Hypoksia hangover: Lentokyky normobaarisen hypoksia-altistuksen jälkeen Hawk-simulaattorissa
Varis, Nikke (2020)
Varis, Nikke
2020
Lääketieteen lisensiaatin tutkinto - Licentiate of Medicine
Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunta - Faculty of Medicine and Health Technology
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-11-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202002162111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202002162111
Tiivistelmä
Hapenpuutteesta johtuvien onnettomuuksien määrä on ollut nousussa sotilasilmailussa. Tapaukset ovat johtuneet pääosin ongelmista happilaitejärjestelmissä tai paineistuksessa. Normobaarista hypoksiakoulutusta on järjestetty lentosimulaattorissa Ilmavoimien toimesta vuodesta 2008 lähtien. Koulutus auttaa lentäjiä tunnistamaan yksilölliset hapenpuuteoireensa sekä kertaamaan hätätoimenpiteitä realistisessa ohjaamossa. Tutkittavat (n=16) suorittivat Hawk-simulaattorissa kolme lentotehtävää hypoksia-altistuksella sekä paluulennon takaisin kentälle. Kesken lentotehtävän hengitysilma vaihdettiin lentäjien tietämättä vähähappiseen seokseen ja heidän tehtävänä oli tunnistaa hypoksiaoireet. Ensimmäisessä altistuksessa käytettiin 8 % happiseosta, toisessa 7 % ja kolmannessa 6 %. Paluulennon aikana lennonopettaja arvioi tutkittavien lentokykyä asteikolla 1-5 arvioidakseen hapenpuutteen vaikutuksen. Lentäjät suorittivat lisäksi kontrollilennon samoilla tehtävillä ilman hypoksia-altistusta.
Lentokyky heikkeni hypoksia-altistuksen jälkeen merkittävästi 4,81:stä 3,63:een. Osa lentäjistä raportoi väsymystä, päänsärkyä, muistiongelmia sekä kognitiivista heikentymistä jopa 12 tuntia altistuksen jälkeen.
Hypoksialla on heikentävä vaikutus lentokykyyn paluulennon aikana, vaikka tunnistaessa oireet vaihdettaisiin 100 % happiseos päälle. Hypoksiakoulutus tarjoaa lentäjille mahdollisuuden tunnistaa ”hypoksia hangover” vaikutuksen lentokykyihinsä. The incidence of hypoxia-like symptoms in military aviators is on the rise. Cases can be related to On-Board Oxygen Generating System (OBOGS) malfunction, air contamination, loss of cabin pressurization, hyperventilation, or a combination of these issues simultaneously. Normobaric hypoxia training in tactical fighter simulations has been conducted in the Finnish Air Force since 2008. This training helps aviators to recognize their individual hypoxia symptoms and refreshes hypoxia emergency procedures in a realistic cockpit. A flight mission included three set-ups and a return to base (RTB) after the third set-up. In tactical Hawk simulator different concentrations of oxygen were used (8%, 7%, and 6% oxygen in nitrogen) to create normobaric hypoxia exposures. During the RTB, the flight instructor evaluated the subjects’ flight performance (n=16) in order to estimate cognitive functions after hypoxia. A control flight was evaluated before or after the flight with normobaric hypoxia exposure. Instrumental flight rule performance during RTB decreased significantly from 4.81 to 3.63 after normobaric hypoxia and emergency procedures. Some pilots reported fatigue, headache, memory problems, and cognitive impairment as adverse effects up to 12 hours after normobaric hypoxia training. Hypoxia has a significant effect on flight performance during RTB, even 10 minutes after hypoxia emergency procedures. Since 100% oxygen was used as emergency oxygen, as in a real aircraft, the oxygen paradox may decrease flight performance. Hypoxia training in tactical fighter simulations provides an opportunity for pilots to also understand the effects of the “hypoxia hangover” on their flight performance.
Lentokyky heikkeni hypoksia-altistuksen jälkeen merkittävästi 4,81:stä 3,63:een. Osa lentäjistä raportoi väsymystä, päänsärkyä, muistiongelmia sekä kognitiivista heikentymistä jopa 12 tuntia altistuksen jälkeen.
Hypoksialla on heikentävä vaikutus lentokykyyn paluulennon aikana, vaikka tunnistaessa oireet vaihdettaisiin 100 % happiseos päälle. Hypoksiakoulutus tarjoaa lentäjille mahdollisuuden tunnistaa ”hypoksia hangover” vaikutuksen lentokykyihinsä.