Monitiiminen järjestelmä ja ketterät toimintamenetelmät: Case-analyysi tiimienvälisestä tiedonkulusta ja koordinoinnista
Ala-Kantti, Mira (2020)
Ala-Kantti, Mira
2020
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-03-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003202773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003202773
Tiivistelmä
Globalisaatio ja teknologian kehittyminen muovaavat jatkuvasti maailmaa, jossa
elämme ja nopeuttavat trendien ja tiedon leviämistä. Tämä kehitys on aikaansaanut
myös liike-elämän toimijoiden keskuudessa lisääntyvän paineen kehittää
kykeneväisyyksiä, joilla vastata toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin ketterästi
ja nopeasti. Asiantuntijatiimeissä toimiminen nähdään yhtenä vastauksena, jolla
toimintaa voidaan ohjata hierarkkista johtajuutta joustavammin. Laajamittaiset
projektit ja tuotteet vaativat kuitenkin usein enemmän kuin yhden tiimin työpanosta,
jolloin useamman tiimin yhteistoiminta muodostaa monitiimisiä järjestelmiä. Tällöin
tiimien on koordinoitava sisäisen toimintaprosessinsa lisäksi yhteistyötä muiden tiimien
kanssa. Tämä tutkimus kuvailee ja jäsentää monitiimisten järjestelmien toimintaa
erityisesti tiimienvälisen tiedonkulun ja toiminnan koordinoinnin näkökulmasta.
Tutkimuksen teoreettinen ymmärrys pohjautuu monitiimisiä järjestelmiä koskevaan
kirjallisuuteen sekä ohjelmistoalan kirjallisuudessa esille nouseviin toiminnan
organisoimisen prosesseihin. Katsaus olemassa olevaan kirjallisuuteen tunnistaa
monitiimisen järjestelmän rakenteesta kumpuavia haasteita, tiimienväliseen
tiedonkulkuun vaikuttavia seikkoja sekä pohtii monitiimisen järjestelmän hierarkkista
rakennetta. Teoreettisesta katsauksesta saatua ymmärrystä syvennetään empiirisen
tutkimuksen keinoin, joka on luonteeltaan laadullinen. Tutkimus on toteutettu
tapaustutkimuksen menetelmällä ja aineisto kerätty sekä strukturoitujen että
teemahaastattelujen kautta. Tutkimuksen analysoinnissa on käytetty teemojen avulla
aineiston jaottelua ja vertailua.
Tutkimus tunnistaa yhtenäiset tavoitteet, prioriteetit ja työprosessit erityisen
merkittäväksi tekijäksi monitiimisen järjestelmän tiedonkulussa ja koordinoinnissa.
Tämän löydöksen lisäksi tutkimus esittää järjestelmän toiminnan kannalta suotuisaksi
rakenteen, jossa tiimienvälistä toimintaa koordinoi muita tiimiä hierarkkisesti ylempänä
oleva johtotiimi. Tutkimuksen johtopäätökset syventävät olemassa olevaa ymmärrystä
monitiimisten järjestelmien toimintaan esittäen erityisesti yhteisten tavoitteiden ja
läpinäkyvien prioriteettien olevan avainroolissa toiminnan onnistumisen kannalta.
Tutkimus tarjoaa myös näkökulman monitiimisessä järjestelmässä toimivan johtotiimin
rooliin, joka tunnistetaan myös aiemmassa kirjallisuudessa alitutkituksi aiheeksi.
elämme ja nopeuttavat trendien ja tiedon leviämistä. Tämä kehitys on aikaansaanut
myös liike-elämän toimijoiden keskuudessa lisääntyvän paineen kehittää
kykeneväisyyksiä, joilla vastata toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin ketterästi
ja nopeasti. Asiantuntijatiimeissä toimiminen nähdään yhtenä vastauksena, jolla
toimintaa voidaan ohjata hierarkkista johtajuutta joustavammin. Laajamittaiset
projektit ja tuotteet vaativat kuitenkin usein enemmän kuin yhden tiimin työpanosta,
jolloin useamman tiimin yhteistoiminta muodostaa monitiimisiä järjestelmiä. Tällöin
tiimien on koordinoitava sisäisen toimintaprosessinsa lisäksi yhteistyötä muiden tiimien
kanssa. Tämä tutkimus kuvailee ja jäsentää monitiimisten järjestelmien toimintaa
erityisesti tiimienvälisen tiedonkulun ja toiminnan koordinoinnin näkökulmasta.
Tutkimuksen teoreettinen ymmärrys pohjautuu monitiimisiä järjestelmiä koskevaan
kirjallisuuteen sekä ohjelmistoalan kirjallisuudessa esille nouseviin toiminnan
organisoimisen prosesseihin. Katsaus olemassa olevaan kirjallisuuteen tunnistaa
monitiimisen järjestelmän rakenteesta kumpuavia haasteita, tiimienväliseen
tiedonkulkuun vaikuttavia seikkoja sekä pohtii monitiimisen järjestelmän hierarkkista
rakennetta. Teoreettisesta katsauksesta saatua ymmärrystä syvennetään empiirisen
tutkimuksen keinoin, joka on luonteeltaan laadullinen. Tutkimus on toteutettu
tapaustutkimuksen menetelmällä ja aineisto kerätty sekä strukturoitujen että
teemahaastattelujen kautta. Tutkimuksen analysoinnissa on käytetty teemojen avulla
aineiston jaottelua ja vertailua.
Tutkimus tunnistaa yhtenäiset tavoitteet, prioriteetit ja työprosessit erityisen
merkittäväksi tekijäksi monitiimisen järjestelmän tiedonkulussa ja koordinoinnissa.
Tämän löydöksen lisäksi tutkimus esittää järjestelmän toiminnan kannalta suotuisaksi
rakenteen, jossa tiimienvälistä toimintaa koordinoi muita tiimiä hierarkkisesti ylempänä
oleva johtotiimi. Tutkimuksen johtopäätökset syventävät olemassa olevaa ymmärrystä
monitiimisten järjestelmien toimintaan esittäen erityisesti yhteisten tavoitteiden ja
läpinäkyvien prioriteettien olevan avainroolissa toiminnan onnistumisen kannalta.
Tutkimus tarjoaa myös näkökulman monitiimisessä järjestelmässä toimivan johtotiimin
rooliin, joka tunnistetaan myös aiemmassa kirjallisuudessa alitutkituksi aiheeksi.