Music information modes and their situational relevance among musicians and music students
Rousi, Antti (2020)
Rousi, Antti
Tampere University
2020
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Information Studies and Interactive Media
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2020-10-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1499-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1499-6
Tiivistelmä
Musiikkiin liittyvä tietämys ei ole vain sanallista. Muusikon kehonkieltä, musiikin synnyttämää kuulokuvaa, nuotteja ja kirjoituksia musiikista voidaan kaikkia käyttää musiikillisen informaation lähteinä. Koska musiikkiin liittyvät merkkijärjestelmät eivät käänny ongelmattomasti toisiinsa, niillä voi olla erilaisia moodikohtaisia rooleja ja tulkintoja musiikillisessa viestinnässä. Tätä musiikillisen informaation erityispiirrettä ei ole riittävästi huomioitu aikaisemmassa musiikkitiedon hankinnan tutkimuksessa. Vaikka aikaisempi tutkimus osoittaa musiikkiäänitteet ja nuotit muusikoiden ja musiikin opiskelijoiden keskeisiksi tiedontarpeiksi, kysymys siitä miksi eri kohderyhmät tarvitsevat näitä musiikki-informaation moodeja on jäänyt tarkastelematta. Musiikkitiedon hankintaan kohdistuvan tutkimuksen informaatiokäsitettä tulisikin täsmentää. Musiikki-informaation eri moodit tulisi nähdä omina kokonaisuuksina, joilla on moodikohtaisia rooleja ja tulkintoja tiedonhankinnassa.
Tämä väitöstutkimus tarkastelee eri abstraktiotasoisten musiikki-informaation moodien tilannerelevanssia tiedonhankinnassa. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa kehitettiin musiikki-informaation typologia, joka määrittelee musiikkitiedon hankinnan empiirisen tarkastelun kannalta relevantit musiikkiinformaation moodit. Musiikki-informaatiotypologian toimivuutta testattiin tarkastelemalla miten määritellyt moodit ovat läsnä ammattisäveltäjän kuvauksessa omasta sävellysprosessistaan. Toisessa empiirisessä tutkimuksessa analysoitiin esittävän säveltaiteen tohtoriopiskelijoiden havaintoja musiikki-informaatiomoodien tilannerelevanssista. Kolmannessa empiirisessä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten esittävän säveltaiteen tohtoriopiskelijat ja musiikkikasvatuksen ja musiikin teorian ja sävellyksen maisteriopiskelijat artikuloivat musiikki-informaatiomoodien tilannerelevanssin tehtäväperustaisen tiedonhankinnan eri vaiheissa.
Väitöstutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystämme eri informaatiomoodien rooleista musiikkitiedon hankinnassa ja osoittavat että musiikki-informaation eri abstraktiotasojen huomiointi mahdollistaa aikaisempaa tarkemmat kuvaukset erilaisten kohderyhmien musiikkitiedon hankinnasta
Tämä väitöstutkimus tarkastelee eri abstraktiotasoisten musiikki-informaation moodien tilannerelevanssia tiedonhankinnassa. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa kehitettiin musiikki-informaation typologia, joka määrittelee musiikkitiedon hankinnan empiirisen tarkastelun kannalta relevantit musiikkiinformaation moodit. Musiikki-informaatiotypologian toimivuutta testattiin tarkastelemalla miten määritellyt moodit ovat läsnä ammattisäveltäjän kuvauksessa omasta sävellysprosessistaan. Toisessa empiirisessä tutkimuksessa analysoitiin esittävän säveltaiteen tohtoriopiskelijoiden havaintoja musiikki-informaatiomoodien tilannerelevanssista. Kolmannessa empiirisessä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten esittävän säveltaiteen tohtoriopiskelijat ja musiikkikasvatuksen ja musiikin teorian ja sävellyksen maisteriopiskelijat artikuloivat musiikki-informaatiomoodien tilannerelevanssin tehtäväperustaisen tiedonhankinnan eri vaiheissa.
Väitöstutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystämme eri informaatiomoodien rooleista musiikkitiedon hankinnassa ja osoittavat että musiikki-informaation eri abstraktiotasojen huomiointi mahdollistaa aikaisempaa tarkemmat kuvaukset erilaisten kohderyhmien musiikkitiedon hankinnasta
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4862]