Mobiilisovelluksen termien käytettävyys
Köliö, Minna-Maaria (2020)
Köliö, Minna-Maaria
2020
Suomen kielen tutkinto-ohjelma, filosofian maisterin tutkinto - Degree Programme in Finnish Language, Master of Arts
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-02-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003242862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003242862
Tiivistelmä
Käsittelen tutkielmassani mobiilisovelluksen termien käytettävyyttä. Tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa mobiilisovelluksen terminologisesta käytettävyydestä tapaustutkimuksen avulla. Tutkimuskysymyksinäni on, kuinka mobiilisovelluksen käyttäjät arvioivat tutkimuskohteena olevien termien käytettävyyttä ja kuinka mobiilisovelluksen käyttäjien tulkinnat termeinä käytettyjen sanojen merkityksistä vastaavat sanojen sanakirjamerkitystä. Lisäksi tutkimukseni pyrkii saamaan tietoa siitä, kuinka käyttäjien arviot termeistä ja tulkinnat sanojen merkityksistä suhteutuvat sanastotyöhön ja hyvän termin kriteereihin. Tutkimus nojaa terminologisen käytettävyyden periaatteisiin, käytettävyystutkimukseen ja sanastotyöhön.
Tutkimuksen empiirisenä tutkimuskohteena on Huoleti-mobiilisovellus. Tutkimusaineisto on kerätty Huoleti-mobiilisovelluksen käyttäjiltä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 13 mobiilisovelluksen käyttäjää. Vastaajien joukossa oli sekä juuri sovelluksen käytön aloittaneita vastaajia että sovellusta jo pidempään käyttäneitä vastaajia. Kyselylomakkeessa vastaajia pyydettiin arvioimaan 13 termiä Likert-asteikollisten väittämien avulla. Väittämät perustuivat terminologisen käytettävyyden periaatteisiin. Lisäksi kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä, joissa vastaajaa pyydettiin tulkitsemaan terminä käytettyä sanaa muussa käytössä kuin sovelluksessa. Aineisto on pieni, mutta avoimiin kysymyksiin saadut vastaukset runsaita.
Aineisto analysoitiin sekä määrällisesti että laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus osoittaa, että arviot Huoleti-mobiilisovelluksen eri termien käytettävyydestä vaihtelevat. Analyysista selviää, että terminologisen käytettävyyden periaatteet toteutuvat eri termien kohdalla eri tavoin ja myös saman terminologisen periaatteen sisällä on vaihtelua siinä, kuinka hyvin tietyn osa-alueen koetaan toteutuvan arvioitavana olleessa termissä. Tutkimuksen perusteella ajallisella kokemuksella sovelluksen käytöstä näyttää olevan vaikutusta siihen, kuinka käytettäviksi termit arvioidaan. Sovellusta yli kolme kuukautta käyttäneet vastaajat kokevat sovelluksen termien käytettävyyden paremmaksi kuin sovellusta vähemmän aikaa käyttäneet vastaajat. Tutkimus antaa alustavia viitteitä myös siitä, että käyttöohjeet lukeneet käyttäjät arvioivat sovelluksen termien käytettävyyden paremmaksi kuin ne, jotka eivät ole tutustuneet sovelluksen käyttöohjeisiin. Laadullinen analyysi osoitti, että vastaajien tulkinnat sanojen merkityksistä vaihtelevat paljon. Vastaajat myös tulkitsivat joitain sanoja sanakirjamerkityksestä poikkeavalla tavalla ja liittivät sanoihin paljon yksityiskohtaisia merkitysvivahteita. Tutkimus viittaa myös siihen, että mobiilisovelluksessa termit, jotka ovat uudissanoja, koetaan käytettävyydeltään paremmaksi kuin termitetyt yleiskielen sanat.
Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että kaikkien terminologisen käytettävyyden periaatteiden noudattaminen käyttäjäkuntaa palvelevalla tavalla on sovelluksen suunnittelussa haastavaa. Samalla tutkimus myös tukee käsitystä termien käytettävyyden merkityksellisyydestä. Tutkimuksen tulokset kertovat ennen kaikkea siitä, että mobiilisovelluksen termien valinnassa on aiheellista kuulla ja ottaa huomioon käyttäjien näkökulma.
Tutkimuksen empiirisenä tutkimuskohteena on Huoleti-mobiilisovellus. Tutkimusaineisto on kerätty Huoleti-mobiilisovelluksen käyttäjiltä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 13 mobiilisovelluksen käyttäjää. Vastaajien joukossa oli sekä juuri sovelluksen käytön aloittaneita vastaajia että sovellusta jo pidempään käyttäneitä vastaajia. Kyselylomakkeessa vastaajia pyydettiin arvioimaan 13 termiä Likert-asteikollisten väittämien avulla. Väittämät perustuivat terminologisen käytettävyyden periaatteisiin. Lisäksi kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä, joissa vastaajaa pyydettiin tulkitsemaan terminä käytettyä sanaa muussa käytössä kuin sovelluksessa. Aineisto on pieni, mutta avoimiin kysymyksiin saadut vastaukset runsaita.
Aineisto analysoitiin sekä määrällisesti että laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus osoittaa, että arviot Huoleti-mobiilisovelluksen eri termien käytettävyydestä vaihtelevat. Analyysista selviää, että terminologisen käytettävyyden periaatteet toteutuvat eri termien kohdalla eri tavoin ja myös saman terminologisen periaatteen sisällä on vaihtelua siinä, kuinka hyvin tietyn osa-alueen koetaan toteutuvan arvioitavana olleessa termissä. Tutkimuksen perusteella ajallisella kokemuksella sovelluksen käytöstä näyttää olevan vaikutusta siihen, kuinka käytettäviksi termit arvioidaan. Sovellusta yli kolme kuukautta käyttäneet vastaajat kokevat sovelluksen termien käytettävyyden paremmaksi kuin sovellusta vähemmän aikaa käyttäneet vastaajat. Tutkimus antaa alustavia viitteitä myös siitä, että käyttöohjeet lukeneet käyttäjät arvioivat sovelluksen termien käytettävyyden paremmaksi kuin ne, jotka eivät ole tutustuneet sovelluksen käyttöohjeisiin. Laadullinen analyysi osoitti, että vastaajien tulkinnat sanojen merkityksistä vaihtelevat paljon. Vastaajat myös tulkitsivat joitain sanoja sanakirjamerkityksestä poikkeavalla tavalla ja liittivät sanoihin paljon yksityiskohtaisia merkitysvivahteita. Tutkimus viittaa myös siihen, että mobiilisovelluksessa termit, jotka ovat uudissanoja, koetaan käytettävyydeltään paremmaksi kuin termitetyt yleiskielen sanat.
Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että kaikkien terminologisen käytettävyyden periaatteiden noudattaminen käyttäjäkuntaa palvelevalla tavalla on sovelluksen suunnittelussa haastavaa. Samalla tutkimus myös tukee käsitystä termien käytettävyyden merkityksellisyydestä. Tutkimuksen tulokset kertovat ennen kaikkea siitä, että mobiilisovelluksen termien valinnassa on aiheellista kuulla ja ottaa huomioon käyttäjien näkökulma.