Erityislasten huoltajien kokemuksia erityisluokkasiirroista
Alanko, Elli (2020)
Alanko, Elli
2020
Luokanopettaja, kasvatustieteen maisterin tutkinto - Teacher Education, Master of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-03-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003102644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003102644
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia erityislasten huoltajilla on erityisluokkasiirroista. Näiden kokemusten pohjalta huomio kiinnittyi erityisesti koulun henkilökunnan toimintaan erityisluokkasiirtojen aikana, tästä toiminnasta syntyneisiin huoltajien kokemuksiin, sekä näiden kokemusten pohjalta ilmenneeseen huoltajien toimintaan erityisluokkasiirtojen aikana. Lisäksi huoltajien kokemukset toivat esille niitä merkityksiä, joita erityisluokkasiirto oli luonut heidän oman lapsensa kohdalla.
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2019 kerronnallisten haastatteluiden ja kirjallisesti tuotettujen siirtymäkertomusten avulla. Tutkimukseen osallistui kahdeksan erityislapsen huoltajaa, joista kuusi kertoi kokemuksistaan haastattelun, ja kaksi kirjallisen siirtymäkertomuksen muodossa. Tutkimusaineisto analysoitiin temaattisen narratiivisen analyysin avulla, jonka avulla huomioitiin aineiston kokemukselliset ja narratiiviset piirteet.
Tutkimustulokset osoittivat koulun toiminnan selkeän vaikutuksen huoltajien erityisluokkasiirroista muodostuneisiin kokemuksiin, ja huoltajien omaan toimintaan siirtoprosessien aikana. Koulun henkilökunnan toimiessa aktiivisesti lapsen tarpeet ja huoltajien mielipiteet huomioiden, huoltajille muodostui positiivisia kokemuksia erityisluokkasiirroista, eivätkä he kokeneet tarvetta ottaa pakollista paperityötä enempää osaa erityisluokkasiirtoprosessiin. Jos taas koulu teki huoltajien kokemuksen mukaan päätöksiä ilman, että huoltajat tulivat kuulluiksi ja lapsen tarpeet huomioiduiksi, kokivat huoltajat painetta osallistua aktiivisesti erityisluokkasiirtoon myönteisen lopputuloksen varmistamiseksi.
Merkittävä havainto, jonka tutkimustulokset toivat esille, liittyy erityisluokkasiirron merkitykseen lapsen elämässä. Suurin osa huoltajista koki, että erityisluokkasiirto muodostui positiivisesti merkitykselliseksi lapsen elämässä muun muassa lasta itseään koskevien positiivisten kokemusten lisääntymisen myötä. Osa huoltajista kuitenkin koki, että opiskelu erityisluokalla vaikutti lapsen itsetuntoon negatiivisesti, jolloin taustalla olivat yleensä erityisluokkasiirtoa koskevat erimielisyydet koulun kanssa.
Tutkimustulokset osoittivat, että kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön tulee kiinnittää aikaisempaa enemmän huomiota, kun kyseessä on erityislasten koulunkäynti. Jotta lapsen asema tulisi huomioiduksi, tulee koulun hyödyntää huoltajien tietoa lapsesta ja ottaa heidät vahvemmin osallisiksi päätöksentekoon.
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2019 kerronnallisten haastatteluiden ja kirjallisesti tuotettujen siirtymäkertomusten avulla. Tutkimukseen osallistui kahdeksan erityislapsen huoltajaa, joista kuusi kertoi kokemuksistaan haastattelun, ja kaksi kirjallisen siirtymäkertomuksen muodossa. Tutkimusaineisto analysoitiin temaattisen narratiivisen analyysin avulla, jonka avulla huomioitiin aineiston kokemukselliset ja narratiiviset piirteet.
Tutkimustulokset osoittivat koulun toiminnan selkeän vaikutuksen huoltajien erityisluokkasiirroista muodostuneisiin kokemuksiin, ja huoltajien omaan toimintaan siirtoprosessien aikana. Koulun henkilökunnan toimiessa aktiivisesti lapsen tarpeet ja huoltajien mielipiteet huomioiden, huoltajille muodostui positiivisia kokemuksia erityisluokkasiirroista, eivätkä he kokeneet tarvetta ottaa pakollista paperityötä enempää osaa erityisluokkasiirtoprosessiin. Jos taas koulu teki huoltajien kokemuksen mukaan päätöksiä ilman, että huoltajat tulivat kuulluiksi ja lapsen tarpeet huomioiduiksi, kokivat huoltajat painetta osallistua aktiivisesti erityisluokkasiirtoon myönteisen lopputuloksen varmistamiseksi.
Merkittävä havainto, jonka tutkimustulokset toivat esille, liittyy erityisluokkasiirron merkitykseen lapsen elämässä. Suurin osa huoltajista koki, että erityisluokkasiirto muodostui positiivisesti merkitykselliseksi lapsen elämässä muun muassa lasta itseään koskevien positiivisten kokemusten lisääntymisen myötä. Osa huoltajista kuitenkin koki, että opiskelu erityisluokalla vaikutti lapsen itsetuntoon negatiivisesti, jolloin taustalla olivat yleensä erityisluokkasiirtoa koskevat erimielisyydet koulun kanssa.
Tutkimustulokset osoittivat, että kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön tulee kiinnittää aikaisempaa enemmän huomiota, kun kyseessä on erityislasten koulunkäynti. Jotta lapsen asema tulisi huomioiduksi, tulee koulun hyödyntää huoltajien tietoa lapsesta ja ottaa heidät vahvemmin osallisiksi päätöksentekoon.