Taksimarkkinoiden deregulaatio: Sudenkuoppia ja onnistumisen edellytyksiä
Kankaanranta, Ida (2020)
Kankaanranta, Ida
2020
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003192752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003192752
Tiivistelmä
Suomen taksimarkkinoiden sääntelyä purettiin vuonna 2018 uuden liikennepalvelulain myötä taksimarkkinoiden toiminnan parantamiseksi. Tavoitteena olivat muun muassa alhaisemmat hinnat ja laajempi palvelutarjonta. Taksimarkkinoiden sääntelyä on ennen Suomea purettu useissa maissa, ja tässä tutkimuksessa analysoidaan Yhdysvalloista, Kanadasta, Uudesta-Seelannista, Ruotsista, Irlannista, Alankomaista ja Italiasta saatuja empiirisiä tutkimustuloksia sekä esitellään tähän mennessä Suomessa havaittuja uudistuksen vaikutuksia.
Uudistusten seurauksena hinnat nousivat Yhdysvalloissa, Kanadassa, Ruotsissa ja Alankomaissa merkittävästi. Suomessa havainnot ovat samansuuntaisia. Vain Uudessa-Seelannissa ja Irlannissa hinnat pysyivät paikallaan tai laskivat reaalisesti, mutta näissä maissa kysyntä oli ennen uudistusta huomattavasti suurempaa kuin tarjonta. Taksien määrä lisääntyi kaikissa tutkituissa maissa merkittävästi, mutta palveluiden saatavuus tai laatu eivät välttämättä parantuneet, ja erityisesti harvaan asutuilla alueilla palveluiden saatavuus saattoi jopa heikentyä. Alankomaissa raportoitiin myös merkittävää palveluiden laadun rapautumista. Taustalla vaikuttivat muun muassa taksimarkkinoiden rakenne ennen uudistusta sekä se, millaiset taksipalvelut dominoivat markkinoita. Myös markkinoiden tehokkuuden raportoitiin heikentyneen ja kuljettajien tulojen pudonneen lähes kaikissa tutkituissa maissa. Poikkeuksina olivat jälleen Irlanti ja Uusi-Seelanti, joissa kysyntä riitti uudistuksen jälkeenkin kattamaan kasvaneen tarjonnan, eivätkä havaitut vaikutukset olleet siksi yhtä dramaattisia. Uudistukset vaikuttivat myös taksialan palkkauskäytäntöihin, ja esimerkiksi Ruotsissa ja Yhdysvalloissa palkkaus muuttui provisiopohjaiseksi, mikä siirsi uudistuksen aiheuttaman tulojen laskun kuljettajien kannettavaksi.
Uudistusten seurauksena hinnat nousivat Yhdysvalloissa, Kanadassa, Ruotsissa ja Alankomaissa merkittävästi. Suomessa havainnot ovat samansuuntaisia. Vain Uudessa-Seelannissa ja Irlannissa hinnat pysyivät paikallaan tai laskivat reaalisesti, mutta näissä maissa kysyntä oli ennen uudistusta huomattavasti suurempaa kuin tarjonta. Taksien määrä lisääntyi kaikissa tutkituissa maissa merkittävästi, mutta palveluiden saatavuus tai laatu eivät välttämättä parantuneet, ja erityisesti harvaan asutuilla alueilla palveluiden saatavuus saattoi jopa heikentyä. Alankomaissa raportoitiin myös merkittävää palveluiden laadun rapautumista. Taustalla vaikuttivat muun muassa taksimarkkinoiden rakenne ennen uudistusta sekä se, millaiset taksipalvelut dominoivat markkinoita. Myös markkinoiden tehokkuuden raportoitiin heikentyneen ja kuljettajien tulojen pudonneen lähes kaikissa tutkituissa maissa. Poikkeuksina olivat jälleen Irlanti ja Uusi-Seelanti, joissa kysyntä riitti uudistuksen jälkeenkin kattamaan kasvaneen tarjonnan, eivätkä havaitut vaikutukset olleet siksi yhtä dramaattisia. Uudistukset vaikuttivat myös taksialan palkkauskäytäntöihin, ja esimerkiksi Ruotsissa ja Yhdysvalloissa palkkaus muuttui provisiopohjaiseksi, mikä siirsi uudistuksen aiheuttaman tulojen laskun kuljettajien kannettavaksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]