Sähköautoihin soveltuvat sähkömoottorityypit
Helminen, Erkka (2020)
Helminen, Erkka
2020
Tieto- ja sähkötekniikan kandidaattiohjelma - Degree Programme in Computing and Electrical Engineering, BSc (Tech)
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-02-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202002202262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202002202262
Tiivistelmä
Sähköautojen suosio on kasvanut nopeasti ilmastonmuutoksen myötä. Sähköautossa akun sähköenergian liike-energiaksi muuttaa sähkömoottori. Työssä perehdytään siihen, mitä ominaisuuksia sähköauton moottorilta vaaditaan. Työssä käydään myös läpi eri sähkömoottorityyppejä, jotka sopivat ominaisuuksiensa puolesta käytettäviksi sähköautoissa. Eri moottorityyppien hyviä ja huonoja puolia tutkitaan ja niiden toimintaperiaatteisiin perehdytään.
Tämän hetken sähköautoissa suosituimpia moottoreita ovat induktiomoottori sekä kestomagnetoitu tahtimoottori. Induktiomoottorin suosiota selittää sen valmistustekniikan kehittyneisyys ja luotettavuus, kun taas kestomagnetoidulla tahtimoottorilla saavutetaan suuri vääntömomenttitiheys. Muita vaihtoehtoja sähköauton moottoriksi ovat vaihto-, kestomagnetoitu- ja synkroninen reluktanssimoottori, joiden etuna ovat pienemmät materiaalikulut. Työssä tutkitaan lisäksi harjatonta DC-moottoria sekä myös aksiaalivuomoottoreita, joiden suuri teho- ja vääntömomenttitiheys tekee niistä mielenkiintoisen vaihtoehdon sähköauton moottoriksi. Moottoreita vertaillaan ominaisuuksiensa ja hyötysuhdekarttojen avulla.
Tämän hetken sähköautoissa suosituimpia moottoreita ovat induktiomoottori sekä kestomagnetoitu tahtimoottori. Induktiomoottorin suosiota selittää sen valmistustekniikan kehittyneisyys ja luotettavuus, kun taas kestomagnetoidulla tahtimoottorilla saavutetaan suuri vääntömomenttitiheys. Muita vaihtoehtoja sähköauton moottoriksi ovat vaihto-, kestomagnetoitu- ja synkroninen reluktanssimoottori, joiden etuna ovat pienemmät materiaalikulut. Työssä tutkitaan lisäksi harjatonta DC-moottoria sekä myös aksiaalivuomoottoreita, joiden suuri teho- ja vääntömomenttitiheys tekee niistä mielenkiintoisen vaihtoehdon sähköauton moottoriksi. Moottoreita vertaillaan ominaisuuksiensa ja hyötysuhdekarttojen avulla.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8344]