Arvokas kohtaaminen: Taidemuseoiden kokemuksia peruskouluyhteistyön tilasta ja tulevaisuudesta
Lylynoja, Roosa (2020)
Lylynoja, Roosa
2020
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-03-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003032502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003032502
Tiivistelmä
Peruskoulu ja museot ovat tehneet yhteistyötä museoiden alkuajoista asti, mutta nyt painetta ja halua yhteistyölle on aikaisempaa enemmän sekä museoiden että peruskoulun puolelta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää taidemuseoiden kokemuksia ja ajatuksia peruskouluyhteistyön nykypäivän tilasta ja tulevaisuudesta.
Aineistoa tutkimukseen kerättiin haastattelemalla taidemuseoiden edustajia neljästä eri taidemuseosta Pirkanmaan alueelta. Tutkimuskysymykset ja haastattelukysymykset laadittiin mukailemaan SWOT-analyysin rakennetta. SWOT-analyysissä selvitetään tarkasteltavan asian heikkouksia, vahvuuksia, tulevaisuuden uhkia ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Aineiston analysointi tapahtui tyypittelemällä ja teemoittelemalla.
Haastattelujen sisällöt vastasivat pitkälti toisiaan ja aineisto oli yhtenäistä. Taidemuseoiden ja peruskoulun yhteistyön suurimmaksi vahvuudeksi koettiin yhteistyötilanteessa syntyvät kohtaamiset. Muita merkittäviä vahvuuksia olivat muun muassa yhteistyön kannustavat tulokset, käytännön tekijät, kuten rahoitukset, jotka mahdollistavat yhteistyön sekä tämänhetkisen koulukentän avoimuus yhteistyölle.
Heikkoudet ja uhat kietoutuivat vahvasti toisiinsa, sillä uhat liittyivät lähinnä heikkouksien vahvistumiseen tai nykyisten vahvuuksien heikentymiseen. Suurimmiksi negatiivisiksi tekijöiksi yhteistyön kannalta koettiin resurssien puute sekä kouluilla että museoilla, vuorovaikutuksen ajoittainen haastavuus ja vajavuus osapuolien välillä, suunnittelutyöhön liittyvät vaikeudet sekä koulumaailmaan liittyvät ongelmat.
Mahdollisuuksia koettiin yhteistyöllä olevan paljon. Mahdollisuudet liittyivät yhteistyön olemassa olevien vahvuuksien voimistumiseen, suunnittelu- ja kehitystyön parantumiseen, uusien yhteistyömuotojen kehittymiseen sekä ennakkoluuloisten tai negatiivisten asenteiden muuttumiseen parempaan päin.
Haastatteluja tehdessä ja aineistoa analysoidessa kävi selväksi, että taidemuseoiden käsitys, kokemukset ja asenne peruskouluyhteistyötä kohtaan ovat hyvin positiivisia. Tämä on linjassa aikaisempien tutkimustulosten kanssa. On selvää, että haasteita yhteistyöllä on jonkin verran, mutta yhteistyön eteen ollaan valmiita tekemään paljon töitä.
Aineistoa tutkimukseen kerättiin haastattelemalla taidemuseoiden edustajia neljästä eri taidemuseosta Pirkanmaan alueelta. Tutkimuskysymykset ja haastattelukysymykset laadittiin mukailemaan SWOT-analyysin rakennetta. SWOT-analyysissä selvitetään tarkasteltavan asian heikkouksia, vahvuuksia, tulevaisuuden uhkia ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Aineiston analysointi tapahtui tyypittelemällä ja teemoittelemalla.
Haastattelujen sisällöt vastasivat pitkälti toisiaan ja aineisto oli yhtenäistä. Taidemuseoiden ja peruskoulun yhteistyön suurimmaksi vahvuudeksi koettiin yhteistyötilanteessa syntyvät kohtaamiset. Muita merkittäviä vahvuuksia olivat muun muassa yhteistyön kannustavat tulokset, käytännön tekijät, kuten rahoitukset, jotka mahdollistavat yhteistyön sekä tämänhetkisen koulukentän avoimuus yhteistyölle.
Heikkoudet ja uhat kietoutuivat vahvasti toisiinsa, sillä uhat liittyivät lähinnä heikkouksien vahvistumiseen tai nykyisten vahvuuksien heikentymiseen. Suurimmiksi negatiivisiksi tekijöiksi yhteistyön kannalta koettiin resurssien puute sekä kouluilla että museoilla, vuorovaikutuksen ajoittainen haastavuus ja vajavuus osapuolien välillä, suunnittelutyöhön liittyvät vaikeudet sekä koulumaailmaan liittyvät ongelmat.
Mahdollisuuksia koettiin yhteistyöllä olevan paljon. Mahdollisuudet liittyivät yhteistyön olemassa olevien vahvuuksien voimistumiseen, suunnittelu- ja kehitystyön parantumiseen, uusien yhteistyömuotojen kehittymiseen sekä ennakkoluuloisten tai negatiivisten asenteiden muuttumiseen parempaan päin.
Haastatteluja tehdessä ja aineistoa analysoidessa kävi selväksi, että taidemuseoiden käsitys, kokemukset ja asenne peruskouluyhteistyötä kohtaan ovat hyvin positiivisia. Tämä on linjassa aikaisempien tutkimustulosten kanssa. On selvää, että haasteita yhteistyöllä on jonkin verran, mutta yhteistyön eteen ollaan valmiita tekemään paljon töitä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]