Vuokratyöntekijöiden sitouttaminen henkilöstöpalveluyrityksessä
Pesola, Emmi (2020)
Pesola, Emmi
2020
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-03-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202002252333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202002252333
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tarkoitus on tutkia sitä, millä tavoin henkilöstöpalvelualalla toimiva yritys pystyy luomaan sitoutuneisuutta vuokratyöntekijöissä. Vuokratyöntekijöiden ollessa sitoutuneita he eivät koe tarvetta vaihtaa työpaikkaa, ovat vähemmän poissa ja saavat aikaan parempia tuloksia.
Henkilöstöpalveluyrityksen, käyttäjäyrityksen ja vuokratyöntekijän välillä vallitsee mielenkiintoinen asetelma, jossa jotkin työnantajan velvollisuudet ja oikeudet kuuluvat henkilöstöpalveluyritykselle ja jotkin käyttäjäyritykselle. Henkilöstöpalveluyritys ei kykene juurikaan vaikuttamaan itse työn sisältöön, joten heidän keinonsa sitoutumisen ja työhyvinvoinnin luomiseen ovat rajalliset. Tämän vuoksi on syytä tutkia henkilöstöpalveluyrityksiä omana aiheenaan.
Tutkimuksessa tarkastellaan ensin sitoutumista käsitteenä käyttäen lähtökohtana Meyer ja Allenin (1991) teoriaa, joka jakaa sitoutumisen kolmeen ulottuvuuteen: affektiivinen, normatiivinen ja jatkuvuussitoutuminen. Vuokratyöhön sitoutuminen liitetään sen eri kohteiden kautta. Sitoutumisen kohteita ovat organisaatio, tiimi, työtehtävät, oma ura ja ammatti. Teorialähtöisen sisällönanalyysin pohjana toimivat nämä sitoutumisen ulottuvuudet.
Tutkielman empiirinen aineisto koostuu kolmen hotelli-, ravintola- ja catering-alalla operoivan henkilöstökonsultin haastattelusta. Teemahaastattelujen pohjalta tehdyn sisällönanalyysin tuloksena tutkielmassa listataan keinoja, joita sekä haastattelujen, että kirjallisuuden pohjalta voitiin nostaa esille. Haastattelut on toteutettu puolistruktuoituina teemahaastatteluina ja analysoitu käyttäen teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksista voidaan nostaa esille tärkeänä seikkana työntekijöiden osaamisen ja työn vaatimusten tunteminen, jotta vuokratyöntekijät saadaan sijoitettua heille parhaiten sopiviin työtehtäviin. Toisena esille nousi työntekijöiden yhteen tuominen, joskin tämä vaati odotettua vähemmän toimenpiteitä henkilöstöpalveluyritykseltä itseltään. Erityisesti HoReCa-alaan liittyvä kolmas seikka oli koko toimialan asenteiden muokkaaminen paremmiksi, sekä itse työtä, että yleisesti vuokratyötä kohtaan. Tutkielman tuloksissa pohditaan myös sitä, ketkä vuokratyötä oikeastaan tekevät, ainakin sen omien rajanvetojen puitteissa. HoReCa-alan vuokratyöntekijöistä on tunnistettavissa ainakin kolme selkeää työntekijäsegmenttiä: liksailijat, urailijat ja surffailijat.
Tämä tutkimus toimii johdatuksena henkilöstövuokraustoiminnan käytäntöjen tuntemiseen. Tutkimus nostaa esille nimenomaan vuokratyöntekijän ja henkilöstöpalveluyrityksen keskinäisen suhteen erityispiirteitä ja voi toimia esimerkiksi esitutkimuksena laajemmalle kvantitatiiviselle tutkimukselle vuokratyöntekijöiden sitouttamiseen liittyen.
Henkilöstöpalveluyrityksen, käyttäjäyrityksen ja vuokratyöntekijän välillä vallitsee mielenkiintoinen asetelma, jossa jotkin työnantajan velvollisuudet ja oikeudet kuuluvat henkilöstöpalveluyritykselle ja jotkin käyttäjäyritykselle. Henkilöstöpalveluyritys ei kykene juurikaan vaikuttamaan itse työn sisältöön, joten heidän keinonsa sitoutumisen ja työhyvinvoinnin luomiseen ovat rajalliset. Tämän vuoksi on syytä tutkia henkilöstöpalveluyrityksiä omana aiheenaan.
Tutkimuksessa tarkastellaan ensin sitoutumista käsitteenä käyttäen lähtökohtana Meyer ja Allenin (1991) teoriaa, joka jakaa sitoutumisen kolmeen ulottuvuuteen: affektiivinen, normatiivinen ja jatkuvuussitoutuminen. Vuokratyöhön sitoutuminen liitetään sen eri kohteiden kautta. Sitoutumisen kohteita ovat organisaatio, tiimi, työtehtävät, oma ura ja ammatti. Teorialähtöisen sisällönanalyysin pohjana toimivat nämä sitoutumisen ulottuvuudet.
Tutkielman empiirinen aineisto koostuu kolmen hotelli-, ravintola- ja catering-alalla operoivan henkilöstökonsultin haastattelusta. Teemahaastattelujen pohjalta tehdyn sisällönanalyysin tuloksena tutkielmassa listataan keinoja, joita sekä haastattelujen, että kirjallisuuden pohjalta voitiin nostaa esille. Haastattelut on toteutettu puolistruktuoituina teemahaastatteluina ja analysoitu käyttäen teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksista voidaan nostaa esille tärkeänä seikkana työntekijöiden osaamisen ja työn vaatimusten tunteminen, jotta vuokratyöntekijät saadaan sijoitettua heille parhaiten sopiviin työtehtäviin. Toisena esille nousi työntekijöiden yhteen tuominen, joskin tämä vaati odotettua vähemmän toimenpiteitä henkilöstöpalveluyritykseltä itseltään. Erityisesti HoReCa-alaan liittyvä kolmas seikka oli koko toimialan asenteiden muokkaaminen paremmiksi, sekä itse työtä, että yleisesti vuokratyötä kohtaan. Tutkielman tuloksissa pohditaan myös sitä, ketkä vuokratyötä oikeastaan tekevät, ainakin sen omien rajanvetojen puitteissa. HoReCa-alan vuokratyöntekijöistä on tunnistettavissa ainakin kolme selkeää työntekijäsegmenttiä: liksailijat, urailijat ja surffailijat.
Tämä tutkimus toimii johdatuksena henkilöstövuokraustoiminnan käytäntöjen tuntemiseen. Tutkimus nostaa esille nimenomaan vuokratyöntekijän ja henkilöstöpalveluyrityksen keskinäisen suhteen erityispiirteitä ja voi toimia esimerkiksi esitutkimuksena laajemmalle kvantitatiiviselle tutkimukselle vuokratyöntekijöiden sitouttamiseen liittyen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7052]