukivalmiuksia vahvistaviin ryhmiin. Ryhmiä toteutettiin kahtena ajankohtana esikouluvuoden keväällä. Alkukeväästä ryhmiin osallistuneista lapsista muodostettiin interventioryhmä A ja loppukeväästä ryhmiin osallistuneista lapsista odottava vertailuryhmä B. 55 lasta muodosti lukivalmiuksiltaan tavanomaisesti kehittyvien vertailuryhmän C. Ryhmien keskeisinä tavoitteina oli lukemisen taustavalmiuksien vahvistaminen ja motivaation herättäminen kirjaimiin ja lukemiseen. Ryhmien sisällön ja toteutuksen olivat suunnitelleet yhteistyössä Tampereen kaupungin lasten neuropsykologi ja Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen erityisopettajat. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat ohjasivat ryhmiä. Tutkimukseen osallistuneiden lasten lukivalmiustaitojen kehittymistä arvioitiin esikouluvuoden aikana kolme kertaa Lukivan kirjaintuntemustehtävällä sekä Sanat Paloiksi –arviointimenetelmällä, jolla arvioitiin lapsen taitoja fonologisen prosessoinnin eri osa-alueilla.
Tutkimuksessa todettiin lasten hyötyneen lukivalmiusinterventioryhmiin osallistumisesta. Lasten kirjaintuntemus kehittyi intervention aikana nopeammin verrattuna toisena ajankohtana toteutettuun interventioryhmään, sekä tavanomaisesti kehittyvien lasten vertailuryhmään. Myös fonologisissa taidoissa oli nähtävissä edistymistä intervention aikana. Tämän tutkimuksen perusteella lapset, joiden lukivalmiustaidoissa esikouluiässä on havaittavissa pulmia, hyötyvät järjestelmällisestä lukivalmiustaitojen harjoittelemisesta ESKO Siili -ryhmissä.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36421]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste