Customer Involvement in Industrial Service Portfolio Development
Jähi, Markus (2020)
Jähi, Markus
Tampere University
2020
Teknis-taloudellinen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Business and Technology Management
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2020-03-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1503-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1503-0
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen päätavoitteena on tuottaa uutta ymmärrystä siitä, miten teolliset palveluntarjoajat voivat hyötyä asiakkaiden osallistamisesta kehittäessään palveluportfoliotaan. Tutkimus keskittyy teollisten yritysten koko palvelutarjoomaan (portfolio) yksittäisten palvelujen sijaan. Vaikka asiakkaiden osallistaminen yksittäisten palvelujen kehittämisessä onkin melko hyvin tunnettu ilmiö, ei ole selvää, miten asiakkaiden osallistaminen voi hyödyttää yrityksen koko tarjooman kehittämistä, joka on strategisempi ja monitahoisempi asia. Etenkään sitä, miten asiakkaiden osallistaminen voi edistää nykyaikaisten teollisten yritysten tapoja kehittää palvelutarjoomiaan, ei ymmärretä vielä hyvin. Teollisessa kontekstissa tarjoomatason tarkastelu on erityisen tärkeä, sillä yritykset eivät ainoastaan kehitä yksittäisiä palveluja vaan myöskin palvelupohjaisia kasvustrategioita ja liiketoimintamalleja asiakkaidensa kanssa. Teoreettisesti tutkimus asemoituu osittain päällekkäisten tutkimusalueiden, palvelupohjaisen kasvun (servitisaatio), uusien palvelujen kehittämisen ja asiakkaiden osallistamisen leikkauskohtaan.
Tämän tutkimuksen keskiössä on neljä yleistä tarjoomakehittämisen tapaa, joilla teolliset palveluntarjoajat voivat kehittää palveluportfoliotaan: 1) peruspalvelutarjooman parantaminen, 2) asiakaspalveluelementtien edistäminen, 3) kokonaisvaltaisempien tarjoomien kehittäminen ja 4) tarjoomien laajentaminen kehittyneillä palveluilla. Tutkimus keskittyy siihen, miten erilaisia asiakasosallistamisen muotoja voidaan soveltaa näihin tarjoomakehittämisen tapoihin. Tutkimus tarkastelee asiakkaiden osallistamista yritystenvälisten palvelujen (business-to-business -palvelut) puitteissa. Yritystenväliset palvelut ovat palveluja, jotka auttavat toisia organisaatioita saavuttamaan omia tavoitteitaan. Teollisessa kontekstissa yritysten tarjoomat käsittävät tyypillisesti laajan valikoiman erilaisia teollisia palveluja peruskunnossapidosta sekä -logistiikasta aina kehittyneisiin tietopohjaisiin palveluihin sekä konsultointiin. Teolliset yritykset myös kokoavat palveluja yhteen muodostaakseen laajempia palvelupaketteja ja ratkaisuja.
Tutkimus toteutettiin laadullisena monitapaustutkimuksena. Tutkimuksen
tulokset pohjautuvat kolmen tapauksen – SCALE, DEVICE ja FLOW – tarkasteluun, joista kuhunkin sisältyi palveluja tarjoava keskusyritys ja sen 6–7 yritysasiakasta. kaikki keskusyritykset olivat teollisia palveluntarjoajia, jotka tarjoavat laajan valikoiman erilaisia teollisia palveluja. Osallistuneet asiakasyritykset edustivat eri teollisuudenaloja kuten valmistavaa teollisuutta, energia-alaa sekä raskasta teollisuutta. Tutkimuksen pääaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla syvähaastatteluilla.
Tutkimus osoittaa, että teolliset palveluntarjoajat voivat hyödyntää asiakkaiden osallistamista erilaisin tavoin kaikissa neljässä tarkastellussa tarjoomakehittämisen tavassa. Asiakkaiden osallistaminen voi tuottaa arvokasta tietoa eri asioihin kuten asiakaspalveluelementteihin ja -rajapintoihin, palvelujen paketointiin ja standardointiin, yritystenväliseen yhteistyöhön ja kehittämiskumppanuuksiin sekä olemassa oleviin palveluihin liittyen. Näistä erityisesti kolme ensiksi mainittua ovat saaneet vain vähäistä huomioita aikaisemmassa tutkimuksessa. Palvelupohjaiseen kasvuun liittyen tutkimus tarjoaa uutta tietoa osoittamalla, että asiakkaat voivat myötävaikuttaa yritysten palvelutransitioiden, kehityskaarien ja tarjoomaulottuvuuksien määrittelyyn. Lisäksi palvelustrategia vaikuttaa siihen, miten erilaiset yritykset soveltavat asiakkaiden osallistamista. Uusien palvelujen kehittämiseen ja asiakkaiden osallistamiseen liittyvään kirjallisuuteen tutkimus tuo uutta tietoa havainnollistamalla asiakkaista lähtöisin olevan tiedon strategista luonnetta. Asiakkaiden osallistamisella voidaan vaikuttaa tärkeisiin innovaatioulottuvuuksiin kuten asiakasrajapintoihin ja palvelujärjestelmään ja että tällainen tieto voi jäädä hyödyntämättä, mikäli asiakkaiden osallistamisessa keskitytään vahvasti vain yksittäisiin palveluihin. Hyödyntääkseen täysimääräisesti asiakkaiden osallistamista, teollisten palveluyritysten tulee lisäksi tarjoomakehittämisessä hyödyntää monipuolisia asiakasosallistamisen muotoja sekä eksploratiivisesti että eksploitatiivisesti. Teollisia palveluja tarjoaville yrityksille tutkimus tarjoaa uutta tietoa ja suosituksia siitä, miten ne voivat osallistaa asiakkaita palveluportfolion kehittämiseen osana palvelupohjaisten kasvustrategioiden toteutusta.
Tämän tutkimuksen keskiössä on neljä yleistä tarjoomakehittämisen tapaa, joilla teolliset palveluntarjoajat voivat kehittää palveluportfoliotaan: 1) peruspalvelutarjooman parantaminen, 2) asiakaspalveluelementtien edistäminen, 3) kokonaisvaltaisempien tarjoomien kehittäminen ja 4) tarjoomien laajentaminen kehittyneillä palveluilla. Tutkimus keskittyy siihen, miten erilaisia asiakasosallistamisen muotoja voidaan soveltaa näihin tarjoomakehittämisen tapoihin. Tutkimus tarkastelee asiakkaiden osallistamista yritystenvälisten palvelujen (business-to-business -palvelut) puitteissa. Yritystenväliset palvelut ovat palveluja, jotka auttavat toisia organisaatioita saavuttamaan omia tavoitteitaan. Teollisessa kontekstissa yritysten tarjoomat käsittävät tyypillisesti laajan valikoiman erilaisia teollisia palveluja peruskunnossapidosta sekä -logistiikasta aina kehittyneisiin tietopohjaisiin palveluihin sekä konsultointiin. Teolliset yritykset myös kokoavat palveluja yhteen muodostaakseen laajempia palvelupaketteja ja ratkaisuja.
Tutkimus toteutettiin laadullisena monitapaustutkimuksena. Tutkimuksen
tulokset pohjautuvat kolmen tapauksen – SCALE, DEVICE ja FLOW – tarkasteluun, joista kuhunkin sisältyi palveluja tarjoava keskusyritys ja sen 6–7 yritysasiakasta. kaikki keskusyritykset olivat teollisia palveluntarjoajia, jotka tarjoavat laajan valikoiman erilaisia teollisia palveluja. Osallistuneet asiakasyritykset edustivat eri teollisuudenaloja kuten valmistavaa teollisuutta, energia-alaa sekä raskasta teollisuutta. Tutkimuksen pääaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla syvähaastatteluilla.
Tutkimus osoittaa, että teolliset palveluntarjoajat voivat hyödyntää asiakkaiden osallistamista erilaisin tavoin kaikissa neljässä tarkastellussa tarjoomakehittämisen tavassa. Asiakkaiden osallistaminen voi tuottaa arvokasta tietoa eri asioihin kuten asiakaspalveluelementteihin ja -rajapintoihin, palvelujen paketointiin ja standardointiin, yritystenväliseen yhteistyöhön ja kehittämiskumppanuuksiin sekä olemassa oleviin palveluihin liittyen. Näistä erityisesti kolme ensiksi mainittua ovat saaneet vain vähäistä huomioita aikaisemmassa tutkimuksessa. Palvelupohjaiseen kasvuun liittyen tutkimus tarjoaa uutta tietoa osoittamalla, että asiakkaat voivat myötävaikuttaa yritysten palvelutransitioiden, kehityskaarien ja tarjoomaulottuvuuksien määrittelyyn. Lisäksi palvelustrategia vaikuttaa siihen, miten erilaiset yritykset soveltavat asiakkaiden osallistamista. Uusien palvelujen kehittämiseen ja asiakkaiden osallistamiseen liittyvään kirjallisuuteen tutkimus tuo uutta tietoa havainnollistamalla asiakkaista lähtöisin olevan tiedon strategista luonnetta. Asiakkaiden osallistamisella voidaan vaikuttaa tärkeisiin innovaatioulottuvuuksiin kuten asiakasrajapintoihin ja palvelujärjestelmään ja että tällainen tieto voi jäädä hyödyntämättä, mikäli asiakkaiden osallistamisessa keskitytään vahvasti vain yksittäisiin palveluihin. Hyödyntääkseen täysimääräisesti asiakkaiden osallistamista, teollisten palveluyritysten tulee lisäksi tarjoomakehittämisessä hyödyntää monipuolisia asiakasosallistamisen muotoja sekä eksploratiivisesti että eksploitatiivisesti. Teollisia palveluja tarjoaville yrityksille tutkimus tarjoaa uutta tietoa ja suosituksia siitä, miten ne voivat osallistaa asiakkaita palveluportfolion kehittämiseen osana palvelupohjaisten kasvustrategioiden toteutusta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4862]