OECD:n pilari yksi ja kaksi osana kansainväistä verotusta
Kalliomäki, Kalle (2020)
Kalliomäki, Kalle
2020
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-03-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202002212267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202002212267
Tiivistelmä
Lainsäädännön muuttumattomuuden ja liiketoimintamallien ja ideoiden kiihtyvä kehittyminen on johtanut nykyiseen vajaaverotukseen ja veropohjan rapautumiseen ja johon on pyritty 2010-luvun lopulla löytämään ratkaisu maailman talouden ja kaupankäynnin yhteistyöjärjestön OECD:n johdolla. Neuvotteluja on käyty BEPS-hankkeen alaisuudessa ja sen perusteella onkin jo ryhdytty joihinkin verosopimuksellisiin toimiin. Tammikuussa 2019 OECD julkaisi ehdotuksen neuvottelujen jatkamisesta kahden pilarin alaisuudessa. Pilari yksi on fokusoitunut verotusoikeuden sijainnin määrittämiseen ja uudenlaisen verotusoikeudellisen verkoston luomiseen. Toisen pilarin ehdotukset keskittyvät kansainvälisen minimiverotuksen saavuttamiseen. Neuvotteluiden tarkoituksena on luoda uusia sääntöjä ja tapoja laskea ja jakaa verot kansainvälisessä kaupankäynnissä, sillä verotuksen periaatteita ei ole juurikaan muutettu sitten niiden keksimisen
OECD julkaisi syksyllä 2019 kaksi ehdotusta, pilari yhden ja kahden. Pilari yhden alainen ehdotus liittyy uuden verotusoikeuden jakamiseen kuluttajiin keskittyvässä liiketoiminnassa ja pilari kaksi kansainvälisen minimiyritysverotason luomiseen. Kansainvälinen talous on muuttunut voimakkaasti digitalisaation takia ja voidaan katsoa, että kansallinen lainsäädäntö ei kohtele yhtiöitä tasavertaisesti, sillä valtioiden verotusoikeus perustuu tällä hetkellä vanhanaikaiseen tapaan verottaa yrityksen toiminnasta kiinteässä toimipaikassa tai tytäryhtiössä.
Neuvottelut ehdotuksen ympärillä ovat vielä kesken ja lisää materiaalia tullaan julkaisemaan neuvotteluista vuonna 2020. Monet yksityiskohdat vaativat vielä tarkempaa neuvottelua, mutta voidaan katsoa nykyisten ehdotusten pääpiirteiden tulevan pysymään muuttumattomina. OECD:n tavoitteena on saada sopimus solmittua vuoden 2020 loppuun mennessä, jonka vuoksi hankkeen eteneminen tulee olemaan nopeaa. Verosopimusten uusiminen vie aikaa, joten uudet verosäännökset saattavat aikaisintaan olla voimassa vuonna 2023.
OECD julkaisi syksyllä 2019 kaksi ehdotusta, pilari yhden ja kahden. Pilari yhden alainen ehdotus liittyy uuden verotusoikeuden jakamiseen kuluttajiin keskittyvässä liiketoiminnassa ja pilari kaksi kansainvälisen minimiyritysverotason luomiseen. Kansainvälinen talous on muuttunut voimakkaasti digitalisaation takia ja voidaan katsoa, että kansallinen lainsäädäntö ei kohtele yhtiöitä tasavertaisesti, sillä valtioiden verotusoikeus perustuu tällä hetkellä vanhanaikaiseen tapaan verottaa yrityksen toiminnasta kiinteässä toimipaikassa tai tytäryhtiössä.
Neuvottelut ehdotuksen ympärillä ovat vielä kesken ja lisää materiaalia tullaan julkaisemaan neuvotteluista vuonna 2020. Monet yksityiskohdat vaativat vielä tarkempaa neuvottelua, mutta voidaan katsoa nykyisten ehdotusten pääpiirteiden tulevan pysymään muuttumattomina. OECD:n tavoitteena on saada sopimus solmittua vuoden 2020 loppuun mennessä, jonka vuoksi hankkeen eteneminen tulee olemaan nopeaa. Verosopimusten uusiminen vie aikaa, joten uudet verosäännökset saattavat aikaisintaan olla voimassa vuonna 2023.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]